کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
انواع پذیرش دانشگاه ها

انواع پذیرش دانشگاه ها

دانشگاه‌ ها یکی از مهم‌ ترین مراکز آموزشی و تولید محتوای علمی در هر کشوری محسوب می‌ شوند که با پرورش افراد متخصص و مجرب می‌ توانند در صنعت و اقتصاد یک کشور نقش بسیار مهم و حیاتی ایفا کنند.
بنا به آخرین گزارش موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم، هم‌ اکنون حدود ۲۵۶۹ دانشگاه در کشور وجود دارد که شامل انواع دانشگاه‌ ها (دانشگاه‌ های دولتی، پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، دانشگاه‌ های آموزش از راه دور (پیام نور)، دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه مجازی) هستند.در این مقاله با انوع دانشگاه ها و پذیرش آن ها به صورت کامل آشنا می شوید پس با ما همراه باشید.

تعداد دانشگاه های کشور به تفکیک نحوه پذیرش

تعداد دانشگاه های کشور به تفکیک نحوه پذیرش به شرح زیر است :

  • تعداد دانشگاه های دولتی در ایران : ۱۴۱ دانشگاه
  • تعداد دانشگاه های پیام نور در ایران : ۴۶۶ مرکز
  • تعداد موسسات علمی کاربردی در ایران : ۹۵۳ موسسه
  • تعداد دانشگاه های غیرانتفاعی غیر دولتی در ایران : ۳۰۹ دانشگاه
  • تعداد واحدهای دانشگاه های آزاد اسلامی در ایران : ۵۳۰ واحد
  • تعداد دانشکده های دانشگاه های فنی و حرفه ای در ایران : ۱۷۰ دانشکده

دانشگاه های سراسری یا دولتی

بر اساس آمار فوق تعداد کل دانشگاه های دولتی در سراسر کشور ۱۴۱ مرکز دانشگاهی است که شما به عنوان دانشجو می توانید بر اساس شرایط تحصیلی آن مشغول به تحصیل شوید.

دانشگاه “سراسری” و “دولتی” مجموعه دانشگاهی وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که هزینه آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

تحصیل در دانشگاه های سراسری شامل دو بخش است :

  • دوره های روزانه بدون پرداخت هزینه و شهریه
  • دوره های شبانه یا نوبت دوم با پرداخت هزینه و شهریه اندک

توجه داشته باشید که دانشجویان دوره های شبانه یا نوبت دوم نیز از همان امکانات دانشجویان دوره روزانه برخوردار هستند و تنها تفاوت آن ها پرداخت هزینه و شهریه اندکی برای تتحصیل در دانشگاه های سراسری یا دولتی است.

در حال حاضر علاوه بر این بخش مراکز دیگری نیز با کسب مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشجو می‌ پذیرند.
از جمله این مراکز، دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت‌معلم) وابسته به وزارت آموزش‌وپرورش و موسسات آموزش عالی وابسته به سایر وزارت خانه‌ها است.

برای مطالعه جزییات دانشگاه فرهنگیان روی لینک زیر کلیک کنید :

دانشگاه فرهنگیان

نحوه پذیرش در دانشگاه های سراسری یا دولتی

برای قبولی در دانشگاه‌ های دولتی بخصوص در بعضی از رشته‌ های پرطرفدار دانش‌آموزان باید رتبه‌ های تک‌ رقمی یا رتبه‌ های دو الی سه‌ رقمی را در کنکور کسب کنند، یعنی قبل از ورود به محیط آموزشی این دانشگاه‌ ها باید از یک فیلتر بسیار سخت به نام کنکور گذشت.

از لحاظ شهریه و مسائل مالی این دانشگاه از دانشجویان خود مبلغی دریافت نمی‌کند.
این امر برای افرادی که از لحاظ مالی دارای مشکل هستند، گزینه مناسبی است. به دلیل معتبر بودن مدرک دانشگاهی بعد از اتمام دوران دانشگاه دانشجویان این مراکز زودتر از سایر دانشجویان وارد بازار کار می‌ شوند.

