کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو

رشته ارتباط تصویری

رشته ارتباط تصویری از زیر مجموعه های کنکور هنر در انتخاب رشته کنکور سراسری است. طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری،  پذیرش در “رشته ارتباط تصویری” در دانشگاه های دولتی روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیرانتفاعی، پیام نور صورت می گیرد. البته در رشته ارتباط تصویری دانشگاه آزاد اسلامی هم پذیرش دانشجو دارد. برای قبولی در رشته ارتباط تصویری علاوه بر شرکت در آزمون کتبی کنکور سراسری، باید در یک آزمون عملی با ضریب ۴ شرکت کرد. ما در این مقاله به معرفی صفر تا صد رشته ارتباط تصویری می پردازیم.

معرفی رشته ارتباط تصویری

رشته ارتباط تصویری (visual communication) با نام “طراحی گرافیک” نیز شناخته می شود. همان طور که از نام این رشته پیداست ارتباط تصویری یک روش برقراری ارتباط با استفاده از تصویر و نشانه ها است اما تمام این رشته به همین جا ختم نمی شود بلکه این هنر حیطه بسیار وسیع تری را نیز در برمی گیرد و طراحان گرافیک سعی دارند تا با هنر خود برای ارائه نمایه های بصری و انتقال پیام ها از ترکیب تصاویر ، متن ها و نماد ها به بهترین نحو استفاده کنند.

هدف‌ رشته‌ ارتباط‌ تصويري‌ آموزش‌ اين‌ هنر در دانشگاه ها و مراكز آموزش‌ عالی‌ است. در واقع رشته ارتباط تصويري توانايی های‌ دانشجويان‌ در امور تبليغات‌ فرهنگی‌ يا تجاری‌ را ارتقا می دهد كه‌ در اين ميان تبليغات‌ فرهنگی‌ شامل‌ تصويرسازی‌ كتب‌، ساخت‌ پوستر، تبليغات‌ برای‌ نشريات‌ و جرايد مانند صفحه آرايی‌ و آگهی های‌ مطبوعاتی‌ می شود و تبليغات‌ تجاری‌ هم شامل‌ تبليغات‌ نمايشگاه های‌ بازرگانی‌ مانند غرفه سازی‌ و غرفه آرايی‌ يا تبليغات‌ برای‌ كالاهای‌ مختلف‌ است‌. در ضمن‌ ارتباط‌ تصويری‌ دارای‌ شاخه های ديگری‌ مانند آرم سازی‌، انيميشن‌ و طراحی‌ راهنمای‌ محيطی‌ می باشد.

دروس مهم دبیرستان برای رشته ارتباط تصویری

دانشجویان و علاقه‌مندان این رشته باید دارای مهارت‌ها و قابلیت‌هایی هم­چون ذهن خلاق، طراحی قوی و آشنا به مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی باشند. علاقه‌مندان باید سواد بصری خود را افزایش دهند تا بتوانند از منظر زیبایی‌شناسی و برقراری ارتباط با مخاطب، موفق عمل کنند. دروسی هم­چون طراحی با تکنیک‌های مختلف خواهد توانست دانشجو را در یادگیری دروس متفاوتِ طرح شده توسط وزارت علوم در دوره کارشناسی، هدایت کند.

با توجه به این امر که علاقه‌مندان برای شرکت در آزمون ورودی به دانشگاه، علاوه بر آزمون تئوری، باید در آزمون عملی نیز مهارت‌سنجی شوند، بنابراین آشنایی و مهارت با طراحی، مبانی هنرهای تجسمی و رنگ‌شناسی می‌تواند هنرجو را در این مسیر هدایت کند و به نتایج دلخواه برساند. شایان ذکر است که مهارت در زمینه طراحی گرافیک و اجرای آثار، وابسته به یادگیری نرم‌افزارهای مرتبط با این رشته است. بنابراین، کسب مهارت در این موارد نیز دانشجو را با آینده‌ای بهتر مواجه خواهد کرد.

