کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

عوامل موثر در افزایش پیشرفت تحصیلی

عوامل موثر در افزایش پیشرفت تحصیلی

در این مطلب به بررسی نقش عوامل موثر در افزایش پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان کنکوری خواهیم پرداخت و راهکارهایی را در جهت بهبود عملکرد تحصیلی بیان خواهیم کرد .

در پیشرفت تحصیلی و بالا بردن کیفیت مطالعاتی ، به خوصوص در دوران کنکور ، علاوه بر مشاور و راهنمای تحصیلی ، عوامل متعدد دیگری نیز نقش ایفا می کنند که در این مطلب به بررسی مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت .

  • برخی از مهم ترین عوامل موثر در افزایش پیشرفت تحصیلی به شرح زیر است :
  1. مشاور و راهنمایی تحصیلی
  2. والدین و خانواده
  3. معلمان و کارکنان مدرسه
  4. عوامل محیطی
  5. و ….

در ادامه مطلب توضیحات تکمیلی را در رابطه با نقش هر کدام از عوامل موثر در افزایش پیشرفت تحصیلی خواهیم خواند .

نقش مشاوره در افزایش پیشرفت تحصیلی

مشاوره تحصیلی یک فرآیند یاورانه و یاری رساننده است که در آن به فرد کمک می شود تا متناسب با استعداد ها و علائق خود و با توجه به خصوصیات شخصیتی اش رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کرده و برنامه ریزی مطالعاتی مطلوبی را انجام بدهد .

در مشاوره ، دانش آموزان به سمت رشته های تحصیلی مورد نیاز جامعه سوق داده می شوند تا علاوه بر تامین نیاز های فردی ، نیازهای تخصصی جامعه نیز برطرف گردد .

  • در راهنمایی و مشاوره تحصیلی به دانش آموزان در زمینه های زیر کمک می شود :
  • انتخاب رشته تحصیلی
  • انتختاب مواد درسی
  • حل مشکلاتت تحصیلی
  • برنامه ریزی مطالعاتی
  • و ….

در مشاوره تحصیلی ، به فرد کمک می شود که متناسب با استعدادها ، علائق و سایر خصوصیات فردی و شخصیتی ، رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کند .

راهنمایی تحصیلی ، برای تحقق اهداف تحصیلی ، کمک های لازم را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد .

در مشاوره تحصیلی ، هدف مهم و عمده این است که دانش آموزان به سوی رشته های تحصیلی مورد نیاز جامعه سوق داده شوند تا علاوه بر نیازهای فردی ، نیاز های تخصصی جامعه نیز فراهم شود .

کنکور و مسائل مرتبط با آن از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که نقش مشاور و برنامه ریزی تحصیلی بیش از پیش برجسته تر می شود .

مشاوره و راهنمایی تحصیلی ، این امکان را برای دانش آموزان کنکوری فراهم می آورد که با در نظر گرفتن تمام جنبه های شخصیتی و رشد و تکامل فرد ، بهترین برنامه ریزی مطالعاتی را اجرایی کند .

نقش والدین در افزایش پیشرفت تحصیلی

خانواده اولین نهاد زندگی اجتماعی است که فرد در آن رشد و پرورش پیدا می کند ؛ نهادی که شاکله و اساس شخصیت و آینده فرد در آن پایه ریزی می شود .

یکی از عوامل بسیار مهم و کمک کننده در رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کنکوری ، چگونگی رفتار ، واکنش و ارتباط والدین با فرزندان است .

نوع برنامه ریزی و رابطه دانش آموزان با والدین می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد تحصیلی فرزندان داشته باشند.

آماده سازی امکانات و مهیا کردن شرایط مساعد ، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روانی و عواطفی ، از وظایف اصلی والدین بوده که نقش مهمی را در موفقیت تحصیلی فرد ایفا می کند .

چنان چه والدین بتوانند از جهات مختلف ، مثلا از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، روانی و … شرایط مناسب و مطلوبی رابرای کودک فراهم کنند ؛ می توانند موفقیت تحصیلی دانش آموزان خود را تا حدودی تضمین کنند .

کمک به پیشرفت تحصیلی فرزندان و مهیا کردن امکانات لازم در جهت پیشرفت تحصیلی و افزایش عملکرد آن ، از وظابف عمده و بسیار مهم والدین است .

والدین می بایست در مراقبت های لازم را در جهت شکوفا کردن استعداد های فرزند خود داشته باشند و در صورت عدم پیشرفت مناسب ، به مشاور مراجعه کنند و از مشاور مدرسه کمک و راهنمایی طلب کنند .

نقش معلمان در افزایش پیشرفت تحصیلی

با اینکه مشاوره و راهنمایی تحصیلی ، بیشترین خدمات را در هدایت دانش آموزان بر عهده دارد ، ولی بدون همکاری تمامی افراد و گروه هایی که با دانش آموز سر و کار دارند ؛ موفقیتی حاصل نخواهد شد .

کارکنانی که در راهنمایی تحصیلی وظایفی بر عهده دارند عبارت اند از :

  • مدیر مدرسه
  • معلمان
  • مشاور مدرسه

همکاری کامل با مشاور مدرسه و معلمانی که در ارتباط با دانش آموز هستند از وظایف اصلی مدیران است .

مدیر مدرسه این وظیفه مهم را نیز برعهده دارد که محل مناسب و امکانات مربوط به اجرای برنامه های راهنمایی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان را فراهم کند .

معلم به علت تماس زیاد با دانش آموزان در شناخت و پیشرفت تحصیلی آن ها از هعه عوامل مدرسه نقش فعال تری را ایفا می کند .

کشف مشکلات تحصیلی و ارجاع آن ها ب مشاور و کمک به رفع مشکلات ، از وظایف بسیار مهم معلمان است که نقش مستقیمی را در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به خصوص داوطلبان کنکوری دارد .

همچنین مشاور مدرسه نیز با انجام تست ها و آزمون های مختلف می تواند سطح تحصیلی دانش آموز را بسنجد و اگر مشکلی در این زمینه پیدا کند ، به رفع آن کمک بنماید .

تسهیل در امور یادگیری و امکان بروز استعداد ها و توانایی های دانش آموزان یکی از وظایف مهمی است که مشاور مدرسه بر عده دارد .

هدایت دانش آموزان به سمت علائق و استعداد ها و همچنین رشته های تحصیلی مورد نیاز جامعه نیز بر عهده مشاور مدرسه است .

نقش عوامل محیطی در افزایش پیشرفت تحصیلی

به طور کلی دو عامل مهم بر پیشرفت تحصیلی ، اثر گذار است که به شرح زیر است :

  1. ژنتیک یا وراثت
  2. عوامل محیطی

مهمترین عوامل محیطی موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید :

ردیفعوامل محیطی موثر در پیشرفت تحصیلی
۱خانواده
۲دوستان و همسالان
۳وضعیت اقتصادی
۴طبقه اجتماعی
۵عوامل آموزشی
۶عوامل فرهنگی
۷پیشرفت علوم و تکنولوژی
۸رسانه و وسایل ارتباط جمعی

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” نقش عوامل محیطی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کنکوری ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top