توجه داشته باشید که اگر دانش‌آموزی در دوره روزانه انواع دانشگاه ها ی دولتی قبول شود و تصمیم به انصراف و ترک دوره کند، حق شرکت در کنکور سال آینده را نخواهد داشت و دانشجویان این دانشگاه‌ ها در قبال هزینه‌ هایی که پرداخت نمی‌کنند تعهد به خدمت دارند، یعنی برای گرفتن مدرک خویش باید طبق قوانین دانشگاه طی دوره‌ ای مشخص برای کشور خدمت کنند.

دانشگاه ‌های دولتی از بهترین و بالاترین سطح و رتبه میان دانشگاه‌های ایران برخوردارند.

لیست برترین دانشگاه های دولتی ایران

اسامی برترین دانشگاه های دولتی ایران بر اساس تحقیقات مراکز داخلی و بر پایه تعداد مقالات داخلی و برخی مقالات بین المللی ISI به شرح زیر است :

رتبهتعداد مقالات داخلیتعداد مقالات بین المللیتعداد کل ژورنال ها
۱تهرانتهرانتهران
۲فردوسی مشهدتربیت مدرس
شهید بهشتی
فردوسی مشهد
۳فرهنگیانعلم و صنعت ایرانعلامه طباطبایی
۴تربیت مدرسصنعتی اصفهاناصفهان
۵شهید بهشتیرازیتربیت مدرس
۶امیرکبیر
شیراز
صنعتی شاهرودشهید بهشتی
۷علامه طباطباییتبریزالزهرا
۸علم و صنعت ایرانشیراز
صنعتی شریف
شهرکرد
تبریز
۹تبریزارومیه
اصفهان
گیلان
امیرکبیر
نوشیروانی بابل
جامع امام حسین
چمران اهواز
۱۰صنعتی شریفبیرجند
خوارزمی
مازندران
شیراز

رتبه بندی دانشگاه های دولتی ایران بر اساس رتبه بندی ISC

در آخرین رتبه بندی جهانی ۲۰۲۱-ISC تعداد ۲۳۰۰ دانشگاه از ۱۰۷ کشور و ۶ قاره جهان حضور داشته که ۵۱ دانشگاه ایران در این رتبه بندی حضور دارند. که رتبه بندی دانشگاه های ایران به شرح زیر می باشد :

دانشگاه های ایرانرتبه ۲۰۲۰
دانشگاه علوم پزشکی تهران۶۰۰- ۵۰۱
دانشگاه تهران۶۰۰- ۵۰۱
دانشگاه صنعتی اصفهان۸۰۰ – ۷۰۱
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۸۰۰ – ۷۰۱
دانشگاه صنعتی شریف۸۰۰ – ۷۰۱
دانشگاه صنعتی امیرکبیر۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه تربیت مدرس۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه فردوسی مشهد۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه علوم پزشکی ایران۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه شهید بهشتی۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه شیراز۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه تبریز۹۰۰ – ۸۰۱
دانشگاه علم و صنعت۱۰۰۰ – ۹۰۱
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان۱۰۰۰ – ۹۰۱
دانشگاه علوم پزشکی مشهد۱۰۰۰ – ۹۰۱
دانشگاه علوم پزشکی تبریز۱۰۰۰ – ۹۰۱
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی۱۴۰۰ – ۱۲۰۱
دانشگاه علوم پزشکی شیراز۱۴۰۰ – ۱۲۰۱
دانشگاه اصفهان۱۴۰۰ – ۱۲۰۱
دانشگاه یزد۱۴۰۰ – ۱۲۰۱
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز۱۶۰۰ – ۱۴۰۱
دانشگاه نوشیروانی بابل۱۶۰۰ – ۱۴۰۱
دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه۱۶۰۰ – ۱۴۰۱
دانشگاه کاشان۱۶۰۰ – ۱۴۰۱
دانشگاه گیلان۱۶۰۰ – ۱۴۰۱
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه بوعلی سینا۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه علوم پزشکی کرمان۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه علوم پزشکی مازندران۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه رازی۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه سمنان۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه شهید باهنر کرمان۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه صنعتی شاهرود۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه کردستان۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه مازندران۱۸۰۰ – ۱۶۰۱
دانشگاه صنعتی سهند۲۰۰۰ – ۱۸۰۱
دانشگاه شهید چمران اهواز۲۰۰۰ – ۱۸۰۱
دانشگاه محقق اردبیلی۲۰۰۰ – ۱۸۰۱
دانشگاه ارومیه۲۰۰۰ – ۱۸۰۱
دانشگاه یاسوج۲۰۰۰ – ۱۸۰۱
دانشگاه الزهرا۲۰۰۱
دانشگاه بین الملل امام خمینی۲۰۰۱
دانشگاه شاهد۲۰۰۱
دانشگاه شهرکرد۲۰۰۱
دانشگاه صنعتی شیراز۲۰۰۱
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان۲۰۰۱
دانشگاه لرستان۲۰۰۱ +
دانشگاه پزشکی کردستان۲۰۰۱ +
دانشگاه پزشکی ارومیه۲۰۰۱ +
دانشگاه پزشکی شهر کرد۲۰۰۱ +
دانشگاه پزشکی لرستان۲۰۰۱ +

پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی

پردیس‌ خودگردان شعبه ‌هایی از دانشگاه‌ های دولتی هستند که با هدف پذیرش دانشجو در قبال دریافت شهریه ایجاد می ‌شوند.

دانشگاه‌ های پردیس خودگردان یا بین‌ الملل در سال‌های گذشته برای جذب دانشجو از خارج از کشور تاسیس شدند، اما موفق به این کار نشدند و امروزه با پذیرش دانشجو در قبال اخذ شهریه مشغول به کار هستند.
این دانشگاه‌ها هزینه‌های خود را از دانشجویان دریافت می‌کنند و مستقل از بخش دولتی هستند.

اساتید و لیست دروس این دانشگاه‌ها همانند بخش روزانهٔ دانشگاه سراسری است و تنها تفاوت آن‌ ها شهریه آن است که از شهریه بخش نوبت دوم یا همان شبانه بالاتر است.

نحوه پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی

روش پذیرش دانشجویان دانشگاه‌های پردیس از طریق آزمون سراسری سازمان سنجش یا آزمون اختصاصی و بر اساس مقررات و آیین‌ نامه‌های دانشگاه و با نظارت سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد.

در واقع تا سال ۹۲ قبولی در دانشگاه های پردیس های خودگردان بصورت نیمه متمرکز بود . یعنی در ابتدا سه برابر ظرفیت هر رشته محل به مصاحبه دعوت می شدند و پس از انجام مصاحبه و به شرط تسلط بر زبان انگلیسی قبولی قطعی شده و می توانستند به تحصیل ادامه دهند که از سال ۹۳ این دانشگاه ها از نیمه متمرکز به متمرکز تغییر یافتند و قبولی در این دانشگاه ها تک مرحله ای و صرفا با اعلام سازمان سنجش صورت می پذیرفت.

برای مشاهده جزییات پذیرش دانشگاه های پردیس خودگردان روی لینک زیر کلیک کنید :

دانشگاه پردیس خودگردان

دانشگاه سراسری مازاد ظرفیت

این نوع تحصیل بیشتر برای رشته تجربی بوده و از آنجایی که ظرفیت سراسری روزانه در رشته‌های پر طرفدار پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی خیلی محدود است یک سری از دانشگاه‌ها در قبال دریافت هزینه، چندین نفر بیشتر از حالت عادی پذیرش می‌کنند.
معمولاً دانشجویان روزانه و مازاد ظرفیت در یک کلاس درس با اساتید مشترک هستند. طبق مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ دانشگاه‌های علوم پزشکی که واحدهای پردیس خودگردان ندارند، می‌ توانند به صورت ظرفیت مازاد دانشجو پذیرش کنند.

مثلاً اگر دانشگاهی در رشته پزشکی ۴۰ نفر ظرفیت دارد ، می‌تواند ۲۰ نفر نیز به صورت مازاد بر ظرفیت دانشجو جذب کند و از این طریق فرصت تحصیل برای تعداد بیشتری از داوطلبان علاقه‌مند به رشته‌های پزشکی و رشته‌های پیراپزشکی فراهم می‌شود.

