کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه

مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، دانش به‌کارگیری اصول علوم زراعی و ژنتیک در تولید محصولات غذایی با توجه خاص به حفظ منابع طبیعی، محیط زیست و بهره‌برداری مطلوب از نهاده‌های کشاورزی است. هدف این رشته، تربیت کارشناس برای فعالیت در عرصه‌های تولید زراعی و محیط‌های تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای است. رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از مجموعه رشته های گروه علوم تجربی بوده و در زیر گروه ۵ مجموعه رشته های آن قرار گرفته است. پذیرش رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در بسیاری از دانشگاه های کشور صورت می پذیرد. بازار کار و آینده شغلی گسترده ای را می توان برای این رشته دانشگاهی در نظر گرفت. درآمد رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی تحت تأثیر عوامل مختلف قرار داشته و مقادیر گوناگونی را شامل می شود. ما در این مقاله به معرفی صفر تا صد این رشته می پردازیم.

معرفی رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از زیر مجموعه های کنکور علوم تجربی بوده و اهداف مختلفی را به همراه دارد. درواقع رسیدن به خود کفایی در مواد غذایی، هدف اصلی آموزش متخصصان این رشته دانشگاهی می باشد. تحقق این هدف با استفاده از تجربه و بررسی ویژه بر محصولات زراعی انجام می گیرد. در رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی داوطلبان می آموزند که چگونه اصول ویژه ای را در علم زراعت و ژنتیک به کار بگیرند بدون آنکه اقداماتشان ضرر و زیانی برای محیط زیست و یا موارد مشابه داشته باشد. بنابراین هدف از این رشته آموزش افراد به گونه ای است که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی را همراه با عملکرد خوب افزایش دهند.

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی از زیرگروه‌های ۵ گروه آزمایشی علوم تجربی است و ضرایب دروس اختصاصی برای این رشته عبارت است:

زمین شناسی:۱ریاضی: ۳زیست شناسی:۲فیزیک:۲شیمی:۲

توانایی های ورود به مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی چیست ؟

بیشتر دروس این رشته تحصیلی از درس‌های حفظی و محاسباتی تشکیل شده است که بیشتر آن‌ها با زیست گیاهی و اصول زراعت مرتبط هستند. بنابراین داوطلبان این رشته باید علاقه‌مند به دروس حفظی و زیست شناسی باشند.

این رشته تحصیلی به دلیل ماهیت خود، نیازمند کار در مزارع، گلخانه ‌ها و باغ‌ ها می باشد. بنابراین داوطلبان این رشته باید علاقه‌مند به این گونه محیط های کاری باشند.

این رشته دانشگاهی نیازمند تفکری خلاق می باشد تا روش های نوین را جای گزین روش های سنتی و قدیمی کند.

داشتن قدرت تجزیه و تحلیل و تفکر از لازمه های دیگر ورود به این رشته تحصیلی می باشد.

از آنجایی که فرصت های شغلی این رشته دانشگاهی خیلی زیاد نیست، فرد باید سرمایه اقتصادی مناسبی برای خوداشتغالی داشته باشد. مانند تأسیس گلخانه.

تعداد واحدهای درسی  رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

دروستعداد واحد
دروس عمومی۲۲
دروس پایه۲۶
دروس تخصصی مشترک (دروس اصلی)۶۲
دروس تخصصی هر موضوع۱۸
دروس اختیاری۱۰
جمع کل واحدها۱۳۸

دروس پایه

آما و احتمالات. اکولوژی. ریاضی عمومی. شیمی عمومی. آناتومی و فیزیولوژی گیاهی. بیوشیمی عمومی. ژنتیک. بیوفیزیک محیطی. مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی

دروس اختصاصی

طرح آزمایشی در علوم کشاورزی ۱٫ ماشین های کشاورزی. مبانی تولید گیاهان زراعی. مبانی تولید گیاهان باغی. شناخت و مدیریت خاک در تولید گیاهی. مبانی و مدیریت علف های هرز. مدیریت آب در کشاورزی. مدیریت آفات گیاهان زراعی. مدیریت بیماریهای گیاهن زراعی.هوا و اقلیم شناسی کشاورزی. بیولوژی و تکنولوژی بذر. تولید غلات.تولیدو بهره برداری گیاهان دارویی. مبانی تغذیه گیاهی. فیزیولوژی گیاهان زراعی.مبانی به نژادی گیاهی و …

گرایش های رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دامه تحصیل در این رشته تحصیلی در کشور ما ایران و بسیاری از کشور های خارجی امکان پذیر می باشد. تحصیل در کارشناسی این رشته در کشور ما ایران ۴ سال به طول می انجامد. علاقه‌مندان به این رشته دانشگاهی می توانند تحصیلات خود را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری ادامه دهند. تحصیل در کارشناسی ارشد این رشته ۲ تا ۳ سال و تحصیل در دکتری این رشته ۴ تا ۶ سال به طول می انجامد. برخی از گرایش های این رشته تحصیلی در ادامه آورده شده است.

