کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

جلوگیری از حواس پرتی

راهکارهای جلوگیری از حواس پرتی

حواس پرتی یکی از معضلات اصلی در زمان مطالعه است که فرآیند درس خواندن بسیاری از شما کنکوری های را با اختلال روبرو می کند.
حواس پرتی علاوه بر اختلال در روند مطالعه سبب افت انگیزه شما در زمان درس خواندن می شود و همین مسئله می تواند تاثیرات مخربی را بر نتایج آزمون شما داشته باشد.
بسیاری از شما دانش آموزان و داوطلبان کنکوری از این موضوع گله مند هستید و عنوان می کنید که ساعات طوالانی حتی یک ساعت به صورت مداوم نمی توانید بر روی یک موضوع متمرکز شوید و مدام دچار پرش افکار و یا حواس پرتی می شوید.
یکی از عواملی که ممکن است بسیاری از افراد را از رسیدن به دستاوردها و اهداف خود باز دارد، عامل آزار دهنده ی حواس پرتی است.
حواس‌ پرتی می‌ تواند دلایل متعددی داشته باشد که حافظه‌ افراد را درگیر می‌کند اما علت آن هرچه باشد شما کنکوری های برای بهبود روند تحصیلی خود باید از راهکارهایی برای رفع این معضل استفاده کنید.

حواس پرتی چیست ؟

از دیدگاه علمی حواس پرتی ناتوانی برای تمرکز توجه است؛ فرد حواس پرت تکالیف محول را انجام نمی‌دهد، اما به پدیده‌ های غیر مرتبط در محیط توجه نشان می‌ دهد.
حواس پرتی همان عدم تمرکز حواس است که حواس ذهن بدون اراده و میل انسان از روی موضوع مورد نظر منحرف می‌ شود.

منشا حواس پرتی چیست ؟

برای حل هر مشکلی باید علت آن را پیدا کنید. حواس پرتی که در زمان مطالعه با آن مواجه می شوید نیز علل مختلفی دارد که پرداختن به آن ها سبب می شود تا شما با شناخت کامل از منشا حواس پرتی خو به حل آن بپردازید.
حواس پرتی ناشی از علل درونی و بیرونی است.
علل درونی مانند غم – غصه – ناراحتی و نگرانی و … است و علل بیرونی هم ناشی از عواملی مانند نامناسب بودن زمان و مکان مطالعه و یا تحریکات غیر عادی مانند نور شدید و نور ضعیف، صداهای ناهنجار، رادیو و تلویزیون، سرما و گرما و نظایر آن هاست.

اگر منشا حواس پرتی شما بیرونی باشد قطعا زمان کمتری می برد تا آن را رفع کنید و به حالت متعادل برای درس خواندن برسید اما اگر منشا حواس پرتی شما درونی باشد زمان بیشتری طول می کشد تا این مشکل را هموار کنید. توجه داشته باشید که منشا درونی عموما احساسات ناخوشایندی هستند که در زمان مطالعه دچار آن می شوید و رفع آن ها کمی زمان بر است.

در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهای جلوگیری از حواس پرتی را برای شما عنوان کنیم.

راهکارهای جلوگیری از حواس پرتی

۱) آمادگی برای مطالعه

پیش از شروع مطالعه آمادگی های لازم برای مطالعه را فراهم کنید؛ زیرا آمادگی بالا، مقدمه‌ ای برای علاقمندی به مطالعه، ایجاد تمرکز حواس و یادگیری بهتر می‌شود. منظور از آمادگی پیش از مطالعه آمادگی کامل ذهنی و جسمی است که در فرایند یادگیری شما بسیار تاثیر گذار است.
از لحاظ روحی و روانی هم برای مطالعه آمادگی لازم را داشته باشید تا در زمان مطالعه دچار پرش افکار و حواس پرتی نشوید.

۲) زمان و مکان مناسب برای مطالعه

زمان و مکان مطالعه مناسب برای مطالعه را انتخاب کنید تا عوامل بیرونی در مکان مطالعه غیر استاندارد موجب حواس پرتی شما نشود.
بهترین زمان برای مطالعه نیز زمانی است که آمادگی ذهنی و جسمی لازم را برای مطالعه داشته باشید تا بالاترین میزان بازدهی از مطالعه را دریافت کنید.

