کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

چگونه یک هدف خوب انتخاب کنیم

چگونه یک هدف خوب انتخاب کنیم

قبل از شروع هر مسیری باید هدف از طی کردن آن مسیر را مشخص کرد. مسیر کنکور هم همینطور است، شما باید قبل از شروع این مسیر حتما انتخاب هدف برای کنکور داشته باشید. در این مقاله می خواهیم مفصل در رابطه با انتخاب یک هدف موثر و البته استاندارد صحبت کنیم تا بتوانید اولین و به عبارتی مهم ترین سال کنکور را با اطمینان بردارید. هر انسانی در زندگی خود به هدف نیاز دارد چرا که بدون داشتن هدف زندگی ما بی روح و بی انگیزه پیش می رود. ماهیت هدف مهم نیست ، هر کسی می تواند هدف خاص خود را داشته باشد . مهم این است اهداف روشن و واضح باشند. هدف گذاری در کنکور و زندگی به داشتن یک مسیر مشخص جهت رسیدن به آن منجر می شود که شانس موفقیت را افزایش می دهد.

مزایای هدف گذاری در کنکور عبارتند از :

  • افزایش روحیه و انگیزه
  • تلاش بیشتر برای رسیدن به موفقیت
  • شناخت معیارها
  • ارزیابی عملکردها
  • رشد اعتماد به نفس
  • کارایی و اثربخشی بهتر
  • و…

هدف گذاری

هدف باید دقیقاً مشخص و واضح باشد. شما باید بدانید که چه رتبه ای می خواهید و برای دانستن این باید مشخص کنید که به چه رشته ای در چه دانشگاهی علاقه مند هستید. همچنین برای مشخص کردن رتبه و دانشگاه باید مطالعاتی در ارتباط با رشته مربوطه و علایق واستعدادهای خود انجام دهید و رشته‌ای که از این نظر به شما نزدیکتر است را انتخاب کنید.

افزایش امید و انگیزه

وقتی یک هدف موثر و استاندارد داشته باشید و انتخاب هدف برای کنکور انجام داده باشید، همیشه انگیزه دارید و تلاش می کنید، سخت ترین شرایط را می پذیرید و هیچ وقت دست از تلاش بر نمی دارید. مرتب دنبال پیشرفت و بهتر شدن هستید.حتی لحظه ای نا امید نمی شوید و با همه توان خود تلاش می کنید تا به هدفتان برسید. حاضرید هر روز ۶ صبح از خواب بیدار شوید و در روز کلا ۴ -۵ ساعت بخوابید تا بتوانید بیشتر درس بخوانید. با داشتن هدف و به عبارتی هدفمند بودن، هیچ وقت این جمله را نخواهید گفت : من انگیزه ام را از دست داده ام و یا دیگر انگیزه ای برای ادامه ندارم.

ویژگی های هدفی که برای کنکور انتخاب می کنیم

۱-  قابل دستیابی

هدفی که برای کنکور انتخاب می کنید باید قابل دستابی باشد. یعنی انتخاب هدف برای کنکور باید متناسب با توانایی ها، سابقه تحصیلی و علاقه شما باشد. هیچ کس به شما نمی گویند که هدف خود را بزرگ انتخاب نکنید .اینکه هدف شما چه اندازه باشد کاملاً یک چیز نسبی است و برمی گردد به توانایی و طرز فکر شما. هدف را به گونه ای انتخاب کنید که با توجه به زمان، منابع و استعدادهای شما قابل دستیابی باشد. البته در مسیر کنکور مقداری حریص بودن لازم می باشد چرا که رقابت در این عرصه بالاست و به شما انگیزه میدهد. همچنین هدف باید طوری باشد که شما را به چالش بکشد اما آن چالش نباید انقدر کم باشد که برای شما بی ارزش شود و آن را رها کنید و نه آنقدر سنگین باشد که شما را خسته کند.

۲- دقیق و شفاف باشد

این که بگویید من انتخاب هدف برای کنکور انجام داده ام و الان هدف دارم کافی نیست. شما باید دقیق مشخص کنید که می خواهید سال بعد کنکور سر کلاس چه رشته ای و در چه دانشکاهی باشید. باید بدانید لازم برای رسیدن به این هدف چه کار هایی انجام دهید و از چه مسیری می توانید به آن برسید.

۳- هدف باید مرحله بندی داشته باشد

شما در نظر بگیرید اگر آدرس جایی را نداشته باشید نمی توانید به مقصد برسید‌.هدف داشتن و پروسه رسیدن به هدف نیز همین گونه است . باید از مرحله به مرحله آن اطلاعات داشته باشید و همچنین برنامه ریزی دقیق و منظمی داشته باشید و حتما باید آن برنامه‌ریزی را مرتب و به طور پشت سر هم انجام دهید. پس حتما برای کنکور خود یک برنامه دقیق در نظر بگیرید. همچنین می توانید از یک مشاور تحصیلی که در این عرصه علم و آگاهی کافی را دارد کمک بگیرید.

۴- هیجان‌ انگیز باشد

هدف شما باید به گونه‌ای باشد که با فکر کردن به آن، تمام وجود شما را هیجان فرا بگیرد و بتوانید با انگیزه‌ای به قدرت سوخت جت، به مسیر خود ادامه دهید. اگر هدف خود را طبق علایق خانواده یا موارد این چنینی انتخاب کرده باشید و هیچ علاقه‌ای به آن در خود احساس نکنید، به صورت همیشگی دارای بی‌انگیزگی خواهید شد.

۵- هدف باید زمان داشته باشد

یک جمله معروف است که می‌گوید اگر مدت ۳۰ روز برای مرتب کردن خانه خود اختصاص بدهید آن را ظرف ۳۰ روز انجام می دهید و اگر سه ساعت به خود زمان بدهید نیز در همین مدت هم کار را به اتمام خواهید رساند. این موضوع در مورد همه اهداف نیز صدق می‌کند. در مسیر کنکور باید زمان بندی شما مشخص باشد. مشخص کنید برای هر درس، هر مطلب و هر کتاب چه مقدار زمان نیاز دارید و حتما زمان های مشخص شده و اختصاص داده به آن را به خوبی انجام دهید.

۶- باید نوشته شده و مرتبا مرور شود

بعد از انتخاب هدف برای کنکور، باید آن را روی کاغذ بنویسید و آن را جلوی چشمتان بچسبانید تا هیچ وقت آن را فراموش نکنید و حتی اگر یک لحظه انرژی خودتان را از دست دادید و برای ادامه دادن خسته بودید، با دیدن هدفتان انرژی بگیرید.

سخن پایانی

ما در این مقاله سعی کردیم اهمیت هدف گذاری برای کنکور را کامل توضیح دهیم. اولین گام در کنکور هدف گذاری است بدون هدف گذاری تلاش شما به نتیجه نخواهد رسید.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top