کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن

رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن

در این مطلب ، یک تعریف کلی و جامع از رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن را در دانش آموزان کنکوری ، ارائه خواهیم داد و مباحث مفیدی را پیرامون آن بیان خواهیم کرد.

به طور کلی به علاقه ، نگرش و گرایشی که فرد نسبت به یک موضوع یا مطلب خاص دارد را رغبت می گویند .

مبحث رغبت تحصیلی در سال نهم و قبل از انتخاب رشته تحصیلی ، مورد توجه بسیاری قرار می گیرد .

چرا که علاقه دانش آموزان برای ورود یافتن به یک رشته خاص ، نقش بسیار مهمی در موفقیت آن ها ایفا می کند .

مبحث رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن ، در دانش اموزان کنکوری نیر نیازمند توجه ویژه است و پس از کنکور و در هنگام انتخاب رشته نمود و جلوه پیدا میکند .

در سال های اخیر ، انتخاب رشته تحصیلی ، برحسب علاقه و رغبت فرد و با در نظر گرفتن سطح توانایی های جسمی و خلقی دانش آموزان ، مورد توجه مدیران و عوامل نظام آموزشی قرار گرفته است .

بنابراین علاوه بر رغبت و علاقه خود فرد در انتخب رشته تحصیلی ، همکاری والدین و مدرسه و عوامل آموزشی بسیار کمک کننده خواهد بود .

دانش آموزان کنکوری نیز در مسیر مطالعاتی خود ، گاهی با افت و خیز هایی مواجه می شوند که ممکن است علاقه و رغبت آنان را کاهش دهد .

از این رو بررسی رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن در این دسته از دانش آموزان اهمیت ویژه ای پیدا می کند .

بنابراین در این مطلب پیرامون کنکور و مسائل مربوط به آن صحبت خواهیم کرد .

تعریف رغبت

پیش از آن که بخواهیم اطلاعاتی را در رابطه با رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن ارائه دهیم ، می بایست یک تعریف جامع و کامل از رغبت داشته باشیم .

بنابراین تعریف لغوی و اصطلاحی رغبت را بیان می کنیم که به شرح زیر است :

رغبت در لغت عبارت است از :

آرزو ، آرزومندی ، اشتیاق ، تمایل ، خواست ، میل ، هوس ، علاقه شدید به چیزی ، میل باطنی و ….

رغبت در اصطلاح عبارت است از :

تحریک احساساتی که با توجه و علاقه زیاد نسبت به چیزی توام باشد .

رغبت زمانی ایجاد می شود که انسان چیزی را دوست بدارد ، آن شیء را مورد توجه قرار دهد ، آن را مشاهده کند ، درباره آن بیندیشد و سرانجام از آن لذت ببرد.

رغبت معمولا تا ۱۸ سالگی و گاه در افراد با سنین بالاتر در حال تغییر است . بنابراین یکی از عواملی که توجه ویژه ای در امر تحصیلی دانش آموزان طلب می کند ، مبحث رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن است .

تعریف رغبت تحصیلی

رغبت تحصیلی عبارت است از : علاقمندی و دوست داشتن یک رشته تحصیلی یا شغل .

اولین قدم و مهم ترین گامی که یک دانش آموز انجام برمی دارد انتخاب رشته تحصیلی از روی رغبت و اشتیاق است .

به عبارت دیگر این میل و رغبت هستند که انسان را به سوی هدف سوق می دهند .

بنابراین برای دانش آموزان ضروری است ابتدا میل و رغبت خود را نسبت به هر رشته ای و سپس شغلی در نظر دارند بسنجند و پس از آن به استعداد و توانایی خود در آن رشته یا شغل فکر کند و بعد از آن تصمیم بگیرد.

انتخاب شغل و یا هدف بر اساس میل و رغبت سبب می شود که دانش آموز در آینده در آن شغل یا رشته از کار خود لذت ببرد و از کاری که انجام داده است هیچوقت پشیمان نشود.

انواع رغبت تحصیلی

در مشاوره تحصیلی و شغلی ۴ ، نوع رغبت مورد تبیین و بررسی قرار میگیرد :

۱) رغبت اظهار شده بیان شده :

این دسته از رغبت ها بطور شفاهی بیان می شوند . در این مورد از دانش آموز پرسش می شود که چه نوع رشته تحصیلی و چه نوع مشاغلی را بیشتر از همه دوست دارد .

۲) رغبت ابراز شده یا نمایان شده :

یعنی مواردی که بصورت یک عمل ، شغل یا موقعیت خود را نشان دهد. دسته از رغبت تا حدود زیادی در راهنمایی شغلی و حرفه ای منبع تصمیم گیری است. در واقع مشاهده فعالیت ها و نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش آموز تا حد زیادی رغبت و علاقه او را نشان می دهد .

۳) رغبت آزمون شده :

رغبت هایی را شامل می شود که توسط آزمون های معیارشده و هنجار معین می شوند. در راهنمایی شغلی و حرفه ای می توان از این نوع رغبت استفاده کرد.

۴) رغبت فهرست شده :

این نوع رغبت را می توان از طریق پاسخگویی فرد به جدولی از مشاغل تعیین کرد. یعنی فهرستی که شامل مشاغل مختلف است در دسترس فرد قرار گیرد و از وی درخواست شود تا تعیین کند برحسب ترجیح خود نام چندین شغل را به ترتیب روی کاغذ بنویسد. این دسته از رغبت ها هم تاحدودی می توانند مدنظر قرار گیرند.

رغبت تحصیلی و عوامل موثر بر آن

عوامل متعددی در افزایش رغبت تحصیلی در دانش آموزان موثر هستند و علاقه این دسته از افراد را به درس خواندن و مطالعه تقویت می کنند .

اولین چیزی که باید به آن اهتمام و توجه ویژه ای داشت این امر است که انتخاب رشته تحصیلی و مبحث رغبت سنجی ، مطابقت کامل با شرایط دانش آموزان داشته باشد .

هنگامی که یک فرد ، بدون توجه به علاقه و شرایط شخصی خود ، دست به انتخاب رشته بزند بی شک رغبت و انگیزه ای در او ایجاد نخواهد شد و نتیجه آن دلسردی از مطالعه و افت تحصیلی خواهد بود .

موضوع مهم دیگری که از عوامل افزایش رغبت تحصیلی در دانش آموزان به ویژه دانش اموزان کنکوری به شمار می رود ، داشتن برنامه صحیح و اصولی است . چرا اکه اگر برنامه مطالعاتی متناسب و استاندارد باشد ، نوعی اشتیاق و اعتماد به نفس و رغبت را در دانش آموز ایجاد می کند .

در ایجاد رغبت تحصیلی و افزایش آن عوامل زیادی مطرح هستند که عبارت اند از :

ردیفعوامل موثر بر رغبت تحصیلی در دانش اموزان کنکوری
۱فرد
۲والدین
۳نظام آموزشی
۴سیستم حکومتی و سیاست های تصوب شده
۵عوامل اجتماعی
۶شرایط محیطی
۷عوامل روانشناختی
۸ و ….

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top