کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی

در این مطلب به بررسی صفر تا صد جزئیات مرتبط با برنامه ریزی درسی خواهیم پرداخت و اطلاعات تکمیلی آن را نیز ارائه خواهیم نمود .

یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان و مشاوران و حتی والدین ، آشنایی با نحوه صحیح انجام برنامه ریزی درسی است .

برنامه ریزی درسی یکی از ارکان موفقیت در امتحانات مدرسه و حتی موفقیت در مقاطع بالاتر تحصیلی است که همه محصلان ، دانش آموزان و دانشجویان باید نقش آن را مهم تلقی کنند .

اهمیت برنامه ریزی امروزه بر هیچکس پوشیده نیست و تمامی فعالیت های روزمره تحت تاثیر برنامه ریزی و نظم فکری به انجام می رسد .

بدون انجام برنامه ریزی ، هیچ عملی با نظم صورت نمی پذیرد و در راستای رسیدن به هدف حرکت نمی کند . برنامه ریزی برای درس و تحصیل نیز از این قاعد مستثنی نیست .

شما هیچ فرد موفقی را نخواهید یافت که بدون برنامه ریزی به چنین جایگاهی رسیده باشد. اما نکته مهم این است که برنامه ریزی با استفاده از اصول مشخصی پایه ریزی شده باشد. هر چه برنامه ریزی که از آن پیروی می کنید متناسب با استاندارد ها باشد یک گام بلند به هدف خود نزدیک تر شده اید.

دانش آموزان و داوطلبان می بایست با مبانی اصولی انجام صحیح یک برنامه ریزی استاندارد آگاه باشند تا بتوانند آن را در برنامه ریزی درسی خود به کار ببندند .

در ادامه مطلب ضمن تعریف برنامه ریزی ، اصول برنامه ریزی درسی را نیز عنوان خواهیم کرد و اهمیت این برنامه ریزی در موفقیت را بررسی خواهیم نمود.

برنامه ریزی درسی

موفقیت در دوران تحصیل به کارایی و آگاهی فرد در انجام برنامه ریزی درسی بستگی دارد که برخورداری از یک برنامه منسجم و کامل اصلی ترین عامل موفقیت به شمار می رود .

این برنامه ریزی درسی می بایست متناسب با شرایط و ویژگی های دانش آموزان و محصلان صورت بگیرد و تمام جوانب زندگی فرد همچون ، استعداد تحصیلی ، زمان مطالعه ، کیفیت خواب و … را در بر داشته باشد .

در اصطلاح لغوی برنامه‌ ریزی یا طرح‌ ریزی ، عبارت است از اندیشیدن از پیش ، برای انجام یک عمل که بسته به نوع فعالیت‌ و بسته به نوع مطالعه ، هر برنامه می‌ تواند که بلند مدت ، میان‌ مدت یا کوتاه‌ مدت باشد.

به طور کلی و در اصطلاح ، برنامه ریزی به یک دستورالعمل اطلاق می شود که دانش آموزان با عمل کردن به آن ، به نظم فکری می رسند و همین موضوع بر آرامش روانی آن ها بسیار تاثیر گذار است.

در مبحث بهترین روش برنامه ریزی تحصیلی ، سه نوع برنامه ریزی مطرح می شود که به شرح زیر است :

  1. برنامه ریزی کوتاه مدت : برنامه ریزی ساعتی ، روزانه ، هفتگی
  2. برنامه ریزی میان مدت : برنامه ریزی ماهانه
  3. برنامه ریزی بلند مدت : برنامه ریزی یکساله

اهمیت برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی صحیح و اصولی دارای یک سری ویژگی است که مهمترین آن شخصی سازی بودن آن است . هنگامی که یک برنامه مطالعاتی سازگاری و مطابقت کامل را با شرایط دانش آموز داشته باشد و به حد قابل قبولی روان و ساده باشد ؛ می تواند بر افزایش کیفیت مطالعه اثر گذار باشد .

یک برنامه درسی باید تمام مباحث درسی را پوشش بدهد و دارای نقاط مرور باشد تا دانش آموز بتواند تاخیر ها و عقب ماندگی های خود را جبران کند .

همان طور که بیان شد نقش داشتن یک برنامه مطالعاتی صحیح و اصولی بر هیچکس پوشیده نیست . بنابراین به منظور افزایش کیفیت مطالعه دروس مختلف ، می توان از یک متخصص یا مشاور در این زمینه کمک گرفت تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت .

دوران امتحانات نهایی و کنکور ، به عنوان یکی از دوران طلایی و حیاتی در مطالعه دروس به حساب می آید که در موفقیت تحصیلی نقش چشمگیری را ایفا می کند . در نتیجه استفاده حداکثری از این دوران و انجام برنامه ریزی صحیح و اصولی ، یکی از پیش نیاز های موفقیت در داوطلبان و دانش آموزان است .

اصول برنامه ریزی درسی

ردیفمهمترین اصول برنامه ریزی
۱تعیین هدف معقولانه متناسب با ویژگی های فردی
۲انعطاف پذیری و رعایت تنوع مطالعاتی
۳تطابق با سبک های مطالعاتی هر درس
۴تناسب برنامه ریزی با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان
۵شناخت و آشنایی همه جانبه با رشته تحصیلی مورد علاقه
۶استفاده از منابع و بودجه بندی آزمون سراسری
۷رعایت پیش نیاز دروس و تناسب میان دروس عمومی و اختصاصی
۸رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت
۹گنجاندن نقاط جبرانی و مرور در برنامه ریزی تحصیلی
۱۰اختصاص زمان کافی به تست زنی و جمع بندی دروس
۱۱بهره گیری از منابع کمک آموزشی استاندارد
۱۲و …

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این زمینه ، از طریق پیج اینستاگرام و کانال تلگرام ، با تیم حرفه ای کنکور اینفو همراه باشید :

  • پیج اینستاگرام کنکور اینفو :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

  • کانال تلگرام کنکور اینفو :

کانال تلگرام :
konkurinfotelegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top