کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
شرایط تغییر رشته در دبیرستان

شرایط تغییر رشته در دبیرستان

تغییر رشته یکی از مسائلی است که برخی از دانش آموزان دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم به دنبال آن هستند.
هر دانش آموزی پس از اتمام پایه نهم و شرکت در آزمون هدایت تحصیلی با تکیه بر نتایج این آزمون در یکی از رشته های مقطع متوسطه دوم مشغول به تحصیل می شود.

اما اگر هر دانش آموزی بنابر دلایل مختلف تصمیم به تغییر رشته در مقطع متوسطه دوم گرفت با توجه به آنچه در ادامه بیان می کنیم می توانید اقدام به تغییر رشته دبیرستان خود داشته باشد.
تغییر رشته در دبیرستان تنها در بدو ورود به پایه یازدهم یا پس از اتمام این سال امکان پذیر می باشد به همین خاطر به تغییر رشته پایه یازدهم نیز معروف است.

در ادامه همراه ما باشید تا با صفر تا صد جزییات تغییر رشته در دبیرستان آشنا شوید.

نحوه و شرایط تغییر رشته در دبیرستان

  • برای تغییر رشته نیاز است تا والدین شما از تغییر رشته شما رضایت داشته باشند. برای این کار، فرم نمونه برگ را که برای تغییر رشته تهیه شده است را امضا کنید و همراه با تائید والدین و دانش آموز آن را به مسئول تغییر رشته در مدرسه دهید. توجه کنید که این نمونه برگ را باید تا حداکثر دو هفته پیش از شروع امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه با امضای ولی و دانش آموز تحویل دهید
  • نمونه برگ را در ۲ نسخه تکمیل و امضا نمایید و یک نسخه را نزد خود نگاه دارید و یک نسخه را جهت درج در پرونده دانش آموز تحویل مسئول مربوطه دهید
  • برای تغییر رشته در دو مرحله خرداد ماه و شهریور ماه نیاز است تا فرم های جداگانه پر کنید و تحویل مدرسه بدهید
  • بعد از تکمیل فرم درخواست نیاز است مشاور واحد آموزشی (مدرسه) دانش آموز و هم چنین آموزش و پرورش منطقه، تغییر رشته را تائید کنند
  • اگر در مدرسه شما به هر دلیلی مشاور تحصیلی وجود نداشت، مسئولیت تائیدیه کتبی تغییر رشته، بر عهده مدیر واحد آموزشی می باشد
  • بعد از اینکه تغییر رشته انجام دادید، واحد آموزشی باید نمونه معرفی نامه برای دانش آموز تنظیم کند تا دانش آموز بتواند در امتحانات بعد درخواست تغییر رشته شرکت کند
  • اگر رشته دلخواه شما در مدرسه‌ اتان موجود است، کار شما آسان‌ تر خواهد شد؛ زیرا نیازی نیست به یک واحد آموزشی دیگر برای امتحان دادن معرفی شوید و می توانید امتحانات را در همان واحد آموزشی که مشغول هستید، سپری کنید
  • در صورت موجود نبودن رشته درخواستی در مدرسه تان، می توانید از مدیر مدرسه تان در خواست کنید که با برگه معرفی نامه شما را به واحد آموزشی که رشته دلخواه شما موجود است، معرفی کند. برای این منظور، نیاز است شما نمونه برگ را پر کنید و واحد آموزشی مورد نظرتان را تعیین کنید
  • بعد از اینکه درخواست شما توسط آموزش و پرورش تائید شد، شما باید برای تغییر رشته امتحان بدهید و این امتحان توسط مدرسه از شما گرفته خواهد شد. نتایج این امتحان در نمون برگ به مسئول تغییر رشته در واحد آموزشی تان بدهید
  • شما می توانید در امتحانات هر دو رشته (رشته مبدا و مقصد) شرکت نمایید
  • تنها دو فرصت خرداد و شهریور ماه برای کسب نمره قبولی برای تان وجود خواهد داشت

تغییر رشته پایه دهم به یازدهم

دانش آموزان از بدو ورود به پایه دهم در یکی از رشته های شاخه نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم معارف اسلامی)، فنی حرفه ای و کار و دانش به تحصیل خود ادامه می دهند. آموزش و پرورش امکان تغییر رشته را برای آن دسته از دانش آموزانی که به هر دلیل تمایل به ادامه تحصیل در رشته فعلی خود ندارند، فراهم کرده است.

