کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

کارآموزی آزمون وکالت

کارآموزی آزمون وکالت

متقاضیان علاقمند به خدمت به عنوان وکیل می بایست مراحلی را قبل از آغاز به کار رسمی خود طی نمایند.
یکی از اصلی ترین مراحل برای دریافت پروانه وکیل پایه دادگستری و خدمت به عنوان وکیل پایه یک، این است که در وهله اول داوطلبان در آزمون های وکالت ۱۴۰۱ اسکودا و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه نمره قبولی را کسب نمایند.

در ادامه همراه ما باشید تا با صفر تا صد جزییات کارآموزی آزمون وکالت آشنا شوید.

زمان کارآموزی آزمون وکالت

پس از کسب نمره قبولی، متقاضیان به منظور پذیرش نهایی در مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، الزامی است در دوره کارآموزی آزمون وکالت شرکت کنند. پس از اتمام این دوره نیز ایشان در آزمونی، تحت عنواناختبار شرکت کنند. لازم به ذکر است که پس از اتمام دوره کارآموزی و شرکت در آزمون نهایی اختبار، داوطلبان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری سوگند یاد می کنند.

به طور کلی شروع کارآموزی آزمون وکالت از زمان دریافت پروانه کارآموزی آغاز شده و تا پایان سوگند یاد کردن کارآموزان ادامه خواهد داشت که به طور معمول یک دوره زمانی دوره ۱۸ ماهه می باشد.

مراحل کارآموزی آزمون وکالت

کارآموزی وکالت، پس از برگزاری آزمون وکالت توسط سازمان سنجش برای داوطلبانی که موفق به کسب نمره قبولی شده اند، برگزار می گردد. مراحل کارآموزی آزمون وکالت، بدین شکل است که داوطلبان ابتدا در آزمون سازمان سنجش نمره قبولی کسب نمایند سپس کانون وکلا به بررسی های لازم در بین تمامی افرادی که نمره قبولی در این آزمون کسب کرده اند، اقدام می نماید و در نهایت لیست اسامی احراز صلاحیت شده را منتشر می کند.

شهر محل کار آموزی داوطلبان بسته به نظر کانون وکلا و رتبه داوطلبان پس از اعلام نتایج آزمون وکالت تعیین می گردد و داوطلبان موظف هستند که از همان شهر تعیین شده، وکیل سرپرست معرفی نمایند. وکیل سرپرست می بایست دارای شرایط خاصی باشد تا بتواند به عنوان سرپرست کار آموزی پذیرفته شود که این شرایط توسط کانون وکلا هر استان ذکر خواهد شد.

پس از تکمیل فرم مربوط به وکیل سرپرست و تایید آن توسط کمیسیون های کانون وکلا، پروانه پایه یک صادر می شود و کارآموزان وکالت می توانند دوره کارآموزی خود را آغاز نمایند.

پس از گذشت دوره ۱۸ ماهه کار آموزی وکالت، داوطلبان می بایست در دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی اختبار شرکت کنند و پس از کسب نمره قبولی در هر دو مرحله از آزمون، سوگند وکیل پایه یک دادگستری از افراد گرفته خواهد شد.

وظایف کارآموز آزمون وکالت

وظایف کارآموز آزمون وکالت به شرح زیر است :

