کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی

رشته های پیراپزشکی رشته هایی هستند که در کنار رشته پزشکی جزء کادر اصلی بوده و در واقع مکمل رشته پزشکی با تخصص های مختلف می باشد.

رشته های پیراپزشکی از رشته گروه های تجربی می باشد و با شناخت نیازهای افراد همچنان رو به افزایش خواهد بود.

این رشته را به عنوان کمک به بازیابی توانایی فرد مصدوم و بیمار عنوان کرد که فرد با کسب مهارت به درآمد بالاتری دست پیدا خواهد کرد.

پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی

رشته های هوشبری،اتاق عمل، پرستاری، علوم آزمایشگاهی و مامایی از پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی ایران هستند.

در آمد رشته های پیراپزشکی در مقایسه با دیگر رشته ها به نسبت زیاد است اما در این بین هستند رشته هایی که از قاعده ی در آمد بالای رشته های پیراپزشکی مستثنی هستند.

از پردرآمد ترین رشته های پیراپزشکی می توان اتاق عمل و هوشبری را نام برد که رشته هوشبری از لحاظ در آمد پیشتاز دیگر رشته ها در سالهای اخیر بوده است.

تاپ ترین رشته های پیراپزشکی

هرساله با شناخت رشته های پیراپزشکی متقاضیان این رشته در حال افزایش می باشند.

از تاپ ترین رشته های پزشکی می توان به رشته ی مامایی و علوم آزمایشگاهی اشاره کرد که هر ساله متقاضیان زیادی جذب این رشته می شوند.

اما از دیگر رشته های پیراپزشکی می توان به رشته اتاق عمل اشاره کرده که نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای دیگر حائز اهمیت می باشد.

تفاوت رشته های پزشکی و پیراپزشکی

با توجه به اینکه رشته های پیراپزشکی مکمل رشته های پزشکی هستند می توان گفت فرد با عنوان پیراپزشک شناخته می شود.

افرادی که در این رشته ها تحصیل می کنند کادر درمان بیمارستان را تشکیل می دهند و در درمان بیماران با پزشکان همکاری می کنند.

تفاوتی که در این میان مطرح می شود این است که پیراپزشکان تحت نظارت و بررسی مستقیم پزشک فعالیت خود را انجام می دهند.

رشته های پیراپزشکی

در ده سال اخیر در دانشگاه ها ۱۵ رشته پیراپزشکی ارائه می شود:

۱_رشته فیزیوتراپی

رشته فیزیوتراپی بر خلاف رشته های دیگر شاخه های پزشکی که از داروها و مواد شیمیایی برای درمان بیمار استفاده می کند، فیزیوتراپی با استفاده از سری عوامل و پدیده های فیزیکی درمان را انجام می دهد.

شکستگیها و در رفتگی ها، گرفتگی و دردهای عضلانی، مشکلات فرسایش مفاصل مثل روماتیسم از کارافتادن عضلات از جمله مشکلاتی هستند که یک دانش آموخته فیزیوتراپی می تواند با دانشی که به دست آورده است به رفع یا بهبود آنها کمک کند.

فارغ التحصیلان رشته فیزیوتراپی در بیمارستان ها، درمانگاه ها، سازمان بهزیستی، هلال احمر، کلینیک های توانبخشی، مراکز سالمندان، باشگاه های ورزشی، حتی فیزیوتراپیست مدرسه، در منزل کسانی که جابجایی آن ها سخت هست و سازمان های مربوط به توانبخشی می توانند کار کنند.

۲_رشته بینایی سنجی

رشته بینایی سنجی (اپتومتری) طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی مراقبت اولیه چشم می باشد.

این رشته کاملا مرتبط رشته چشم پزشکی بوده و شخص بیمار پس از مراجعه به اپتومتریست و معاینه در صورت تشخیص اختلال بینایی می تواند درمان شود در غیر این صورت به چشم پزشک ارجاع داده می شود.

کارشناس بینایی سنجی می تواند در بیمارستان های دولتی یا خصوصی، مرکز بهداشت، کلینیک های خصوصی بینایی سنجی و چشم پزشکی، بعضی کارخانه ها، سازمان های دولتی استخدام شود.