ویژگی های مکان مناسب و استاندار برای مطالعه

  • محیط مطالعه بهتر است ثابت باشد زیرا با تعویض چندباره محیط مطالعه زمان زیادی را برای سازگاری با محیط جدید از دست می دهید
  • مرتب و منظم بودن محیط مطالعه (هر گونه بی نظمی در محیط مطالعه سبب حواس پرتی شما در طول مطالعه می شود)
  • مکانی را برای مطالعه انتخاب کنید که انرژی خوبی را به شما منتقل کند
  • سکوت نسبی برقرار باشد (هر گونه آلودگی صوتی سبب حواس پرتی شما می شود)
  • دارای دما و نور کافی و استاندارد برای مطالعه باشد
  • سعی کنید در محیطی مطالعه کنید که کمترین شلوغی و سایل مزاحم اطراف شما باشد (وجود هر گونه وسایل اضافه در اطراف سبب حواس پرتی شما می شود)

۳) استفاده از راهکارهای افزایش تمرکز

افزایش تمرکز شما مانع از حواس پرتی می شود و شما می توانید ادامه فرایند یادگیری خود را با تمرکز و بدون توجه به عواملی که حواس شما را پرت می کنند ادامه دهید.
افزایش تمرکز راهکارهای متفاوت از جمله خط کشیدن زیر مطالب در زمان مطالعه – خلاصه نویسی – تند خوانی و … دارد.

برای مطالعه دقیق راهکارهای افزایش تمرکز کلیک کنید

۴) استفاده از ابزارهایی که به افزایش قدرت تمرکز کمک می‌ کند

یکی از مهم ترین ابزارهایی که به افزایش قدرت تمرکز شما کمک می کند در نظر داشتن هدف و چشم اندازی از آینده است.
پیش از شروع مطالعه به این موضوع فکر کنید که قرار است به چه جایگاهی برسید ؟
آینده درخشانی را که رویای رسیدن به آن را دارید متصور شوید تا با انگیزه و تمرکز دو چندان به مطالعه ادامه دهید.

۵) افکار مزاحم را یادداشت کنید

افکار مزاحمی که در زمان مطالعه در ذهن شما قرار دارند را یادداشت کنید تا ذهن شما از این افکار خالی شود و ظرفیت لازم برای پردازش مباحث درسی را داشته باشد.
افکار مزاحم ذهن شما یکی از اصلی ترین علل حواس پرتی در زمان مطالعه است. با نوشتن این افکار روی برگه فکر کردن به آن ها را به زمان آینده موکول می کنید و بدون موانع ذهنی به مطالعه ادامه می دهید.

۶) استفاده از تلفن همراه را محدود و زمان بندی کنید

تلفن همراه یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین عوامل در عدم تمرکز و حواس پرتی شماست.
سعی کنید استفاده از تلفن همراه و حضور در فضای مجازی را به حداقل برسانید و همین حضور حداقلی را نیز زمان بندی کنید.
بهتر است فقط در زمان های استراحت از تلفن همراه خود استفاده کنید. استفاده از تلفن همراه در زمان مطالعه سبب می شود تا رشته افکار شما منحرف شود و همین حواس پرتی بازده مطالعه شما را به حداقل می رساند.

۷) خواب کافی

خواب کافی داشته باشید تا بدون حواس پرتی و بالاترین میزان تمرکز به مطالعه بپردازید.
اگر خواب کافی نداشته باشید زمان مطالعه ذهن شما خسته است و ظرفیت پذیرش و پردازش مباحث درسی را ندارد و جالب است بدانید که ذهن خسته بیشترین پرش افکار و حواس پرتی را به دنبال دارد.

امیدواریم اگر دچار اختلال حواس پرتی هستید مطالعه مطالب فوق به شما کمک کند تا با درمان اختلال حواس پرتی بیشترین بازدهی از مطالعه خود را داشته باشید.

يادداشت کردن اهدافتان روی كاغذ، احتمال دستيابی به آنها را ۱۰۰۰ درصد افزايش می‌دهد

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top