کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
کارنامه کنکور سراسری

کارنامه کنکور سراسری

کارنامه اولیه کنکور سراسری تقریبا یک ماه پس از برگزاری کنکور سراسری روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org منتشر می شود.
پس از مشاهده کارنامه اولیه کنکور سراسری مهم ترین قدم شما انتخاب رشته است اما باید توجه داشته باشید که فرایند انتخاب رشته یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین مراحل پس از کنکور سراسری است.
انتخاب رشته صحیح زمانی اتفاق میفتد که شما تسلط کامل بر تمام آیتم های کارنامه اولیه داشته باشید و بدانید هر یک از قسمت های کارنامه اولیه چه تاثیری در انتخاب رشته شما دارد.

با ما همراه باشید تا با تمام جزییات کارنامه اولیه کنکور سراسری آشنا شوید.

کارنامه کنکور سراسری

کارنامه اولیه کنکور سراسری شامل ۷ قسمت است که به ترتیب آن ها را بررسی می کنیم.
تصویری که در ادامه مشاهده می کنید نمونه از کارنامه اولیه یک داوطلب رشته تجربی است.

۱) اطلاعات ثبت نامی و آزمونی

کادر اول که در کارنامه اولیه مشاهده می کنید کادر مربوط به اطلاعات ثبت نامی و آزمونی داوطلب است.
در این کادر اطلاعات زیر ثبت شده است :

  • شماره پرونده
  • نام و نام خانوادگی
  • جنست
  • شماره شناسنامه
  • سال تولد
  • دین
  • زبان خارجی
  • سهمیه نهایی
  • معلولیت
  • معدل کتبی دیپلم
  • عنوان دیپلم
  • کد دیپلم
  • سال اخذ دیپلم
  • کد دانش آموزی دیپلم
  • کد منطقه اخذ دیپلم
  • کد دانش آموزی پیش دانشگاهی
  • عنوان پیش دانشگاهی
  • سال اخذ پیش دانشگاهی
  • محل اخذ مدرک پیش دانشگاهی
  • محل اخذ سال ماقبل دیپلم
  • محل تولد
  • استان بومی
  • ناحیه بومی
  • قطب بومی
کارنامه کنکور سراسری

تصویر فوق مربوط به کارنامه کنکور سراسری است که در اولین کادر آن اطلاعات ثبت نامی آزمونی درج شده است.
در صورت مغایرت هریک از اطلاعات درج شده در کارنامه کنکور سراسری با اطلاعات فردی و آزمونی شما سریعا سازمان سنجش را در جریان بگذارید.

۲) اعلام علاقمندی بر اساس تقاضا نامه

کارنامه کنکور سراسری

در هنگام ثبت نام آزمون سراسری می توانستید علاقمندی خود به تحصیل در دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی و هم چنین استفاده از سهمیه های کارمندی و بهیاری اعلام کنید.
اعلام علاقمندی شما در کادرهای این قسمت با عنوان بلی یا خیر درج شده است.
اگر در زمان ثبت نام کنکور سراسری کارت اعتباری مربوط به دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی را دریافت کرده باشید در کادر مورد نظر عنوان بلی درج شده است.
اگر در هنگام ثبت نام کارت اعتباری دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را دریافت نکردید می توانید پس از انتشار کارنامه اولیه اقدام به خرید کارت اعتباری از طریق سایت سازمان سنجش انجام دهید.

انتخاب رشته دانشگاه آزاد بر اساس همین کارنامه و رتبه اما به صورت مجزا انجام می شود

سهمیه کارمندی چیست ؟ این سهمیه به کارمندان رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها و موسسات وابسته به وزارت علوم اختصاص پیدا می کند. ۱۰ درصد ظرفیت رشته های نوبت دوم یا شبانه به این افراد اختصاص دارد. حداکثر سن مجاز برای این سهمیه ۳۵ سال است و این افراد فقط در شهر محل سکونت خود می توانند از این سهمیه استفاده کنند.

سهمیه بهیاری چیست ؟ بهیاران کسانی هستند که در مراکز درمانی دولتی و یا غیر دولتی خدمت می کنند. این افراد با داشتن دیپلم بهیاری و حداکثر ۳ سال سابقه کار می توانند از این سهمیه استفاده کنند. ۱۰ درصد ظرفیت پذیرش رشته پرستاری در دانشگاه های روزانه و شبانه به این سهمیه اختصاص دارد.

