کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

تک ماده

تک ماده چیست؟

تک ماده قانونی است که برای بعضی از دانش آموزانی که موفق به کسب نمره قبولی در امتحان نشده اند، مورد استفاده قرار می گیرد. در این قانون کلیه مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم می توانند از تک ماده و تبصره برای پاس کردن یک و یا چند درس نظری خود استفاده کرده و فارغ التحصیل شوند.

به عنوان مثال دانش آموزی که نتوانسته نمره قبولی رو در برگه امتحان کسب کند و نمره مستمر او نیز زیر ده است، می تواند از این قانون استفاده کند. بسیاری از دانش‌ آموزان فکر می کنند که می توانند در هر شرایطی از این قانون و تبصره استفاده کنند در حالی که استفاده از این قانون شرایط خاصی دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا می شوید.

تک ماده چیست؟

تک ماده به دانش آموزان کمک می کند که بتوانند در دروسی که نمره قبولی کسب نکرده اند، نمره بالاتری گرفته و در واقع، به عنوان فارغ التحصیل شناخته شوند. بنابراین، تمامی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی در دوره متوسطه اول و دوم می توانند از این قانون استفاده کنند و دروس خود را با شرط تک ماده پاس کنند.
قانون یا تبصره تک ماده باعث می شود که دانش آموز یک ضرب قبول شود و نیاز به شرکت مجدد در امتحانات شهریور ماه یا دی ماه نداشته باشد.

تفاوت تک ماده و تبصره چیست؟

استفاده از تک ماده برای تمامی دانش آموزان دارای امتحانات نهایی و یا غیر نهایی در هر مقطع تحصیلی امکان پذیر است. در واقع، تمامی دانش آموزانی که به هر دلیلی نتوانسته اند نمره قبولی در امتحان های خرداد و یا دی ماه خود کسب کنند، می توانند از قانون تک ماده برای دروس خود استفاده کرده و دروس خود را تک ماده کنند.

اما طبق قانون وضع شده دانش آموزان پایه دوازدهم برای استفاده از این شرایط، باید حتما از تبصره استفاده کنند. در تبصره، دانش آموزان پایه دوازدهم باید نمره زیر ۷ کسب کرده باشند؛ اما معدل آن ها بالای ۱۰ باشد. در این صورت است که اجازه دارند از تبصره برای امتحان های نهایی استفاده نمایند.

شرایط استفاده از تبصره تک ماده

  • در صورتی که نمره برگه امتحانی فرد زیر ۷ باشه و نمره سالانه او بالاتر از ۱۰ باشد، می تواند از قانون تک ماده استفاده کند.
  • در صورتی که نمره سالانه فرد بین ۷ تا ۱۰ باشد، می تواند از قانون تک ماده استفاده کند. نمره برگه در این شرایط تاثیری ندارد.
  • در صورتی که نمره فرد زیر ۷ باشد و نمره سالانه اون هم زیر ۷ باشد، به هیچ عنوان نمی تواند از قانون تک ماده استفاده کند.
  • اگه نمره سالانه فرد زیر ۷ باشد ولی نمره برگه امتحانی بالای ۱۰ باشد، باز هم فرد نمی تواند از قانون تک ماده استفاده کند.
  • هر فرد حداکثر می تواند برای ۴ درس از قانون تک ماده استفاده کند.
  • دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم فقط برای دو تا از امتحان های نهایی می تواند از قانون تک ماده استفاده کند.
  • اگر دانش آموز در پایه دوازدهم نمره سالانه بالاتر از ۱۰ کسب کند در حالی که نمره امتحانی او ۷ یا کمتر از هفت باشد، باید از قانون تک ماده استفاده کند یا در شهریور ماه مجدد امتحان بدهد اما برای دانش آموزان پایه های دهم و یازدهم نمره سالانه اون ها ملاک قرار می گیرد و با وجود نمره سالانه بالاتر از ۱۰ به عنوان قبول پذیرفته می شود.