گرایش های رشته ارتباط تصویری

در حال حاضر رشته هنرهای تصویری و طراحی، دارای ۸ گرایش زیر هستند:

تصاویر متحرک

ارتباط تصویری

تصویرسازی

نقاشی

عکاسی

مرمت اشیای فرهنگی و تاریخی

هنرهای رایانه ای

باستان سنجی

رشته ارتباط تصویری نیز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تحت عنوان ارتباط تصویری ارائه می‌گردد. گرایش های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل تصویر متحرک، ارتباط تصویری و تصویرسازی می‌شود.

دروس رشته ارتباط تصویری

گرایش تصویرسازی شامل ۲۰ واحد عمومی، ۲۴ واحد دروس پایه، ۳۰ واحد دروس اصلی و ۵۰ واحد دروس تخصصی می باشد.

دروس پایه رشته ارتباط تصویری

مبانی هنرهای تجسمی، کارگاه طراحی پایه، کارگاه عکاسی پایه، هندسه، کارگاه چاپ، کارگاه حجم سازی، تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی، هنر و تمدن اسلامی، آشنایی با هنر در تاریخ، آشنایی با رشته های هنری معاصر، کارگاه عکاسی رنگی، انسان طبیعت طراحی

دروس اصلی رشته ی ارتباط تصویری  

کارگاه تصویرسازی، کارگاه ارتباط تصویری، کارگاه چاپ دستی، کارگاه خوشنویسی و طراحی حروف، تاریخچه کتابت، تصویر متحرک، کارگاه تخصصی عکاسی

دروس تخصصی گرایش تصویرسازی

کارگاه تصویرسازی، طرح عملی جامع، طرح و رساله نهایی، ادبیات داستانی ایران، تجزیه تحلیل و نقد آثار تصویرسازی، کارگاه ارتباط تصویری (صفحه آرایی)، کارگاه طراحی، کارگاه تصویر متحرک

دروس تخصصی گرایش ارتباط تصویری عمومی

کارگاه ارتباط تصویری، طرح عملی جامع، کارگاه چاپ دستی، چاپ ماشینی، تجزیه تحلیل و نقد آثار ارتباط تصویری، تصویر سازی، طرح و رساله نهایی

دروس اختیاری رشته تصویر سازی

هندسه نقوش در صنایع دستی ایران، آشنایی به هنر سنتی ایران،روش آموزش هنر در مدارس، هنر در دنیای کودکان، حکمت هنراسلامی، کارگاه تصویر متحرک (برای گرایش ارتباط تصویری عمومی)

دروس رشته تصویر سازی در مقطع کارشناسی

طراحی‌ پایه‌، مبانی‌ هنرهای‌ تجسمی‌، کارگاه‌ حجم سازی‌، آشنایی‌ با هنر در تاریخ‌، تاریخچه‌ کتابت‌، خوشنویسی‌، عکاسی‌ پایه‌، ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ دستی‌، هنر و تمدن‌ اسلامی‌، تصویرسازی‌، کارگاه‌ عکس‌ رنگی (انسان‌،طبیعت‌ و طراحی‌)، تجزیه‌ و تحلیل‌ هنرهای‌ تجسمی‌، آشنایی‌ با هنرهای‌ معاصر، تجزیه‌ و تحلیل‌ آثار ارتباط‌ تصویری‌، چاپ‌ ماشینی‌، تصویر متحرک‌، طرح‌ عملی‌ جامع‌.

