کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

تاثیر مشاور بر پیشرفت تحصیلی

تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

در این مطلب به بررسی تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کنکوری خواهیم پرداخت و نقش آن در موفقیت را بیان خواهیم کرد .

مشاوره تحصیلی یک فرآیند یاورانه و یاری رساننده است که در آن به فرد کمک می شود تا متناسب با استعداد ها و علائق خود و با توجه به خصوصیات شخصیتی اش رشته تحصیلی مناسبی را انتخاب کرده و برنامه ریزی مطالعاتی مطلوبی را انجام بدهد .

در مشاوره ، دانش آموزان به سمت رشته های تحصیلی مورد نیاز جامعه سوق داده می شوند تا علاوه بر تامین نیاز های فردی ، نیازهای تخصصی جامعه نیز برطرف گردد .

کنکور و مسائل مرتبط با آن از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که نقش مشاور و برنامه ریزی تحصیلی بیش از پیش برجسته تر می شود .

مشاوره و راهنمایی تحصیلی ، این امکان را برای دانش آموزان کنکوری فراهم می آورد که با در نظر گرفتن تمام جنبه های شخصیتی و رشد و تکامل فرد ، بهترین برنامه ریزی مطالعاتی را اجرایی کند .

یکی از عواملی که نقش اصلی را در پیشرفت تحصیلی و در مشاوره بر عهده دارد ، هوش و استعداد فرد است .

دانش آموزان از نظر پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با هوش ، به ۴ گروه عمده تقسیم بندی می شوند که در ادامه مطلب می توانید اطلاعات تکمیلی در رابطه با آن ها را مطالعه بفرمایید .

انواع دانش آموزان از نظر پیشرفت تحصیلی

  • در جدول زیر می توانید انواع دانش آموزان از منظر پیشرفت تحصیلی را مشاهده بفرمایید :
ردیفانواع دانش آموزان از نظر پیشرفت تحصیلی
۱دانش آموزانی که کمتر از استعداد خود تلاش می کنند
۲دانش آموزان پر توقع که هدف بالاتری از قدرت ذهنی خود انتخاب می کنند
۳دانش آموزان کم توقع که هدف پایین تری از قدرت ذهنی خود انتخاب می کنند
۴دانش آموزان که در حد ظرفیت ذهنی خود تلاش می کنند

گروه اول : دانش آموزان با تلاش کم

در مورد چنین دانش آموزانی باید علت اصلی عدم تلاش و فعالیت دانش آموز مشخص شود .

این علت ها گاهی متوجه خانواده ، گاه متوجه معلم و مدرسه است و مهم تر از همه ممکن است به ویژگی های شخصیتی فرد مرتبط باشد .

در خانواده های کم سواد و یا بی سواد که کودک مستعد و تلاشگری دارند ، ممکن است هیچ گونه انگیزه ای که کودک را به سوی فعالیت و تلاش سوق دهد ، وجود نداشته باشد .

حتی احتمال دارد که به علت فقر و عدم فضای مناسب برای مطالعه ، پدر و مادر کودک را به اشتغال در حرفه ای تشویق کنند و از تحصیل باز دارند .

گاهی بر عکس ، ممکن است که در خانه همه ی امکانات وجود داشته باشد و شرایط کافی مهیا باشد ؛ اما معلم با استفاده از روش های نادرست مثل تهدید و تکالیف اجباری و تکراری موجب سرکوب دانش آموزان شود و شوق و انگیزه او را از بین ببرد .

نقش مشاور :

در مورد چنین دانش آموزانی که کمتر از استعداد خود تلاش می کنند ، مشاور باید علت یا علل را مشخص را مشخص کند و با رفع آن و توسل به روش های مناسب ، فرد را به تلاش و کوشش وادار کند به طوری که دانش اموز بتواند تا حداکمثر توان هوشی خود پیشرفت کند .

بدیهی است که در این راه ، جلب همکاری کلیه کارکنان مدرسه و اولیای دانش آموزان ضرورت دارد .

گروه دوم : دانش آموزان پر توقع با اهداف سطح بالا

برخی از دانش آموزان ، اهداف جاه طلبانه ای دارند که دستابی به آن ها با توجه به ظرفیت ذهنی آن ها میسر نیست . این گونه دانش آموزان غالبا تحت تاثیر خانواده ، چنین اهدافی را انتخاب می کنند .

مثلا دانش آموزی که در درس ریاضی و به طور کلی در درس های مختلف ، ضعف دارد ؛ ممکن است که بخواهد در دانشگاه در رشته های مهندسی وارد شود.

در این مورد ، زمانی که مشاور با بررسی وضع هوشی و درسی وی ، اظهار می دارد که دانش آموز مورد نظر توانایی رسیدن به این هدف را ندارد ؛ ناراحت شده و گاه پدر و مادر در چنین مورادی با عصبانیت برخورد می کنند .

نقش مشاور :

در مقابل چنین مواردی ، یک مشاور باید از دو جهت اقدامات لازم را صورت بدهد :

ابتدا با خود دانش آموز و سپس با والدین او جلسات مشاوره را ترتیب بدهد و آن هارا در مورد گزینش رشته های تحصیلی متناسب با ظرفیت دانش آموز به بینش برساند .

گروه سوم : دانش آموزان کم توقع با اهداف سطح پایین

در خانواده هایی با سطح طبقاتی پایین ، کودکانی وجود دارند که بسیار باهوش اند ولی اهداف تحصیلی آنان کوتاه مدت و در حد همان امکانات تحصیلی مدرسه ای است که در محل زندگی انان وجود دارد .

این دانش آموزان بسیار مایل هستند که هر چه زودتر وارد بازار کار بشوند به همین دلیل درس و مدرسه را رها می کنند تا هرچه سریعتر بتوانند به درآمد برسند .

نقش مشاور :

در مورد چنین دانش آموزانی مشاور باید آنان را از ظرفیت های ذهنی شان آگاه سازد و راه های ادامه تحصیل و پیشرفت تحصیلی در خارج از محیط زندگی شان را ، هم به خود دانش آموز و هم به اولیا و والدین او نشان دهد .

در واقع یک مشاور باید بتواند سطح توقع دانش اموز و اولیا را افزایش دهد .

گروه چهارم : دانش آموزان با تلاش مطلوب

این گروه از دانش آموزان که در حد ظرفیت ذهنی خود تلاش می کنند و با توجه به استعداد های خود برنامه ریزی و پشتکار دارند ؛ نیاز به مشاوره خاصی ندارند چرا که مشکل خاصی متوجه آنان نیست .

تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

کنکور و مسائل مرتبط با آن نقش مشاوره تحصیلی و شغلی را بیش از پیش برجسته تر می کند .

انتخاب رشته و همچنین برنامه ریزی تحصیلی می بایست توسط یک فرد متخصص انجام بگیرد تا بتواند مطلوب ترین نتیجه را برای فرد فراهم کند .

در امر انتخاب رشته و برنامه ریزی مطالعاتی باید تمام جنبه های فردی و اجتماعی و … را در نظر گرفت که ای موضوع بر عهده روانشناسان و مشاوران است .

هنگامی که یک فرد ، بدون توجه به علاقه و شرایط شخصی خود ، دست به انتخاب رشته بزند بی شک رغبت و انگیزه ای در او ایجاد نخواهد شد و نتیجه آن دلسردی از مطالعه و افت تحصیلی خواهد بود .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” تاثیر مشاوره بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top