۳_رشته پرتو درمانی (رادیو تراپی)

رشته رادیوتراپی از شاخه های اصلی رشته فیزیک پزشکی است که دانشجو در طول تحصیل راه های از بین بردن تومور، بافتهای بدخیم و یا جلوگیری کردن از پیشرفت سلول های بدخیم و سرطانی از طریف پرتو های ایکس، گاما و تشعشعات رادیواکتیو را یاد می گیرد و همچنین می توانند با کمک پرتوها بافت هایی را که تخریب شده اند را اصلاح و یا بهبود ببخشند.

بازار کار رشته رادیو تراپی در بیمارستان ها و مراکز درمانی برای بیماران سرطانی است و در چنین محیط هایی فرد علاوه بر داشتن مهارت در زمینه کار کردن با اشعه ها باید از روحیه بالایی هم برخوردار باشد تا بتواند با بیماران به خوبی و با روحیه بالا برخورد کرده و به درمان آنها کمک کند.

۴_رشته پرتو شناسی (رادیولوژی)

رشته پرتو شناسی (رادیولوژی) از رشته های پیراپزشکی بوده و به دانشجویان آموزش داده می شود که چگونه از دستگاه های تصویر برداری پزشکی استفاده کرده و با تکنیک های پیشرفته تصویر برداری پزشکی آشنا می شوند و با استفاده از دستگاه های پیشرفته و پرتو های ایکس و پرتو های مختلف دیگر به تشخیص و درمان نیز می پردازند .

بازار کار رشته پرتو شناسی در جامعه نسبتا خوب بوده و درآمد خوبی دارند و می توانند در مراکز درمانی و مراکز تخصصی تصویربرداری دولتی و غیر دولتی مشغول به کار شوند.

۵_رشته پروتزهای دندانی

رشته پروتز های دندانی از زیر مجموعه ی گروه تجربی رشته ی دندانپزشکی بوده و دانشجویان در دانشگاه ساخت پرتز ثابت، پروتز متحرک، ایمپیلنت، پلاک های ارتودنسی، بریچ و … را یاد می گیرند و کاملا مرتبط با رشته دندانپزشکی فعالیت دارند.

رشته پروتز دندانی از موقعیت شغلی خوبی در جامعه برخوردار است به دلیل اشباع نشدن جامعه از این رشته و هم این رشته ارتباط مستقیمی با رشته دندانپزشکان داشته و بازار کار بسیار خوبی دارد.

۶_رشته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی یکی از شاخه‌های علوم پزشکی است و بیشتر با بررسی آزمایشگاهی خون، مایعات و بافت‌های بدن با هدف تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه سر و کار دارد.

در رابطه با درآمد کارشناسان رشته علوم آزمایشگاهی، آمار دقیقی در دست نیست و می توان گفت بسته به محل کار و تجارب هر فرد، حدودا بین ۱ تا ۳ میلیون بوده و به طور کلی جزو رشته هایی است که دارای آینده شغلی مناسبی می باشد.

طبیعتا هر چه تجربه و توانایی فرد بیشتر باشد، در میزان درآمد ماهیانه او نیز تاثیرگذار خواهد بود.

از همین رو نمی توان به طور ثابت عددی را به عنوان حقوق فارغ التحصیلان این رشته تعیین کرد.

۷_رشته شنوایی سنجی

رشته شنوایی سنجی شامل بررسی و تلاش برای بهبود شنوایی بوده و در این چند سال اخیر با داوطلبان بسیاری را به خود جذب کرده و هر ساله در کنکور تجربی متقاضیان زیادی دارد.

کارشناسان این رشته برای شناسایی و پیشگیری از اختلالات شنوائی از نوتوانی، درمان با تمرینات ورزشی و بازتوانی حس تعادلی استفاده می‌کنند.

این کارشناسان در حیطه کار تخصصی خود در دعاوی قضایی نیز به ارائه نظریات فنی می پردازند.

شنوایی شناس میتواند در بیمارستان های دولتی و خصوصی، درمانگاه ها، کلینیک های خصوصی، مراکز ارزیابی شنوایی سنجی خصوصی، مراکز بهزیستی (مثل مدارس ناشنوایان، مرکز نگهداری سالمندان، کودکان، معلول ها، جانبازها، کودکان استثنایی)، مدارس، پزشکی قانونی، مرکزهای نظامی، کارخونه ها، شرکت های واردکننده سمعک و تجهیزات شنوایی سنجی مشغول به کار شود.

