کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ترمیم معدل در کنکور سراسری

ترمیم معدل در کنکور سراسری

در این مطلب به بررسی صفر تا صد جزئیات مربوط به ترمیم معدل در کنکور سراسری خواهیم پرداخت و اطلاعات جامعی را در این رابطه با این موضوع ارائه خواهیم داد .

سازمان سنجش و آموزش کشور این امکان و فرصت مجدد را برای داوطلبان آزمون سراسری فراهم آورده است که بتوانند با استفاده از قانون ترمیم معدل ، معدل خود را ارتقا دهند و از تاثیر نمرات امتحانات نهایی در رتبه آزمون سراسری بهره ببرند .

ثبت نام ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی آغاز می شود و متقاضیان ترمیم معدل می توانند در یکی از ماه های دی ، خرداد و یا شهریور ماه در ترمیم معدل شرکت نمایند و از طریق سطح نمرات خود را بهبود ببخشند.

همانطور که می دانید مبحث میزان تاثیر معدل و سوابق تحصیلی نحوه تاثیر آن ، از جمله مباحث مهم در آزمون سراسری بوده است که همه دانش آموزان و داوطلبان باید از آن آگاهی و اطلاع پیدا کنند .

چرا که در سال های اخیر شاهد این موضوع بوده ایم که مبحث تاثیر معدل در رتبه و تراز نهایی دانش آموزان ، تاثیر مستقیم و به سزایی داشته است . به همین دلیل آگاهی از میزان و نحوه ی تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه اهمیت پیدا می کند .

در این راستا قانون ترمیم معدل نمرات امتحانات نهایی سال سوم دوره متوسطه و همچنین دیپلم برای اولین بار در سال ۱۳۹۴ تصویب و قطعی شد.

بنابراین برای همه داوطلبان هر پنج گروه آزمایشی شرکت کننده در کنکور سراسری (علوم ریاضی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و معارف اسلامی ، هنر و زبان های خارجی) این فرصت فراهم شده است که بتوانند با شرکت مجدد در امتحانات نهایی معدل خود را ارتقا ببخشند .

در رابطه با موضوع تاثیر این طرح در معدل دیپلم، باید به این نکته اشاره کرد که نمراتی که دانش آموزان در طرح ترمیم معدل نهایی کسب می کنند، هیچ گونه تاثیری در معدل دیپلم آن ها نداشته و فقط در اعمال سوابق تحصیلی در آزمون کنکورهای سراسری تاثیر دارد.

به همین جهت در ادامه این مطلب ، به بررسی موضوع مهم و حیاتی ترمیم معدل در کنکور سراسری پرداخته ایم تا با آشنایی با قوانین آن بتوانید تا سطح مطلوبی از فرصت تاثیر معدل در رتبه نهایی خود بهره ببرید .

اهداف قانون ترمیم معدل در کنکور سراسری

  • در جدول زیر اهداف تصویب قانون ترمیم معدل در کنکور را مشاهده می کنید :
ردیفاهداف قانون ترمیم معدل در کنکور
۱امکان ارتقای سوابق تحصیلی برای داوطلبان آزمون سراسری
۲تاثیر مسقیم در رتبه نهایی و تراز داوطلبان
۳ایجاد فرصت مجدد برای داوطلبان دارای معدل پایین و سطح تحصیلی ضعیف
۴تاثیر مسقیم در رشته مورد قبولی داوطلب
۵کاهش بار روانی و عاطفی دانش آموزان با ایجاد فرصت مجدد برای ترمیم معدل

شرایط و محدودیت های ترمیم معدل در کنکور سراسری

با شرکت در طرح ترمیم معدل داوطلبان هیچ ضرری نخواهند کرد .

چرا که اگر داوطلب ، در امتحان ترمیم معدل ، نمره ی بالاتری را کسب نکند و یا حتی نمره وی ، از نمره قبلی کمتر شده باشد ، سازمان سنجش ، بالاترین نمره را برای فرد لحاظ خواهد کرد .

خوشبختانه هیچ محدودیتی برای استفاده از فرصت مجدد برای ترمیم معدل وجود ندارد . تمامی افرادی که نمره معدل آن ها کمتر ۲۰ می باشد می توانند از ترمیم معدل استفاده کرده و نمرات خود را ارتقا ببخشند .

البته عده خاصی از داوطلبان آزمون سراسری مشمول این طرح و قانون می شوند که در ادامه مطلب به معرفی آن ها خواهیم پرداخت .

به این ترتیب حتی دانش آموزانی که معدل خوبی دارند، می توانند در این طرح شرکت کنند و معدل خود را بیشتر افزایش دهند.

این کار می تواند در کسب رتبه های عالی در آزمون سراسری و دست یابی به رشته های پر تقاضی کنکور تاثیر بسزایی داشته باشد.