  • داوطلبان کار آموز می بایست در دوره کارآموزی وکالت آموزشی کاربردی حداقل به مدت ۶۴ ساعت شرکت کنند. در نهایت آزمونی از داوطلب گرفته می شود که ایشان می بایست در هر یک از دروس این آزمون نمره بالای ۱۰ و معدل ۱۲ را کسب کرده تا در این آزمون پذیرفته شوند
  • داوطلبان در دوره کارآموزی وکالت اقدام به ارائه پروژه های تحقیقاتی در قالب سمینار و یا آثار پژوهشی در موضوعات حقوقی نمایند. داوطلبان موظف هستند که ظرف مدت ۴ ماه پس از شروع کارآموزی خود، موضوع سمینار خود را پیشنهاد کنند
  • داوطلبان باید حداقل به مدت ۳۰ ساعت در همایش، سخنرانی های علمی که توسط مرکز یا هیات مدیره کانون وکلا استانی برگزار می گردد، شرکت کنند. داوطلبان می توانند به صورت غیر حضوری و آنلاین در این جلسات شرکت کنند
  • داوطلبان می بایست در جلسات دادگاه های حقوقی و کیفری در این مدت شرکت کنند. ایشان موظف اند که در هر ماه ۴ روز در جلسات مذکور حضور داشته و تا پایان ۱۸ ماه دوره کارآموزی، جمعا ۷۲ روز در دادگاه ها شرکت نمایند
  • داوطلبان گزارشات لازم را از پرونده هایی که در جلسات دادگاه های حقوقی و کیفری مطرح می شوند را ارائه کنند. تعداد ۲۰ فقره گزارش از این پرونده ها کفایت می کند
  • داوطلبان موظف هستند که تحت نظر وکیل سرپرست خود، امور وکالتی خود را در دوره کارآموزی آزمون وکالت انجام دهند
  • داوطلبان موظف به انجام تکالیف که از طرف کمیسیون و کمیته های کار آموزی استانی اعلام می گردد، می باشند

آزمون اختبار کارآموزی وکالت

پس از اتمام دوره کارآموزی آزمون وکالت، کارآموزان می بایست در آزمونی به نام آزمون اختبار شرکت کنند. این آزمون در دو مرحله شفاهی و کتبی برگزار شده که تمامی داوطلبان و کار آموزانی که دوره ۱۸ ماهه خود را با موفقیت پشت سر گذاشتند، موظف به شرکت در این دو مرحله از آزمون می باشند.

تمام داوطلبانی که دوره کار آموزی وکالت خود را به اتمام رسانده اند ملزم هستند، حداکثر به مدت ۱ ماه بعد از اتمام تکالیف کارآموزی، درخواست خود را برای شرکت در آزمون کارآموزی وکالت به کمیسیون های استانی ارائه نمایند. پس از بررسی های لازم، افراد می توانند در آزمون کتبی اختبار شرکت کنند.

لازم به ذکر است حد نصاب نمره قبولی در آزمون اختبار کارآموزی وکالت مطابق با قوانین موجود، ۱۰ از ۲۰ می باشد. به بیان دیگر داوطلبان در هر دو آزمون عملی و شفاهی خود، می بایست موفق به کسب حداقل نمره قبولی معدل ۱۰ از ۲۰ شده تا به عنوان پذیرفته شدگان آزمون اختبار مشغول به کار شوند.

مواد آزمون اختبار وکالت به شرح زیر است :

  • درس حقوق مدنی، خانواده و امور حسبی
  • درس حقوق ثبت
  • درس حقوق تجارت
  • درس حقوق جزای عمومی و اختصاصی
  • درس آیین دادرسی کیفری
  • درس آیین دادرسی مدنی

حقوق کارآموزی آزمون وکالت

برای دوره کارآموزی وکالت، کارآموزان حقوقی را تحت عنوان حقوق کارآموزی آزمون وکالت دریافت نکرده و خود داوطلبان می بایست تمامی هزینه های دوره کارآموزی وکالت که مربوط به رفت و آمد، خوابگاه و … را پرداخت نمایند.

بعضی از کارآموزان می توانند تحت شرایط خاصی در دوره کارآموزی وکالت خود، پرونده پذیرش کرده و حق الزحمه پرونده را دریافت نمایند اما در حال حاضر مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه حقوقی را برای کارآموزان دوره کارآموزی آزمون وکالت در نظر نگرفته است.

برای مطالعه صفر تا صد جزییات آزمون وکالت روی لینک زیر کلیک کنید :

آزمون وکالت

امیدواریم مطالب فوق اطلاعات لازم و کافی را درباره رشته کارآموزی آزمون وکالت در اختیار شما قرار داده باشد.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top