کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی کنکور

در این مطلب به بررسی صفر تا صد جزئیات مرتبط با ” برنامه ریزی کنکور ” خواهیم پرداخت و اطلاعات تکمیلی مربوط به آن را نیز تشریح خواهیم کرد .

برنامه ریزی یکی از اجرای اصلی زندگی روزمره هر فرد موفقی است و کنکور سراسری نیز از این قائده مستثنی نیست . چه بسا که بدون داشتن برنامه ریزی نظم زندگی و مطالعاتی فرد دچار به هم ریختگی می شود و تشویش روانی را به همراه خواهد داشت .

برنامه‌ ریزی ، فرایند تفکر در رابطه با فعالیت‌ های لازم برای رسیدن به هدف مطلوب و همچنین اولین و مهم‌ ترین فعالیت لازم برای دستیابی به نتایج است.

داشتن برنامه ریزی اصولی یکی از مهم ترین گام های موفقیت کنکوری ها به حساب می آید. به طوری که اگر از رتبه های برتر آزمون سراسری ، راز موفقیت شان را سوال کنیم ؛ همگی نقش برنامه ریز را بیشتر از سایر عوامل مهم می دانند .

در اولین گام ، داوطلبان کنکور و همچنین امتحانات نهایی ، می بایست نسبت به اهمیت برنامه ریزی دروس و تکنیک های اصولی پیشبرد آن آگاهی لازم را داشته باشند و سپس متناسب با آن ها برنامه ریزی انجام دهند .

آگاهی از نحوه انجام برنامه ریزی یک اصل بسیار مهم در موفقیت تحصیلی تلقی می شود . در واقع دانستن تکنیک های برنامه ریزی صحیح و اصولی چیزی است که می تواند شما را از سایر رقبایتان پیشتاز کند و وجه تمایزی میان شما و سایر داوطلبان و دانش آموزان باشد .

همچنین ذکر این نکته الزامی است که با توجه به حذف دروس عمومی از آزمون سراسری ، اهمیت برنامه ریزی برای امتحانات نهایی نیز ، در کنار برنامه ریزی برای کنکور ، می بایست در اولویت مطالعاتی دانش آموزان و داوطلبان قرار بگیرید .

یکی از تغییرات سازمان سنجش و آموزش و پرورش ، حذف دروس عمومی و افزایش سهم تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه نهایی داوطلب است . بنابراین داشتن برنامه ریزی صحیح در رابطه با امتحانات نهایی نیز بیش از پیش اهمیت پیدا می کند .

بنابراین توصیه می گردد که دانش آموزان ، در کنار برنامه ریزی و مطالعه کنکوری ، از اهمیت امتحانات نهایی و حل سوالات به صورت تشریحی نیز غافل شوند چرا که نمره کتبی امتحانات نهایی تاثیر قطعی بر رتبه کلی آزمون سراسری دارد .

در ادامه مطلب یک تعریف از برنامه ریزی را ارائه خواهیم داد و ویژگی های برنامه ریزی صحیح و استاندارد را بررسی خواهیم نمود .

تعریف برنامه ریزی کنکور

به طور کلی و در اصطلاح کنکوری ، برنامه ریزی به یک دستورالعمل اطلاق می شود که دانش آموزان با عمل کردن به آن ، به نظم فکری می رسند و همین موضوع بر آرامش روانی آن ها بسیار تاثیر گذار است.

در اصطلاح لغوی برنامه‌ ریزی یا طرح‌ ریزی ، عبارت است از اندیشیدن از پیش ، برای انجام یک عمل که بسته به نوع فعالیت‌ و بسته به نوع مطالعه ، هر برنامه می‌ تواند که بلند مدت ، میان‌ مدت یا کوتاه‌ مدت باشد.

در مبحث بهترین روش برنامه ریزی کنکور نیز ، سه نوع برنامه ریزی مطرح می شود که به شرح زیر است :