۸_رشته هوشبری

رشته هوشبری از شاخه های پیرا پزشکی است و دانشجویان در طول دوره تحصیل در رشته هوشبری با تجهیزات و وسایل مورد استفاده در مراقبت از بیمار بیهوش در اعمال جراحی عمومی، تخصصی و همچنین بخش های مراقبت های ویژه و اورژانس ها آشنا می شوند و نحوه مراقبت از بیماران در مراحل مختلف بیهوشی را به صورت نظری و عملی آموزش می بینند.

بازار کار و آینده شغلی رشته هوشبری این روزها بازار کار هوشبری بسیار داغ بوده و بیمارستان ها و مراکز درمانی یشتر برای جذب دانشجویان هوشبری فارغ التحصیل از دانشگاه های برتر کشور تلاش می کنند.

متخصص که در بیمارستان ها و کلینیک های خصوصی فعالیت دارند، درآمد متفاوتی دارند.

۹_رشته اتاق عمل

رشته اتاق عمل زیر شاخه ای از رشته های علوم پزشکی بوده و جزء رشته های پیراپزشکی می باشد.

کاری که بر عهده کارشناس این رشته است آن است که تجهیزات جراحی را به جراح تحویل بدهد.

کنترل وضعیت بیمار و در صورت بروز نقض باید اعلام کند همچنین بررسی استریل بودن وسایل اتاق عمل بوده است.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز مراقبتی سیار، بیمارستان‌ها، بخش‌‌های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی، رادیولوژی، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزرتراپی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها، کلینیک‌ها، مطب‌ها و واحدهای جراحی سیار دولتی و یا خصوصی فعالیت داشته باشد.

۱۰_رشته اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی از رشته های پیراپزشکی بوده و در بخش توانبخشی قرار می گیرد.

در مقطع کارشناسی به دانشجویان این رشته ساخت پروتز بدن آموزش داده شده و فارغ التحصیلان این رشته در حد یک پزشک یار اطلاعات دارند در زمینه های اصلاح ناهنجاری ها، حمایت از اعضای ضعیف و ناتوان بدن و ساخت عضو مصنوعی برای عضوی که شخص دیگر ندارد.

با توجه به اینکه متاسفانه هر روزه تصادفات زیادی در کشور اتفاق می افتد این رشته از بازار کار خوبی برخوردار بوده و می توانند در کارخانه جات تولید اعضای مصنوعی مشغول به کار شده و یا خود اقدام به تولید و تاسیس کارخانه کنند که در این صورت نیاز به مدرک کارشناسی ارشد دارند.

۱۱_رشته گفتار درمانی

رشته گفتار درمانی شامل ارزیابی، تشخیص و درمان اختلالات گفتاری و زبانی، بیمارانی‌ که‌ دچار آسیب‌های‌ مغزی‌ شده‌اند ( قدرت‌ سخن‌ گفتن‌ نداشته‌ یا بی‌ربط‌ سخن‌ می‌گویند)، یاری‌ کردن‌ ناشنوایان‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌ می شود.

این رشته کاملا مرتبط با توانبخشی و روانشناسی بوده و همواره در مراکز توانبخشی و درمانی موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان در این رشته وجود دارد.

۱۲_رشته کاردرمانی

رشته کار درمانی از شاخه های اصلی توانبخشی است که به افزایش و برگرداندن توانایی فردی که ناتوان شده در اثر تصادف، سکته مغزی، حوادث و یا معلولیت باشد که کارشناس این رشته وظیفه ی ارزیابی، درمان و مشاوره را بر عهده دارد و پزشکان متخصص کاردرمانی به افراد در هر سنی یاری می‌رسانند و به آنها در ارتقاء سلامتی کمک کنند و از آسیب، بیماری یا ناتوانی در کمک می‌کنند.

هرساله در مراکز درمانی و بیمارستان ها و مراکز توانبخشی در خواست نیروی فارغ التحصیل در رشته کاردرمانی را داشته و می توان گفت رشته ای است که هر ساله بستری برای کار دارد و در صورت کسب پروانه می توانند به تاسیس مطب نیز اقدام کنند.