لازم به ذکر است تنها افرادی می توانند اقدام به تغییر رشته نمایند که با توجه به فرم هدایت تحصیلی پایه نهم مجاز به ورود به رشته مورد نظر باشند.

برای مطالعه جزییات کارنامه هدایت تحصیلی پایه نهم روی لینک زیر کلیک کنید :

کارنامه هدایت تحصیلی پایه نهم

دانش آموزان در طول سال دهم، در ۲ نوبت امتحانات خرداد ماه و شهریور، امکان تغییر رشته را دارند.

مراحل تغییر رشته پایه دهم به یازدهم

  • تکمیل فرم تغییر رشته در سامانه سناد دانش آموزی
  • تایید اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه و یا شهرستان محل تحصیل دانش آموز
  • شرکت در امتحانات و کسب نمره قبولی
  • تطبیق دروس

عناوین دروس تغییر رشته دهم به یازدهم

ردیفعنوان رشتهعناوین دروس تغییر رشته دهم به یازدهم
۱ریاضی فیزیکریاضی ۱، هندسه ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱
۲علوم تجربیریاضی ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱، زیست شناسی ۱
۳ادبیات و علوم انسانیعلوم و فنون ادبی ۱، جامعه شناسی ۱، اقتصاد و منطق
۴علوم و معارف اسلامیتاریخ ۱ (تخصصی رشته) ، عربی ۱ (تخصصی رشته)، اصول و عقاید۱ (تخصصی رشته)، علوم و معارف قرآنی ۱(تخصصی رشته)
۵شاخه  فنی و حرفه ایشرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی فنی و غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و نمره قبولی را کسب کند.
۶شاخه کار و دانششرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و تا پایان سال یازدهم فرصت دارد که دروس شایستگی فنی ( استاندارها) را گذرانده و نمره قبولی کسب کند.

بعضی از دروس مانند دروس عمومی، بین رشته ها مشترک هستند، نیازی به گذراندن این دروس نبوده و می توانید آن ها را تطبیق دهید. لازم به ذکر است آن دسته از دروسی که در رشته قبلی گذرانده شده باشند، نیازی به گذراندن مجدد ندارند. به طور مثال اگر فردی در رشته ریاضی پایه دهم را گذرانده و تصمیم به تغییر رشته تجربی داشته باشند، نیازی به گذراندن دروس شیمی و فیزیک ندارند.

تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم

مطابق آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش، امکان تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم، به صورت درون شاخه ای برای رشته های نظری (ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی) امکان پذیر است.
اگر دانش آموزی بخواهد در رشته های شاخه فنی و کار و دانش به تحصیل بپردازد به اجبار باید در دبیرستان های بزرگسالان و شانه ادامه تحصیل دهد.

مراحل تغییر رشته پایه یازدهم به دوازدهم

  • تکمیل فرم تغییر رشته دانش آموز
  • معرفی دانش آموز متقاضی برای شرکت در امتحان درون رشته ای برای تغییر رشته
  • شرکت دانش آموز در امتحان تغییر رشته
  • تطبیق دروس رشته قبلی با رشته جدید