۳) وضعیت مجاز به انتخاب رشته

کارنامه کنکور سراسری

تصویر فوق مربوط به سومین کادر از کارنامه کنکور سراسری است. در این کادر وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی را مشاهده می کنید. در صورتی که رتبه لازم برای قبولی برای ان دوره را کسب کرده باشید عنوان مجاز در کادر فوق درج می شود.
دسته بندی دانشگاه ها از لحاظ وضعیت مجاز به انتخاب رشته به شرح زیر است :

  • دوره های روزانه و نوبت دوم (شبانه)
  • مجازی و پردیس های خودگردان و مازاد
  • بهیاران
  • دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق) و دانشگاه شهید رجائی
  • رشته های پیام نور و غیرانتفاعی
  • پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی در دو دسته ویژه فرهنگیان و تمامی دوره ها

روزانه و نوبت دوم (شبانه)

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته دوره روزانه و شبانه هستند می توانند بدون توجه به رتبه شان هر کدام از رشته محل های روزانه و شبانه در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری را به هر تعداد در فرم انتخاب رشته خود وارد کنند.
تحصیل در دوره های روزانه به استثناء مواردی رایگـان بـوده و امکانات رفاهی و تسهیلات آموزشی برای اکثر دانشجویان مهیا است.
در دوره های شبانه، دانشگاه هیچ تعهدی نسبت به تأمین مسکن، خوابگاه و وام تحصیلی و سایر امور رفاهی برای دانشجویان ندارد. مقـررات آموزشـی همانند دوره روزانه است، مگر در مواردی که در آیین نامه طرح ایجاد دوره نوبت دوم (شبانه) مستثنی شده باشد.

مجازی و پردیس خود گردان و مازاد

تمامی داوطلبان مجاز به انتخاب رشته دوره های مجازی ، پردیس های خودگردان و مازاد می شوند. البته در این بین تنوع رشته محل های پردیس خودگردان و مازاد در انتخاب رشته تجربی بسیار بالاتر از رشته های دیگر است.

دوره های مجازی : آموزش مجازی یا آموزش الکترونیکی به طور کلی بهره گیری از سیستم های الکترونیکی مثل کامپیوتر، اینترنت، دیسک های چندرسانه ای، نشریه های الکترونیکی و خبرنامه های مجازی و نظایر اینهاست که با هدف کاستن از رفت و آمدها و صرفه جویی در وقت و هزینه و در ضمن یادگیری بهتـر و آسانتر صورت می گیرد.

دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم سابق) و دانشگاه شهید رجایی

داوطلبانی که نمره آزمون (تراز) بالای ۶۵۰۰ کسب می کنند مجاز به انتخاب رشته دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجائی می شوند. البته شرط سنی ۲۲ سال/ سلامت کامل/ بومی بودن در کد رشته انتخابی/ معدل کل بالای ۱۵ در دوره متوسطه دوم نیز در انتخاب رشته فرهنگیان باید رعایت شود.

رشته های پیام نور و غیر انتفاعی

کلیه داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی هستند و درصورتیکه کارت اعتباری مربوط به آن را هم خریده باشند می توانند رشته محل های مربوط به این دانشگاه ها را هم در فرم انتخاب رشته خود بیاورند.
اگر در هنگام ثبت نام کارت اعتباری دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی را دریافت نکردید می توانید پس از انتشار کارنامه اولیه اقدام به خرید کارت اعتباری از طریق سایت سازمان سنجش انجام دهید.

رشته های صرفا بر اساس سوابق تحصیلی

بعضی از رشته محل ها بصورت بدون آزمون و صرفا برای فرهنگیان ارائه شده ؛ اگر از آن بگذریم کلیه داوطلبان می توانند در کلیه رشته محل هایی که بصورت صرفا براساس سوابق تحصیلی (بدون کنکور) ارائه می شود انتخاب رشته کنند.