گرایش های ارشد

اگروتکنولوژی، با ۴ گرایش : (اکولوژی گیاهان زراعی، فیزیولوژی گیاهان زراعی، علوم و تکنولوژی بذر، علوم علف‌های هرز)

ژنتیک و به نژادی گیاهی

بیوتکنولوژی کشاورزی

گرایش های دکتری

اصلاح نباتات (با گرایش های : ژنتیک بیومتری، ژنتیک مولکولی و مهندسی ژنتیک)

اگروتکنولوژی (با گرایش های : اکولوژی گیاهان زراعی و فیزیولوژی گیاهان زراعی)

فارغ التحصیلان رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه در چه کارها و صنایعی می تواند مشغول به کار شوند؟

دانش آموختگان این رشته دانشگاهی، می توانند در موقعیت های شغلی مختلفی، به ارائه خدمت بپردازند. بخشی از مشاغل مرتبط با رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، عبارتند از:

  • مدیر یا مجری واحدهای تولیدی دولتی و خصوصی کشاورزی
  • کارشناس متخصص و برنامه ریز در زمینه های مختلف زراعت و به نژادی، در واحدهای اجرایی، از جمله وزرات کشاوزی، وزارت جهاد سازندگی و غیره.
  • مربی در مراکز آموزشی کشاورزی
  • مجری امور تحقیقاتی در واحدهای تحقیقات کشاورزی

توجه داشته باشید که حجم عمده ای از درس های کلیدی و کاربردی در این رشته، در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی،  عرضه می شود.

بنابراین، بدیهی است که دانش آموختگان این مقاطع، در مقایسه با فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، از شانس بسیار بالاتری برای به دست آوردن موقعیت های شغلی بهتر، برخوردار هستند.

اما به طور کلی، انتظار می رود دانش آموختگان رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، در زمینه روش ها و ابزارهای مرتبط با حفظ و بهبود ویژگی های تجاری گیاهان، از مهارت های کافی برخوردار باشند و بتوانند به صورت مستقل، یک گلخانه یا مزرعه را تاسیس و آن را اداره کنند.

بازار کار رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه

رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه، به دلیل ماهیت چندبعدی خود،  علوم مختلف را از حوزه های زیست شناسی، ژنتیک و اکولوژی به هم پیوند می زند و از این جهت، یک دانش بین رشته ای به شمار می رود.

سه نوع حوزه فعالیت برای رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی در نظر گرفته شده است که هر کدام از آن ها، دربرگیرنده زیرشاخه های مختلفی هستند. این حوزه های فعالیتی عبارتند از:

  • باغبانی (در شاخه های گل کاری ، سبزی کاری و میوه کاری)
  • طراحی، احداث و نگهداری از فضای سبز و گلخانه ها
  • پرورش انواع محصولات غذایی

معرفی دانشگاه های رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

تهران (پردیس کشاورزی- کرج)، تهران (پردیس ابوریحان- پاکدشت)، صنعتی اصفهان، فردوسی- مشهد

دانشگاه آزاد واحد تبریز، دانشگاه آزاد واحد میانه، دانشگاه آزاد واحد ارومیه، دانشگاه آزاد واحد خوی، دانشگاه آزاد واحد ماکو، دانشگاه آزاد واحد اردبیل، دانشگاه آزاد واحد پارس آباد، دانشگاه آزاد واحد کرج، دانشگاه آزاد واحد ایلام، دانشگاه آزاد واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد واحد ورامین، دانشگاه آزاد واحد یادگار امام خمینی شهر ری، دانشگاه آزاد واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد واحد مشهد، دانشگاه آزاد واحد نیشابور.

این رشته تحصیلی در کشور های خارجی بسیار پر اهمیت بوده و در بسیاری از دانشگاه های مطرح دنیا تدریس می شود. برخی از دانشگاه هایی که اقدام به جذب دانشجو در این رشته دانشگاهی می کنند در ادامه آورده شده است.

  • دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه علوم کشاورزی سوئد
  • انستیتو تکنولوژی زوریخ -سوئیس
  • دانشگاه کرنل -آمریکا
  • دانشگاه ویسکانسین – مدیسن آمریکا
  • دانشگاه ریدینگ انگلیس
  • دانشگاه کشاورزی چین

بر طبق دانشگاه های بالا بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در رشته مهندسی تولید و ژنتیک گیاه : هلند، آمریکا، سوئد، فرانسه، ‌انگلیس، سوئیس و چین می باشند. در کشور های پیشرفته دنیا، مهندسان گرایش های مختلف کشاورزی از جمله همین رشته، از درآمد خوبی برخوردار بوده و با تحصیل در این رشته دانشگاهی، علاوه بر شغل مناسب می توان اقامت این کشورها را نیز دریافت نمود.

لازم به ذکر است که دانشگاه تهران نیز از بهترین دانشگاه های جهان در این رشته تحصیلی شناخته شده و اعضای هیئت علمی و دانشجویان خوبی در این رشته جذب نموده است.

درآمد رشته دانشگاهی مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی

درآمد این رشته دانشگاهی تا حد زیادی به محل اشتغال وابسته می باشد. درواقع اینکه دانش آموختگان این رشته در بخش دولتی مشغول بکار شوند یا در بخش خصوصی، بر میزان درآمدشان تأثیرگذار خواهد بود. ادارات دولتی حقوقی معین شده توسط سازمان را به کارمندان خود پرداخت می کنند، اما بخش خصوصی حقوقی مبتنی بر مهارت و تجربه شخص در زمینه کاری پرداخت می نماید. درواقع حقوق و درآمد در بخش خصوصی می تواند توافقی باشد. محیط های کاری شخصی مانند گلخانه ها و باغ ها و … نیز می توانند درآمد های بالایی برای کارشناسان این رشته خلق نمایند.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top