عناوین دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم

ردیفعنوان رشتهعناوین دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
۱ریاضی فیزیکحسابان ۱، هندسه ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲
۲علوم تجربیریاضی ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲، زیست شناسی ۲
۳ادبیات و علوم انسانیعلوم و فنون ادبی ۲، جامعه شناسی ۲، عربی(زبان تخصصی رشته) ۲، فلسفه ۲
۴علوم و معارف اسلامیعلوم و معارف قرآنی، اصول عقاید ۲، عربی (زبان تخصصی رشته) ۲، تاریخ ۲ ( تخصصی رشته)

شرایط تکرار پایه تحصیلی برای تغییر رشته دبیرستان

دانش آموزانی که می خواهند در شاخه تحصیلی خود تغییر رشته دهند ، امکان تکرار پایه تحصیلی را ندارند. مثلا تغییر رشته از انسانی به تجربی یا از ریاضی به تجربی و بالعکس بدون تکرار پایه تحصیلی انجام می گیرد چرا که هر سه رشته انسانی ، ریاضی و تجربی از شاخه نظری هستند.

اما در صورت تغییر شاخه ، امکان تکرار پایه وجود دارد. مثلا تغییر رشته از فنی به تجربی و تغییر رشته از ریاضی به فنی با تکرار پایه تحصیلی انجام پذیر است.
بنابراین اگر می خواهید از امکان تکرار پایه استفاده کنید باید در سایت سناد درخواست خود را ثبت نمایید تا توسط مدرسه و آموزش و پرورش منطقه بررسی شود.

شرایط دریافت دیپلم مجدد 

برخی از دانش آموزان ممکن است بنا به دلایلی همچون مهاجرت، ترک تحصیلی و غیره بخواهند دیپلم نظام جدید دریافت کنند. اگر فارغ التحصیل دوره‌های ۶ ساله و ۴ ساله‌‌ متوسطه هستید و می خواهید دیپلم مجدد در شاخه کاردانش دریافت کنید، باید درس‌ های مهارتی و شایستگی‌ های فنی و شایستگی‌ های غیرفنی را نیز بگذارنید، همچنین دروس دینی ۳، اخلاق ۳، قرآن ۳، عربی و زبان ۳ را هم باید پاس کنید.

در کل اینکه فرفی نمی کند که از کدام شاخه نظری، فنی حرفه ای و یا کار و دانش می خواهید دیپلم مجدد دریافت کنید، باید در آزمون تمام درس های سال دوازدهم رشته مد نظر شرکت کرده و نمره قبولی را دریافت نمایید.

امیدواریم مطالب فوق اطلاعات لازم و کافی را درباره رشته شرایط تغییر رشته در دبیرستان در اختیار شما قرار داده باشد.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

1 دیدگاه دربارهٔ «شرایط تغییر رشته در دبیرستان»

  1. سلام وقت بخیر . من دهم تجربیم و رشتم رو دوس ندارم بخاطر اینکه دلم پیش طراحی دوخته و روحیه درس خوندن ندارم .
    فکر میکردم تجربیم هنر داره وگرنه اصلاااا نمیومدم نظری . الانم امتحانا شروع شده و واقعا از تخصصیا هیچی نفهمیدم و میترسم امتحانارو خراب کنم . رشته مورد علاقم طراحی دوخته و خیلییی بهش علاقه دارم و آدم خلاقیم و استعداد دارم همکلاسیا نهمم میگفتن تو فقط باید بری هنر بری تجربی حیف میشی . ولی یادم رفت آزمون وروردی هنرستانرو بدم و نتونستم برم بعد که دیدم مجبورم رفتم تجربی به امید اینکه دندونپزشک بشم ولی نمیدونستم که تو تجربی رقابت انقدر بالاست و اصن چی به چیه . این سه چهار ماهه افسردگی گرفتم و تو بلا تکلیفی موندم حتی حوصله کلاس زبانم ندارم 🙂 میتونم امسالو نرم یا حدقل تخصصیارو امتحان ندم و سال بعد طراحی دوخت رو تکرار پایه کنم ؟ امسالم برم کلاس خیاطی و طراحی لباس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top