۴) سهمیه های کنکور

کارنامه کنکور سراسری

تصویر فوق وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب در هر زیر گروه را مشخص می کند.
در این بخش، در ردیف اول و دوم، شما میزان تاثیر سوابق در زیرگروه ها را مشاهده می کنید.
ردیف سوم رتبه در سهمیه معیار اصلی برای انتخاب رشته است. در این ردیف، شما رتبه خود در زیر گروه های مختلف را بر اساس اعمال سهمیه مشاهده می کنید و بر اساس این رتبه ها، می توانید بهترین تصمیمات را برای رشته هایی که می خواهید در انتخاب های ۱۵۰ گانه خود قرار دهید بگیرید. همچنین شما نمره کل نهایی یا به عبارتی تراز کل در هر زیر گروه را می توانید مشاهده کنید.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم : تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در کنکور حداکثر ۲۵ درصد و حداقل ۰ درصد است. تاثیر سوابق تحصیلی به ۲ عامل بستگی دارد . یکی اینکه با چه دیپلمی در کنکور چه رشته ای شرکت کرده اید و دومی اینکه تاثیر سوابق تحصیلی دیپلم در هر زیرگروه متفاوت است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی : سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی از سال ۹۴ در کنکور داوطلبان تاثیر گذار شده و میزان این تاثیر در کنکور سراسری حداکثر ۵ درصد و حداقل ۰ درصد است. تاثیر سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی هم مثل دیپلم به دو عامل تناسب دیپلم با گروه آزمایشی کنکور و زیرگروه ارتباط دارد.

رتبه در سهمیه : شما در هر سهمیه ای که قرار دارید در این ردیف رتبه شما بین آن ها سنجیده می شود. سهمیه شما یک جامعه آماری کوچک از کل شرکت کنندگان کنکور سراسری است.

برای مطالعه سهمیه های کنکور سراسری کلیک کنید

رتبه کشوری (بدون اعمال سهمیه) : در ردیف چهارم رتبه شما در کل کشور سنجیده می شود . رتبه کشوری به دلیل تاثیر سهمیه در انتخاب رشته ملاک ضعیف تری در مقابل رتبه در سهمیه است.

نمره کل نهایی : نمره کل نهایی یا همان تراز کل ، اصلی ترین ملاک در کارنامه است . از آنجایی که تعریف تراز پیچیده است و بسیاری از دانش آموزان و حتی مشاوران مفهوم تراز را نمی دانند معمولا تراز استفاده خیلی کمتری نسبت به رتبه در سهمیه دارد.

در توضیح کارنامه کنکور برای هر زیر گروه یک رتبه و تراز جداگانه اعلام شده است و شما باید بررسی کنید که رشته یا رشته های مورد تقاضایتان در کدام زیر گروه ها قرار دارند و سپس رتبه مربوط به آن زیر گروه را بررسی کنید. به عنوان نمونه داوطلبی که قصد انتخاب رشته پزشکی را در کنکور تجربی دارد، باید رتبه در زیر گروه یک خود را ملاک انتخاب رشته قرار دهد زیرا این رشته در زیر گروه یک قرار دارد.

۵) نمرات خام دروس امتحانی

کارنامه کنکور سراسری

در این بخش نمرات خام شما در جدول درج شده است.
نمرات خام همان درصدهایی هستند که در هر درس ثبت کردید.

۶) رتبه کل در سهمیه و آخرین رتبه مجاز شده در دوره های روزانه و نوبت دوم

کارنامه کنکور سراسری

در این بخش از کارنامه اولیه کنکور ، شما می توانید بیشترین نمره کل خود در بین زیر گروه ها و همچنین رتبه کل خود در سهمیه مربوط را مشاهده کنید . علاوه بر این، آخرین رتبه ی مجاز به انتخاب رشته و رتبه کشوری شما بدون در نظر گرفتن سهمیه ها قابل رویت می باشد.

۷) کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد

کارنامه کنکور سراسری

همه داوطلبان کنکور سراسری مجاز به انتخاب رشته دانشگاه آزاد هستند.
در انتهای کارنامه اولیه داوطلبان کد دسترسی برای انتخاب رشته در سایت دانشگاه آزاد اسلامی قرار داده شده است که می توانید با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد مراحل انتخاب رشته مربوط به این دانشگاه را پشت سر بگذارید.

پس از انتخاب رشته باید منتظر انتشار کارنامه نهایی یا کارنامه سبز کنکور باشید تا وضعیت نهایی قبولی خود را بررسی کنید.

برای مشاهده توضیحات مربوط به کارنامه سبز کلیک کنید

امیدواریم توضیحات فوق درباره کارنامه کنکور سراسری به شما کمک کند تا انتخاب رشته خوبی داشته باشید و بهترین مسیر را برای اینده خود انتخاب کنید.

اگه هیچوقت ریسک کردن رو یاد نگیرید؛ برای همیشه توی همین جایگاهی که هستید باقی می مونید.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top