محل تحصیل دانشجویان پذیرفته شده در دوره ظرفیت مازاد، به اختیار دانشگاه است اما معمولاً این دانشجویان در کنار سایر دانشجویان پذیرفته شده دوره روزانه به تحصیل می‌پردازند و در شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی پذیرش، همانند دانشجویان واحد پردیس خودگردان هستند؛ بنابراین فرق دوره ظرفیت مازاد با پردیس در محل تشکیل کلاس‌هاست.
برای دانشجویان پردیس خودگردان دانشکده‌ های جداگانه از دانشکده اصلی در نظر گرفته می‌ شود اما دانشجویان دوره ظرفیت مازاد به دلیل آن که دانشگاه واحد پردیس مجزایی ندارد، در کنار دانشجویان روزانه تحصیل می‌کنند.
نقل و انتقال و میهمانی پذیرفته شدگان ظرفیت مازاد به سایر دانشگاه‌هایی که ظرفیت مازاد دارند، طبق توافق دانشگاه مبدأ و مقصد انجام می‌ گیرد.

هزینه تحصیل در دانشگاه‌ های ظرفیت مازاد را هیئت امنایی آن دانشگاه مشخص می‌کند و با توجه به اینکه دانشجویان از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار هستند، بنابراین شهریه نسبتاً زیادی از آن‌ ها دریافت می‌ شود. حتماً توصیه می‌کنیم که قبل از انتخاب این دانشگاه، شهریه رشته مورد نظر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که برای پرداخت شهریه و هزینه تحصیل مشکلی ندارید.
میزان شهریه ظرفیت مازاد تقریباً با شهریه دوره‌ های پردیس خودگردان یکسان است اما چون هر دانشگاه شهریه جداگانه‌ ای را دریافت می‌کند، لذا شما می‌توانید با مراجعه به وب سایت دانشگاه، از شهریه دقیق رشته و دانشگاه انتخابی خود اطلاع یابید. اعتبار مدرک این دانشگاه‌ ها کاملاً مشابه سراسری روزانه است.

دانشگاه‌ های آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی غیردولتی است که کار خود را در سال ۱۳۶۱ با نخستین واحد دانشگاهی، یعنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی آغاز کرد.
دانشگاه آزاد اسلامی امروزه جزو برترین دانشگاه‌ های ایران است و در میان دانشگاه‌ های معتبر جهانی نیز مقام خوبی دارد. این دانشگاه در قبال هزینه‌ هایی که از دانشجویان دریافت می‌کند به‌ صورت خصوصی اداره می‌ شود.
دانشجویان این دانشگاه برای ورود به این مراکز علمی نیاز چندانی به پایه قوی یا تلاش و مشقت فراوان برای کسب نتیجه عالی در کنکور ندارند و می‌ توانند با هر سطح علمی در این دانشگاه به تحصیل بپردازند. در سال‌های اخیر با افزودن رشته‌های بدون کنکور جذب دانشجو در دانشگاه آزاد راحت‌ تر از قبل نیز شده است.

واحد های درسی این دانشگاه نیز تئوری محور هستند و از لحاظ عملی مانند دانشگاه‌های دولتی قوی نیستند.
از مزایای دانشگاه آزاد ایجاد فضای آموزش در مناطق محروم و برای افراد با سطح علمی متوسط یا کم بوده است. البته نوع دیگری از تحصیل در دانشگاه‌ آزاد با نام ظرفیت مازاد آزاد وجود دارد که در رشته‌ های پرمخاطب مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری و… که شهریه این رشته‌ ها در مازاد ۳۰-۵۰% بیشتر از حالت عادی است.
دانشجویان عادی با دانشجویان مازاد آزاد در یک کلاس درس می‌نشینند. با افزایش تعداد این دانشگاه‌ها در سطح کشور تعداد دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان جویای کار، روند صعودی به خود گرفته و این نکته باعث شده کمیت بر کیفیت علمی این مراکز غلبه کند و سطح علمی دانشجویان و اساتید این دانشگاه‌ها را پایین بیاورد.
اگر قصد ادامه تحصیل در این دانشگاه را دارید بهتر است ابتدا از هزینه‌ های رشته تحصیلی خود مطلع شوید و سپس دست به انتخاب آن بزنید.