بازار کار رشته ارتباط تصویری

فارغ التحصیلان رشته ارتباط تصویری فرصت‌های شغلی بسیاری را در شاخه‌های مختلف طراحی‌های هنری و تبلیغات خواهند داشت زیرا تبلیغات بسیار گسترده بوده و هر حرفه و سازمانی بخشی از فعالیت‌هایش شامل تبلیغات و امور مربوط به آن است و سطح گسترده‌ای از نیاز مشاغل مختلف در سطح کشور را در بر می‌گیرد. به طور کلی، فارغ التحصیلان این رشته در زمینه گرافیک پویا که متحرک سازی، ساخت تیزرهای تبلیغاتی، طراحی تیتراژ و … است و گرافیک ایستا با جنبه‌های گرافیک چاپی از جمله طراحی پوستر، نشانه، کاتالوگ، تصویرسازی، بیلبورد و غیره، فعالیت می‌کنند. با توجه به این امر که کلیه موسسات، سازمان‌های تجاری و فرهنگی، شرکت­‌های تولید کننده و بسیاری دیگر از انواع مشاغل، همواره نیازمند ارائه معرفی محصول، دستاوردها، اهداف و نوع فعالیت‌هایشان به گروه مخاطبین مورد نظر هستند، می‌توان این رشته را وابسته، تاثیرگذار و موثر در عرصه کلیه مشاغل و حرفه‌ها دانست. برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

تفاوت رشته ارتباط تصویری با گرافیک و نقاشی

بسیاری از افراد عقیده دارند که طراحی گرافیک و ارتباط تصویری، یک رشته واحد تلقی می‌شوند؛ در حالی که علیرغم شباهت های بسیار، در واقع این دو رشته از یکدیگر جدا بوده و با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

ارتباط تصویری بر حس بینایی تأکید داشته و سعی در انتقال مفاهیم و پیام در قالب نشانه ها، علایم و شرایط گوناگون دارد؛ اما در رشته گرافیک، از محتوای متنی و تصویری در کنار یکدیگر استفاده می‌شود. طرح های گرافیکی ممکن است مجازی یا فیزیکی بوده و علاوه بر تصویر، دارای نوشته نیز باشند.

رشته گرافیک دارای شاخه های گرافیک رایانه‌ای، گرافیک حرکت، انیمیشن و طراحی گرافیک وب سایت است؛ در حالی که رشته ارتباط تصویری با فعالیت‌هایی که با قوه بصری مرتبط هستند، مانند عکاسی، ویرایش تصویر و فیلم‌برداری سر و کار دارد.

همچنین این دو رشته از لحاظ نرم‌افزارهای مورد استفاده نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

ارتباط تصویری با نقاشی نیز متفاوت است. عمده این تفاوت به نوع پیام‌رسانی در این هنرها برمی‌گردد. در نقاشی ایجاد ارتباط بر عهده مخاطب بوده و درک پیام هنرمند بر عهده او خواهد بود. اما در ارتباط تصویری، هنرمند وظیفه انتقال پیام را بر عهده دارد.

این دو رشته از نظر ابزار کاری نیز با یکدیگر متفاوتند. ابزارهای نقاشی عمدتاً گران هستند؛ در حالی که طرح‌های ارتباط تصویری را می‌توان تنها با یک رایانه انجام داد و نیاز به ابزار زیادی ندارد.

تفاوت مهم دیگر، سفارشی بودن طرح‌های ارتباط تصویری است که به سفارش و بر حسب نیاز مشتری اجرا می‌شوند؛ در حالی که رشته نقاشی چنین نیست و نقاشی بیشتر بر حسب ذوق هنرمند و نه سفارش مشتری، کشیده می‌شود.

کدام دانشگاه‌ها رشته ارتباط تصویری دارند

همان‌طور که قبلاً نیز عنوان کردیم، آزمون ورودی برای رشته ارتباط تصویری در مقاطع کارشناسی و ارشد، به صورت نیمه متمرکز برگزار می‌شود و دارای آزمون عملی نیز است.

بر اساس لیست ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته هنر، برخی از دانشگاه های ارائه دهنده این رشته، عبارتند از:

دانشگاه الزهرا

دانشگاه بوعلی سینا همدان

دانشگاه تهران

دانشگاه سمنان

دانشگاه شاهد تهران

دانشگاه گلستان

دانشگاه گیلان

دانشگاه نیشابور

فرصت های شغلی رشته ارتباط تصویری

طراحان ارتباط تصویری بر حسب ذوق و علاقه شخصی، می‌توانند در زمینه های مختلفی فعالیت کنند.