افراد مشمول ترمیم معدل در کنکور سراسری

  • در جدول زیر می توانید لیست افرادی که شامل قانون ترمیم معدل در کنکور سراسری می شوند را مشاهده کنید :
ردیفافرادی که مشمول طرح و قانون ترمیم معدل می شوند :
۱فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (از سال ۸۴ به بعد)
۲دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال ۱۳۹۱ به بعد)

افراد غیر مشمول ترمیم معدل در کنکور سراسری

  • در جدول زیر می توانید لیست افرادی که شامل قانون ترمیم معدل در کنکور سراسری نمی شوند را مشاهده کنید :
ردیفافرادی که مشمول طرح و قانون ترمیم معدل نمی شوند :
۱فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (قبل از سال ۸۴)
۲دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (قبل از سال ۱۳۹۱)

قوانین کلی ترمیم معدل در آزمون سراسری

۱) نمراتی که دانش آموزان در طرح ترمیم معدل نهایی کسب می کنند، هیچ گونه تاثیری در معدل دیپلم آن ها نداشته و فقط در اعمال سوابق تحصیلی در آزمون کنکورهای سراسری تاثیر دارد.

۲) ترمیم معدل تنها مختص کنکور سراسری است و نمراتی را که در ترمیم معدل جبران می شوند در کارنامه کتبی دیپلم داوطلب اصلاح نمی گردد و آموزش پرورش در هنگام ثبت نام در کنکور ، نمرات جدیدی که کسب کردید را به صورت سیستماتیک ارسال خواهد کرد. 

۳) هیچ گونه محدودیتی برای داوطلبان جهت ترمیم معدل و ارتقای نمرات کم وجود ندارد و تمامی داوطلبانی که معدل دیپلم آن ها کمتر از ۲۰ است می توانند در این طرح شرکت کنند.

۴) متقاضیان این طرح باید به منطقه آموزش و پرورش خود ، که مدرک دیپلم خود را از آن منطقه اخذ کرده اند ، مراجعه کرده و درخواست خود را شخصا ثبت کنند.

۵) داوطلبان برای ترمیم نمرات دروس نهایی خود می توانند در یکی از نوبت های خرداد ، شهریور یا دی شرکت کرده و امتحان دهند . عبارتی نمی توانند یکی از دروس را در نوبت دی ماه و درس های دیگری را در نوبت خرداد ماه امتحان دهند.

۶) محل ثبت نام برای ترمیم معدل کتبی دیپلم و یا معدل کلی ،  مدارس دولتی بزرگ سالان است و دانش آموزان ثبت نام ترمیم معدل خود را باید در منطقه ای انجام دهند که امتحانات نهایی آن ها در آن منطقه بر گزار شده است.

۶) دانش آموزان و داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون نهایی ارتقای معدل دارند، باید بین ۳۰ تا ۴۵ روز قبل از برگزاری آزمون به مدارس بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در این آزمون ثبت نام کنند.

۷) داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از سال ۸۴ به بعد کسب کرده اند می توانند نسبت به ترمیم معدل نهایی خود اقدام کنند.

۸) داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را قبل از سال ۸۴ گرفته اند نمی توانند در این آزمون شرکت کنند.

۹) ثبت نام ترمیم معدل نهایی حدود یک ماه قبل از امتحانات نهایی شروع می شود.

۱۰) هر دانش آموز تنها یک بار می تواند در آزمون ترمیم معدل شرکت کند.

۱۱) هیچ محدودیتی در انتخاب تعداد دروس برای امتحان مجدد وجود ندارد.

۱۲) در راستای برگزاری آزمون مجدد برای اشخاصی که دیپلم خود را گرفته اند ؛ حدود ۲۰ هزار تومان هزینه دریافت می شود که این مبلغ به منظور چاپ و تصحیح ورقه ها از متقاضیان دریافت می شود.

ترمیم معدل نظام قدیم

آن دسته از افرادی که مدرک دیپلم خود را در نظام آموزشی قدیم به دست آورده اند هم مانند دانش آموزان فارغ التحصیل نظام جدید می توانند به صورت مجدد در امتحانات نهایی شرکت نموده و نسبت به ترمیم معدل خود اقدام نمایند.

البته این گروه شامل کسانی هستند که مدرک خود را از سال ۸۴ به بعد دریافت نموده اند و فارغ التحصیلان قبل از این سال مشمول سوابق تحصیلی نمی شوند.

از طرف دیگر، آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که از سال ۹۱ به بعد فارغ التحصیل شده اند، دوره پیش دانشگاهی را هم پشت سر گذاشته اند.

با توجه به این که دوره پیش دانشگاهی هم دارای امتحانات نهایی بوده است، داوطلبان می توانند ترمیم معدل پیش دانشگاهی در کنکور را هم انجام دهند.

بنابراین برای بهبود معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی باید به صورت جداگانه اقدام نموده و ثبت نام را انجام داد.

این طرح در ترمیم معدل دیپلم نظام قدیم هم قابل اجرا است و این دسته از داوطلبان هم می توانند در این طرح ثبت نام کنند .