نحوه پذیرش در دانشگاه های آزاد اسلامی

در سال‌ های ابتدایی آغاز فعالیت دانشگاه آزاد اسلامی، نوع پذیرش صرفاً از طریق کنکور سراسری بود.
اما در سال‌های اخیر، دانشگاه علاوه بر کنکور سراسری سازمان سنجش، اقدام به جذب دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی به صورت بدون کنکور و صرفاً براساس سوابق تحصیلی نیز می‌کند.
ثبت نام بدون کنکور و براساس سوابق تحصیلی دانشگاه، در هر سال دو بار در نیمسال‌ های تحصیلی اول و دوم در مهر و بهمن ماه از طریق وب سایت رسمی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌ شود.
به‌طور معمول این دانشگاه در هر سال در مقطع دکتری تخصصی ده هزار، دکتری حرفه ای سه هزار، کارشناسی ارشد شصت هزار، کارشناسی دویست هزار، کاردانی پنجاه هزار دانشجو و در مجموع حدود سیصد و بیست هزار دانشجو پذیرش می‌کند.

لیست برترین دانشگاه های آزاد ایران

اسامی برترین دانشگاه های دولتی ایران بر اساس تحقیقات مراکز داخلی و بر پایه تعداد مقالات داخلی و برخی مقالات بین المللی ISI به شرح زیر است :

رتبهتعداد مقالات داخلیتعداد مقلات بین المللیتعداد کل ژورنال ها
۱علوم تحقیقاتقزوینعلوم تحقیقات
۲تهران مرکزعلوم تحقیقات
رشت
تهران مرکز
۳تهران جنوبکرمانکرج
۴تهران شمالنجف آباد
مشهد
کرج
اسلامشهر
مرودشت
۵قزوینارومیه ، بروجرد ، لاهیجان ، تنکابن ، قشم ، فلاورجان ، تهران شمال ، ساری ، شهرکرد ، یزد ، تبریز ، شیراز ، بوشهراصفهان
تهران جنوب
۶اهوازاراک
مشهد
۷تبریزتبریز
تهران شمال
۸کرجشوشتر ، شیراز ، گرمسار
۹نجف آباداهواز ، قزوین ، بوشهر ، رودهن ، شهر ری
۱۰مشهدشهر مجلسی ، تاکستان ، نجف آباد ، تنکابن ،

جدول رتبه بندی دانشگاه های آزاد ایران

جدول رتبه بندی دانشگاه های آزاد ایران به شرح زیر است :