  1. برنامه ریزی کوتاه مدت : برنامه ریزی ساعتی ، روزانه ، هفتگی
  2. برنامه ریزی میان مدت : برنامه ریزی ماهانه
  3. برنامه ریزی بلند مدت : برنامه ریزی یکساله
  • در قسمت زیر می توانید مهمترین اصول برنامه ریزی و مشاوره کنکوری را مشاهده کنید :
ردیفمهمترین اصول برنامه ریزی
۱تعیین هدف معقولانه متناسب با ویژگی های فردی
۲انعطاف پذیری و رعایت تنوع مطالعاتی
۳تطابق با سبک های مطالعاتی هر درس
۴تناسب برنامه ریزی با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان
۵شناخت و آشنایی همه جانبه با رشته تحصیلی مورد علاقه
۶استفاده از منابع و بودجه بندی آزمون سراسری
۷رعایت پیش نیاز دروس و تناسب میان دروس عمومی و اختصاصی
۸رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت
۹گنجاندن نقاط جبرانی و مرور در برنامه ریزی تحصیلی
۱۰اختصاص زمان کافی به تست زنی و جمع بندی دروس
۱۱بهره گیری از منابع کمک آموزشی استاندارد
۱۲و …

ویژگی برنامه ریزی کنکور و امتحانات نهایی

برنامه ریزی صحیح و اصولی دارای یک سیری ویژگی است که مهمترین آن شخصی سازی بودن آن است .

هنگامی که یک برنامه مطالعاتی سازگاری و مطابقت کامل را با شرایط دانش آموز داشته باشد و به حد قابل قبولی روان و ساده باشد ؛ می تواند بر افزایش کیفیت مطالعه اثر گذار باشد . یک برنامه باید تمام مباحث درسی را پوشش بدهد و دارای نقاط مرور باشد تا دانش آموز بتواند تاخیر ها و عقب ماندگی های خود را جبران کند .

به عبارت دیگر نقش برخورداری از یک برنامه مطالعاتی صحیح و اصولی بر هیچکس پوشیده نیست و موفقیت در کنکور سراسری و همچنین امتحانات نهایی با انجام یک برنامه ریزی معقولانه و حرفه ای میسر می شود .

بنابراین به منظور افزایش کیفیت مطالعه دروس مختلف ، می توان از یک متخصص یا مشاور در این زمینه کمک گرفت تا بتوان بهترین نتیجه را گرفت .

دوران کنکور به عنوان یکی از دوران طلایی و حیاتی در مطالعه دروس به حساب می آید که در موفقیت تحصیلی نقش چشمگیری را ایفا می کند . در نتیجه استفاده حداکثری از این دوران و انجام برنامه ریزی صحیح و اصولی ، یکی از پیش نیاز های موفقیت در داوطلبان در کنکور سراسری است .

دانش آموزان در انجام برنامه ریزی می بایست هدف مطالعاتی خود را معقولانه تعیین کنند و تمامی جوانب را در نظر داشته باشد . همچنین بررنامه ریزی صورت گرفته متناسب با شرایط دانش آموز باشد و به نوعی شخصی سازی شده باشد .

نکته مهم دیگر برقراری تعادل میان دروس عمومی و اختصاصی است . ساعت مطالعه هر درس متناسب با میزان سختی و اهمیت آن باشد به گونه ای که این برنامه ریزی بتواند نقاط قوت فرد را تقویت و نقاط ضعف دانش آموز را بهبود بخشد .

  • مهمترین ویژگی های برنامه ریزی کنکور به شرح زیر است :
  1. سعی کنید که در هر روز از برنامه ی مطالعاتی خود سه درس اختصاصی و دو درس عمومی را بگنجانید .
  2. برای دروس اختصاصی حداکثر ۲٫۵ ساعت و برای دروس عمومی حداکثر ۱٫۵ ساعت در نظر بگیرید .
  3. در برنامه مطالعاتی خود حتما نقاط مرور و جبرانی روزانه را قرار بدهید .
  4. بین ساعات ۷ صبح و ۱۰ شب برنامه مطالعاتی خود را تنظیم کنید .
  5. ساعات خواب و استراحت خود را در برنامه ریزی خود مد نظر قرار دهید .
  6. رویایی برنامه ریزی نکنید و حتما با علم به توانایی خود برنامه ریزی کنید .
  7. سعی کنید با درس هایی که به آن ها علاقه دارید ، برنامه مطالعاتی خود را شروع کنید .
  8. توصیه می شود که مطالعه ی دروس پایه خود را در تابستان به اتمام برسانید .
  9. حتما در یک آزمون آزمایشی استاندارد شرکت کنید و منابع مناسبی را برای تست و درسنامه تهیه کنید .
  10. از برنامه ریزی شخصی سازی شده متناسب با توانایی خود استفاده کنید .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این زمینه ، از طریق پیج اینستاگرام و کانال تلگرام ، با تیم حرفه ای کنکور اینفو همراه باشید :

  • پیج اینستاگرام کنکور اینفو :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

  • کانال تلگرام کنکور اینفو :

کانال تلگرام :
konkurinfotelegram

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top