شرایط قبولی در درس های پایه دهم و یازدهم

شرط اول: دانش آموز بایستی نمره سالانه ۱۰ و بالاتر را کسب نماید

مثالنمره سالانهنمره برگه امتحانیوضعیت
۱۱۰ و بالاترنمره سالانه ملاک است (هر نمره ای)قبول
۲بین ۷ تا ۱۰نمره سالانه ملاک است (هر نمره ای)استفاده از تبصره و تک ماده
۳کمتر از ۷نمره سالانه ملاک است (هر نمره ای)مردود

شرایط قبولی در درس های نهایی پایه دوازدهم

شرط اول: دانش آموز بایستی نمره سالانه ۱۰ و بالاتر را کسب نماید.
شرط دوم: بایستی نمره برگه امتحانی او ۷ و بالاتر باشد. (کمتر از ۷ نباشد)

مثالنمره سالانهنمره برگه امتحانیوضعیت
۱۱۰ و بالاتر۷ و بالاترقبول
۲۱۰ و بالاترکمتر از ۷استفاده از تبصره و تک ماده
۳بین ۷ تا ۱۰هر نمره ایاستفاده از تبصره و تک ماده
۴کمتر از ۷کمتر از ۷مردود

شرایط قبولی در درس های غیرنهایی پایه دوازدهم

  • در امتحانات غیرنهایی نوبت دوم دانش آموزی در هر یک از درس ها قبول شناخته می شود که نمره سالانه او در هر درس کم تر از حدنصاب قبولی نباشد. (نمره ۱۰ برای رشته های نظری و نمره ۱۲ برای رشته های فنی حرفه ای)
  • اگر دانش آموزی پس از شرکت در امتحانات نوبت دوم نمره لازم را کسب نکند، می تواند با شرکت در امتحانات شهریور ماه درس های فاقد حدنصاب لازم، نمره قبولی را به دست آورد.

قانون تک ماده برای چند درس استفاده می شود؟

با توجه به قانون تک ماده، دانش آموزان می توانند دروس نظری خود را با کمک قانون تک ماده پاس کنند و نمره قبولی را در هر یک از این دروس به دست بیاورند. بنابراین استفاده از تک ماده در دروس غیر نظری امکان پذیر نمی باشد.

با توجه به آخرین قانون وضع شده، دانش آموزان پایه نهم و دانش آموزان پایه دوازدهم می توانند در ۴ درس خود از قانون تک ماده استفاده کنند. البته در صورتی می توان در ۴ درس از قانون تک ماده استفاده کرد که بتوان معدل بالای ۱۰ در کارنامه امتحانات نهایی و یا غیر نهایی را کسب کرد، در غیر این صورت استفاده از قانون تک ماده مجاز نمی باشد.

با توجه به قانون وضع شده، دانش آموزان پایه نهم و دوازدهم می توانند از قانون تک ماده برای ۴ درس نظری خود استفاده کنند؛ اما نکته حائز اهمیت اینجاست که این ۴ درس تنها شامل ۲ درس نهایی می شود و ۲ درس دیگر مربوط به دروس غیر نهایی می باشد. لذا تمامی دانش آموزانی که قصد استفاده از تبصره و تک ماده را دارند، می توانند در ۴ درس خود از تک ماده استفاده کنند. با این تفاوت که دانش آموزانی که امتحان نهایی دارند، تنها می توانند در ۲ درس نهایی و در ۲ درس غیر نهایی از قانون تک ماده استفاده کنند.

اگر دانش آموزی نخواهد از تبصره استفاده کند چه کاری باید انجام دهد ؟

ممکن است دانش آموزان دوره متوسطه دوم نخواهند از قانون تک ماده و تبصره استفاده کنند و خود را برای امتحانات شهریور ماه آماده نمایند. در این صورت دانش آموز می تواند با مراجعه به مدرسه خود، درخواستی کتبی مبنی بر شرکت در امتحانات شهریور ماه داشته باشد. پس از شرکت در امتحانات شهریور ماه دو حالت پیش می آید:

۱) نمره کسب شده در شهریور ماه از نمره خرداد ماه بالاتر است
در این صورت نمره شهریور ماه جایگزین خواهد شد.

۲) نمره کسب شده در شهریور ماه از نمره خرداد ماه پایین تر است
در این صورت بالاترین نمره به ثبت خواهد رسید و دانش آموز می تواند در صورت تمایل از قانون تک ماده استفاده کند.

امیدواریم مطالب فوق اطلاعات لازم و کافی را درباره تک ماده و شرایط استفاده از آن در اختیار شما قرار داده باشد.

پیچ اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top