برخی از این عناوین شغلی عبارتند از:

 تصویرگری

 طراحی گرافیک

 هنرمند تبلیغاتی

 انیمیشن‌سازی

 متخصص چاپ

 کارشناس مولتی مدیا

 طراح و توسعه دهنده وب

نرم افزارهای مورد نیاز در رشته ارتباط تصویری

دانشجویان در رشته ارتباط تصویری مثل هر رشته دیگری ملزم به فراگیری یک سری نرم افزارهای گرافیکی برای ورود به بازار کار می باشند که در این مقاله قصد داریم شما را با چند نمونه از مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای رشته گرافیک آشنا کنیم.

فتوشاپ (Photoshop)

فتوشاپ به نوعی مهم ترین نرم افزار در رشته ارتباط تصویری می باشد و هر گرافیستی باید با آن آشنایی داشته باشد. فتوشاپ را می توان یک کارگاه عکس در نظر گرفت که گرافیست در آن به ترکیب ، ویرایش ، بازسازی ، ایجاد و یا هر تغییری در عکس ها و طرح های هنری می پردازد. این نرم افزار از مجموعه برنامه های شرکت ادوبی بوده و به دلیل گستردگی ابزار و کاربردهای آن در زمینه های مختلف گرافیکی ، فراگیری این برنامه برای یک گرافیست بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.

کورل دراو (CorelDraw)

کورل دراو ، یک نرم افزار گرافیکی “برداری” است که بیشتر در حوزه طراحی از آن استفاده می شود و در ویرایش و بازسازی تصاویر کاربرد چندانی ندارد. این برنامه دارای هر دو مد “پیکسلی” و “برداری” می باشد و در خلق آثار گرافیکی جایگاه ویژه ای در بین طراحان دارد.

ایلستریتور (Adobe Illustrator)

این برنامه هم مانند فتوشاپ یکی از برنامه های شرکت ادوبی بوده و محیطی سازگار با فتوشاب دارد. از این نرم افزار هم برای خلق آثار گرافیکی برداری استفاده شده و به دلیل تنوع در ابزار و پنل های رنگی یک نرم افزار پرقدرت در زمینه طراحی به شمار می رود.

تریدی مکث (Autodesk 3ds Max)

این نرم افزار یکی از قوی ترین و پیشرفته ترین برنامه ها در زمینه طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی می باشد که به دلیل داشتن ابزار های قدرتمند در بسیاری از صنایع مثل سینما برای ایجاد جلوه های ویژه و یا تولید بازی های رایانه ای از آن استفاده می شود. طراحان گرافیک می توانند با به کارگیری این نرم افزار به راحتی به خلق اجسام و شخصیت های سه بعدی با بالاترین کیفیت در یک مدت زمان کوتاه بپردازند.

Blender ، GIMP و Lightwave ۳D و بسیاری دیگر از نرم افزارهای تصویرسازی هستند که یادگیری آن ها می تواند شرایط شغلی مناسبی را برای یک گرافیست ایجاد کند. البته تعداد نرم افزارها در حوزه گرافیک و تصویرسازی به همین چند مورد ختم نمی شود اما موارد ذکر شده از مهم ترین و پرطرفدارترین نرم افزارهای رشته فوق می باشند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

رشته طراحی گرافیک یا ارتباط تصویری در تمامی مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به جز دکترا ارائه می شود که برای مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش به دو صورت با کنکور و بدون کنکور انجام می شود. رشته های بدون کنکور هنر عمدتا توسط دانشگاه آزاد ارائه می شوند. رشته ارتباط تصویری در مقطع ارشد هم دارای سه گرایش ارتباط تصویری، تصویر متحرک و تصویرسازی می باشد که هر سال تعدادی از داوطلبان در آن پذیرفته می شوند.

سخن پایانی

رشته ارتباط تصویری یک رشته پر طرفدار در کنکور هنر است، در این مقاله به معرفی کامل رشته ارتباط تصویری از رشته های زیر گروه ۱ کنکور سراسری هنر، به همراه واحد های درسی این رشته در دانشگاه و بازار کار آن پرداخته ایم.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top