دانش آموزان و داوطلبانی که مدرک دیپلم نظام قدیم دارند، می توانند علاوه بر دروس نهایی سال سوم دبیرستان ، نمرات درس هایی را که در پیش دانشگاهی به صورت نهایی برگزار کرده اند ارتقا دهند.

به عبارتی این دانش آموزان علاوه بر ترمیم معدل سال سوم دبیرستان خود، می توانند نسبت به ترمیم معدل پیش دانشگاهی خود نیز اقدام کنند.

شرایط ترمیم نظام جدید

دانش آموزانی که سال های اخیر مدرک دیپلم خود را دریافت کرده و فارغ التحصیل شده اند، عموما مشمول نظام آموزشی جدید یا همان نظام ۶–۳–۳ می شوند.

امتحانات پایه دوازدهم یا سوم متوسطه این افراد به صورت نهایی برگزار شده است.

بنابراین معدل امتحانات این دوره آن ها بر روی نتایج نهایی آزمون کنکورشان تاثیر دارد.

وزارت آموزش و پروش امکان ترمیم معدل دیپلم در کنکور را برای این دسته از داطلبان هم فراهم نموده است.

در نتیجه، داوطلبانی که از معدل کنکور خود راضی نبوده و قصد افزایش آن را دارند، با شرکت مجدد در امتحانات پایه دوازدهم می توانند این کار را انجام داده و نسبت به ترمیم معدل موثر خود در آزمون کنکور اقدام نمایند. 

بنابراین داوطلبان و دانش آموزان نظام جدید ، در صورت دارا بودن نمرات ضعیف می توانند از فرصت در نظر گرفته شده برای ترمیم معدل در کنکور سراسری استفاده کنند.

زمان ترمیم معدل در کنکور سراسری

ثبت نام ترمیم معدل معمولا یک ماه قبل از امتحانات نهایی آغاز می شود .

متقاضیان ترمیم معدل می توانند در یکی از ماه های زیر در ترمیم معدل شرکت نمایند و از طریق سطح نمرات خود را بهبود ببخشند :

  • دی ماه
  • خرداد ماه
  • شهریور ماه

طرح ترمیم معدل نیز همانند آزمون های اصلی که در مدارس مختلف برگزار می شود ، در سه نوبت خرداد، دی و بهمن ماه اجرا می شود.

بنابراین هریک از داوطلبان و دانش آموزانی که می خواهند در این طرح ثبت نام کنند، می توانند در یکی از نوبت های خرداد، دی و شهریور نسبت به ثبت نام و آزمون مجدد اقدام کنند.

ذکر این نکته الزامی است که برای شرکت در طرح ، ۳۰ تا ۴۵ روز قبل از زمان شروع آزمون ها ، ثبت نام باید انجام پذیرد.

محل این ثبت نام مدارس دولتی بزرگ سالان است و دانش آموزان باید ثبت نام خود را در منطقه ای انجام دهند که امتحانات نهایی آن ها در آن منطقه بر گزار شده است.

هزینه ترمیم معدل در کنکور سراسری

به منظور اجرای طرح ترمیم معدل ، هزینه از داوطلبان و متقاضیان علاقه مند به شرکت در این طرح دریافت می شود که این هزینه صرف چاپ و تصحیح اوراق دانش آموزان می شوند .

میزان این هزینه ، هرساله مبلغی در حدود ۲۰ هزار تومان است .

در واقع ثبت نام در طرح ترمیم معدل شامل هزینه بوده و دارای شهریه ثابت ۵۰ هزار تومانی و همچنین برای هر درس ۲۰ هزار تومان جهت هزینه تکثیر و تصحیح سوالات گرفته می شود.

(البته این تعرفه ممکن است تغییراتی داشته باشد)

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” ترمیم معدل در کنکور سراسری ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

4 دیدگاه دربارهٔ «ترمیم معدل در کنکور سراسری»

  1. سلام تو رو خدا جواب من رو بدید من متولد ابان ۸۱ هستم و دبپلمم رو دی ۱۴۰۰ گرفتم حالا ک دارم برای کنکور ۱۴۰۲ میخونم طرح ۶۰ درصد قطعی معدل ب ضرر من تموم شد ، امروز رفتم برای ترمیم معدل ب یکی از مدارس بزرگسالان گفتند ک نمیتونی ترمیم کنی چون باید کارت پایان خدمت داشته باشی!!! هیچ راه دیگه ای بنظر شما نیست خیلی برام مهمه

  2. سلام وقتتون بخیر.تو رو خدا یکی کمکم کنه یه جواب درست بهم بدین.من تیرماه۱۴۰۲میخوام کنکور بدم برای ترمیم معدل میتونم عمومیامو دی۱۴۰۱ بدم تخصصیامو خرداد۱۴۰۲؟این سوال خیلیاست منم کلی پیگیری کردم ولی جوابای متفاوت شنیدم 😕🥺🥲

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top