کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
مقررات وظیفه عمومی داوطلبان کنکور 1402 اعلام شد

مقررات وظیفه عمومی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد

مقررات وظیفه عمومی بر اساس اعلام رسمی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران برای داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد.

براین اساس، داوطلبان «مرد» لازم است در زمان پذیرش در دانشگاه (قبول قطعی و ثبت نام) در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ باید دارای کارت پایان خدمت هوشمند، کارت معافیت دائم هوشمند (کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص) یا مشمولان دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی، کفالت) در مدت اعتبار آن باشند. در صورت قبولی این افراد باید مجوز لازم برای ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظیفه عمومی محل استقرار دانشگاه اخذ کنند.

مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه که در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ معافیت تحصیلی دانش آموزی اخذ کرده و تا ۳۱ شهریور امسال در سنوات مجاز تحصیلی (حداکثر تا ۲۰ سالگی تمام) فارغ التحصیل می‌شوند و دانش‌آموزانی که قبل از سن مشمولیت (قبل از ۱۸ سالگی تمام) موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ شده باشند، به شرط نداشتن غیبت می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

دانش‌آموزانی که در سن ۱۷ سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به دریافت دیپلم می‌شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل هستند؛ در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود؛ مگر اینکه در مهلت شش ماه، خود را معرفی کرده و بدون غیبت به خدمت اعزام یا دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

کارکنان وظیفه (سربازان در حال خدمت) بدون غیبت اولیه دارای مدرک پیش‌دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید ۳-۳-۶ حضوری و پیوسته (دانش‌آموزان عادی) به شرطی که در مقطع کارشناسی و بالاتر پذیرفته شوند، نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند.

کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت آنان تا ۳۱ شهریور امسال به پایان می‌رسد باید به هنگام ثبت‌نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت ارائه دهند.کارکنان سایر مشاغل نیروهای مسلح نیز با ارائه گواهی اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوط برای ادامه تحصیل مشکلی ندارند.

دانشجویان انصرافی درصورتیکه در سنوات اولیه تحصیلی، انصراف داده و همچنین از تاریخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلی تا زمان پذیرش در دانشگاه و رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد نیز مشکلی برای ثبت‌نام ندارند، مشروط به اینکه قبلاً (از ۲۲ آذر ۱۳۹۰ به بعد) از امتیاز یک بار انصراف استفاده نکرده باشند.

فارغ التحصیلان مقطع کاردانی فقط می‌توانند در رشته‌هایی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنند که برابر اعلام وزارتخانه های علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصیلی مقطع کاردانی)، مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر ندارد.

 مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند

براساس این خبر، مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نیستند و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در آن، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نمی‌شود و دانشگاه‌ها مجاز به ثبت‌نام از آنها نیستند.

دانشجویان اخراجی دانشگاه‌ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند، به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده‌اند).

معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود

معافیت تحصیلی برای هر مقطع تحصیلی فقط یک بار صادر می‌شود. بنابراین فارغ‌التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نیستند. ضمناً تأکید می‌شود که فارغ‌التحصیلان مشمول مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته نیستند، همچنین فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی مشمول، مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیستند.

ترخیص سربازان حین خدمت ً صرفا برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان برای تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین‌تر از ادامه تحصیل انصراف یا اخراج می‌شوند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نیستند. مگر با رعایت تبصره ۱ ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی معافیت تحصیلی مشروط به رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ التحصیل شده، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته شوند (یعنی مقطع معادل کاردانی را حداکثر در ۵/۲ سال فارغ‌التحصیل شده باشند).

کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

همه پذیرفته‌شدگان آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ ملزم هستند برای دریافت مجوز ثبت‌نام در دانشگاه، از طریق دفاتر پلیس+۱۰ شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند، در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان در مقاطع: کاردانی ۵/۲ سال، کارشناسی پیوسته ۵ سال، کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دکترای پیوسته ۸ سال است.

برای پیگیری اخبار کنکور و آزمون های استخدامی از طریق اینستاگرام، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top