کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه

رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه

به طور کلی هر یک از دانشگاه های کشور بر اساس تعداد اساتید و خدمات آموزشی که دارند، یک ظرفیت مشخصی برای پذیرش دانشجو در نظر دارند و همین موضوع باعث می شود که دانشجویان محدودی بتوانند به دانشگاه ها وارد شوند و ادامه تحصیل دهند.
دانشگاه های علوم پزشکی کشور نیز مانند دیگر دانشگاه های کشور، دارای ظرفیت مشخصی برای پذیرش دانشجویان می باشند و در نیمسال تحصیلی، تعداد دانشجویان مختلفی را پذیرش می کنند.

اما با توجه به افزایش تعداد متقاضیان ثبت نام در دانشگاه های علوم پزشکی، این امکان برای دانشگاه های علوم پزشکی فراهم شده است تا بتوانند علاوه بر ظرفیت اصلی خود، اقدام به پذیرش دانشجو بر اساس ظرفیت مازاد دانشگاه کنند.

ظرفیت مازاد دانشگاه بر همین اساس تعریف می شود و با ظرفیت پردیس خود گردان تفاوت دارد.
در واقع، آن دسته از دانشگاه هایی که قادر به پذیرش دانشجو در ظرفیت پردیس خودگردان نمی باشند، می توانند اقدام به پذیرش دانشجو در ظرفیت مازاد کنند.

تفاوتی که میان ظرفیت مازاد دانشگاه ها وجود دارد این است که دانشجویان پذیرش شده در این ظرفیت ها می بایست حتما به صورت ترمی، شهریه پرداخت کنند. معمولا میزان شهریه تعیین شده برای دانشجویان پذیرش شده در ظرفیت مازاد دانشگاه از سوی دانشگاه به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

شرایط تحصیل و میزان شهریه دریافتی از دانشجو در ظرفیت مازاد دانشگاه، مطابق با شرایط تحصیل در دانشکده های پردیس خودگردان می باشد؛ اما معمولا محل تحصیل دانشجویان پذیرش شده در این ظرفیت، همان دانشکده های اصلی دانشگاه ها هستند.

در ادامه همراه ما باشید تا با صفر تا صد جزییات رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه آشنا شوید.

رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه

معمولا رشته های دارای ظرفیت مازاد دانشگاه ها، جزو رشته های بسیار پرطرفدار محسوب می شوند که دارای ظرفیت مازاد می باشند.

برخی از رشته هایی که معمولا دارای ظرفیت مازاد دانشگاه هستند به شرح زیر است :

هوشبریماماییپزشکی
علوم آزمایشگاهیبینایی سنجیمددکاری اجتماعی
فیزیوتراپیکار درمانیگفتاردرمانی
داروسازیاتاق عملو …

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه، معادل شهریه دانشگاه پردیس خودگردان از دانشجویان گرفته می شود؛ چرا که ماهیت پذیرش دانشجو در ظرفیت مازاد دانشگاه، همان پذیرش در رشته های دانشکده های پردیس خودگردان می باشد.
در واقع، آن دسته از دانشگاه هایی که دارای پردیس خودگردان نمی باشند، می توانند در صورت دارا بودن شرایط لازم، اقدام به پذیرش دانشجو با ظرفیت مازاد کنند.

بنابراین، کلیه قوانین آموزشی حتی سقف انتخاب واحد دانشگاه نیز مشابه با قوانین آموزشی پردیس خودگردان می باشد. شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه و پردیس خودگردان، بیشتر از تمامی شهریه های اخذ شده می باشد و نرخ نسبتا بالایی دارد.

شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه های مختلف، می توانند بر اساس نوع رشته، سال ورودی و تعداد واحدهای دریافت شده توسط دانشجو، متفاوت باشد. دانشجویان پذیرش شده در هر یک از رشته های مازاد دانشگاه های سراسر کشور می بایست به صورت ترمیک شهریه ثابت و بر اساس تعداد واحدهای انتخابی شهریه غیر ثابت پرداخت می کنند.

جدول زیر نمونه ای از شهریه های برخی از رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه ها است :

رشته تحصیلیشهریه هر ترم (ريال)
پزشکی۱۲۲,۲۴۵,۰۰۰ الی ۱۶۳,۱۳۴,۰۰۰
دندانپزشکی۱۲۳,۲۴۵,۰۰۰ الی ۱۶۱,۱۳۴,۰۰۰
داروسازی۱۲۰,۲۴۵,۰۰۰ الی ۱۵۳,۱۳۴,۰۰۰
رشته های کارشناسی شامل پرستاری ، مامایی ، اتاق عمل ، علوم آزمایشگاهی ، علوم تغذیه ، فیزوتراپی و …۸۱,۰۲۱,۰۰۰ الی ۱۶۲,۸۰۵,۰۰۰

برای مطالعه صفر تا صد جزییات انواع دانشگاه ها در ایران روی لینک زیر کلیک نمایید :

انواع دانشگاه های در ایران

امیدواریم مطالب فوق اطلاعات لازم و کافی را درباره رشته رشته های ظرفیت مازاد دانشگاه در اختیار شما قرار داده باشد.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

تخفیف در کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top