۱۳_رشته پرستاری

رشته پرستاری از رشته های پرطرفدار علوم تجربی و پیراپزشکی بوده و پرستاران یک از مهم ترین اعضای تیم مراقبت و درمانی هستند و ورود به این رشته علاوه بر سختی های خود، لذت هایی هم برای کسی که در این حرفه مشغول به کار می شود به همراه خواهد داشت.

از وظایف رشته پرستاری می توان از موارد زیر نام برد:
۱- مراقبت از بیماران
۲- ثبت مشخصات بیمار در پرونده ی پزشکی و گزارشات پرستاری
۳- کمک به پزشکان و سایر تیم درمانی
۴- برنامه ریزی شیفت های کاری
۵- انجام تزریقات و تزریق خون و تعویض پانسمان
۶- بررسی منظم وضعیت بیماران
۷- همراهی با همراهان بیمار و برقراری آرامش
۸- هماهنگ کننده ی رابطه ی بیمار و پزشک

و از لحاظ استخدامی و حقوق، پرستاری بعد از رشته های پزشکی و دندان پزشکی از پر درآمدترین شغل ها به حساب می آید.

همچنین در مقایسه با رشته های کارشناسی، تعداد افراد بیکار در رشته پرستاری کمتر است.

۱۴_رشته مامایی

رشته مامایی از زیر مجموعه‌های‌ علوم پزشکی است‌ که‌ در زمینه‌های مختلف از جمله‌ مشاوره‌، آموزش‌، مراقبت‌، حمایت‌، درمانگری‌ و نیز تحقیقات‌ نقش بسیاری دارد.

در واقع این رشته به تعلیم و تربیت‌ افراد متعهد در زمینه‌ آموزش‌ و خدمات‌ مامایی‌ که‌ با مهارت‌‌های لازم‌ به‌ ارائه‌ خدمات‌ بهداشتی‌-مامایی‌ جهت‌ تأمین‌ سلامت‌ مادران‌ و کودکان‌ مشغول هستند، می‌پردازد.

فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلانی که نسبت به انتخاب رشته مامایی اقدام می‌کنند می‌توان به فعالیت در مراکز بهداشتی و طرح پزشک خانواده، بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، مدارس، کارشناس بهداشت خانواده اشاره کرد.

همچنین کارشناسان مامایی می‌توانند به عنوان سرپرست و مدیر بخش‌های درمانی و سوپروایزر آموزشی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی- درمانی مشغول شوند که بیشتر شاغلین آن دارای مدرک کارشناسی ارشد مامایی هستند و میزان درآمد یک ماما نیز کاملا به مرکزی که مشغول به کار است بستگی دارد و به همین دلیل میزان درآمد ماماها متفاوت است.

۱۵_رشته علوم تغذیه

رشته علوم تغذیه از رشته های بسیار پرطرفدار در زیر شاخه علوم تجربی می‌باشد که دانشجویان این رشته جزو دانشجویان وزارت بهداشت محسوب می‌شوند و در طول تحصیل ویژگی خوراکی های مختلف و تاثیر آنها بر بدن و بیماری ها می شناسند .

داوطلبان پس از فارغ التحصیلی در رشته تغذیه می توانند در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، درمانگاه ها، مراکز تحقیقاتی، کارخانجات تولید مواد غذایی استخدام شوند.

همچنین می توانند به عنوان مشاور تغذیه و رژیم درمانی در مهدکودک ها، مربی بهداشت در مدارس و حتی جهت تدریس در مدارس فنی و حرفه ای و برخی دانشگاه ها فعالیت داشته باشند.

در مورد مقدار دقیق درآمد و حقوق متخصص تغذیه اطلاعات چندان دقیقی در دست نیست.

اما با توجه به اینکه این افراد در بخش های دولتی استخدام شوند می‌توان گفت که مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت خواهند کرد.

رشته های پیراپزشکی بدون کنکور

تقاضای زیادی که در میان داوطلبان رشته تجربی در رشته های پیراپزشکی وجود دارد باعث می شود در صورت عدم رتبه و تراز رشته، با سوالی نظیر رشته های پیراپزشکی بدون کنکور مواجه شوند.

برای پاسخ به این سوال باید گفت یکی از دلایل محکم در حذف نشدن کنکور وجود رشته های پزشکی و پیراپزشکی می باشد و تنها در شرایط خاص بعضی از رشته های پیراپزشکی با ظرفیت محدود بدون کنکور پذیرش خواهد شد.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top