رتبهنام مرکزرتبهنام مرکزرتبهنام مرکز
۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران۱۰۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوادکوه۲۰۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد سلماس
۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز۱۰۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان۲۰۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشتگرد
۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز۱۰۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی۲۰۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد چابهار
۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز۱۰۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت۲۰۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودبار
۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین۱۰۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان۲۰۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماکو
۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب۱۰۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمی۲۰۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد رباط کریم
۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان )۱۰۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد بم۲۰۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسکن
۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد۱۰۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی خرمشهر۲۰۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد نی ریز
۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد۱۰۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه۲۰۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد قروه
۱۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج۱۱۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناباد۲۱۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوکان
۱۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد۱۱۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام۲۱۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد لشت نشاء – زیباکنار
۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان۱۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزآباد۲۱۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد مینودشت
۱۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه۱۱۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان۲۱۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور
۱۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک۱۱۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه۲۱۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهربابک
۱۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز۱۱۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده۲۱۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرند
۱۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال۱۱۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر انزلی۲۱۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرلنگه
۱۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت۱۱۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد دورود۲۱۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد تیران
۱۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت۱۱۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان۲۱۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد مریوان
۱۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد۱۱۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر۲۱۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهلران
۲۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل۱۲۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهدیشهر۲۲۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد شادگان
۲۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان۱۲۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال۲۲۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد خدابنده
۲۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان۱۲۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهران۲۲۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد کلیبر
۲۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه۱۲۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان۲۲۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیله سوار مغان
۲۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان۱۲۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین۲۲۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد دره شهر
۲۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول۱۲۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوئین زهرا۲۲۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسفراین
۲۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر۱۲۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد فردوس۲۲۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودان
۲۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج۱۲۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز۲۲۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد میناب
۲۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری۱۲۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا۲۲۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبدانان
۲۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر۱۲۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد گنبد کاووس۲۲۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد صحنه
۳۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس۱۳۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز۲۳۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد صومعه سرا
۳۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری۱۳۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفت۲۳۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادی شهر
۳۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان۱۳۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات۲۳۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد اشکذر
۳۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی۱۳۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد عجب شیر۲۳۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد بستان آباد
۳۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر۱۳۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه۲۳۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستانه اشرفیه
۳۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد۱۳۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر مجلسی۲۳۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد تالش
۳۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج۱۳۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافق۲۳۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد خورموج
۳۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان۱۳۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارس آباد مغان۲۳۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان
۳۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه۱۳۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم دارویی۲۳۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده
۳۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور۱۳۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل۲۳۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین دژ
۴۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود۱۴۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردستان۲۴۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد دیلم
۴۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان۱۴۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر۲۴۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد سردشت
۴۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس۱۴۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامهرمز۲۴۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد خارگ
۴۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن۱۴۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد هریس۲۴۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورزقان
۴۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر۱۴۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد سپیدان۲۴۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد پارسیان
۴۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد۱۴۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد رامسر۲۴۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمیرم
۴۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آبادکتول۱۴۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان۲۴۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیشه
۴۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان۱۴۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب۲۴۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد پیرانشهر
۴۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام۱۴۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفادشت۲۴۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد هشترود
۴۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر۱۴۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلخچی۲۴۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیریز
۵۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان۱۵۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد دولت آباد۲۵۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایوان غرب
۵۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد۱۵۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت۲۵۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممسنی
۵۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر۱۵۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز۲۵۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیجار
۵۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل۱۵۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه۲۵۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسدآباد
۵۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر۱۵۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیضاء۲۵۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش
۵۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب۱۵۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملکان۲۵۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد سردرود
۵۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد سیرجان۱۵۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد هیدج۲۵۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهق
۵۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر۱۵۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب۲۵۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرسین
۵۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد بیرجند۱۵۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد اقلید۲۵۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد گناوه
۵۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه۱۵۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان۲۵۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد سرعین
۶۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور۱۶۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلام آباد غرب۲۶۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد باغملک
۶۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد۱۶۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد جویبار۲۶۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلفان
۶۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن۱۶۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد تفرش۲۶۲دانشگاه آزاداسلامی واحد فارسان
۶۳واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد۱۶۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودسر و املش۲۶۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد حاجی آباد
۶۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار۱۶۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد۲۶۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردکوی
۶۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم۱۶۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجن۲۶۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد کمیجان
۶۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر۱۶۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد داریون۲۶۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد خنج
۶۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا۱۶۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد نکا۲۶۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد دلوار
۶۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب۱۶۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر۲۶۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد خواف
۶۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار۱۶۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت۲۶۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد شازند
۷۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه۱۷۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک۲۷۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماسال
۷۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد۱۷۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر۲۷۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد تایباد
۷۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر۱۷۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهریار۲۷۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهمیرزاد
۷۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس۱۷۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهشهر۲۷۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد گمیشان
۷۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه۱۷۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت۲۷۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد قیامدشت
۷۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه۱۷۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود۲۷۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد قادرآباد
۷۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان۱۷۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد تویسرکان۲۷۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد گراش
۷۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند۱۷۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسکو۲۷۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد گتوند
۷۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان۱۷۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهریز۲۷۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد هوراند
۷۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمین۱۷۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد سروستان۲۷۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نهاوند
۸۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم۱۸۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد سوسنگرد
۸۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند۱۸۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه
۸۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق۱۸۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد کهنوج
۸۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان۱۸۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد صوفیان
۸۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان۱۸۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشکین شهر
۸۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان۱۸۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد انار
۸۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس۱۸۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب 
۸۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا۱۸۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد طبس
۸۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون۱۸۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد آذرشهر
۸۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق۱۸۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد جاسب
۹۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران۱۹۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد ممقان
۹۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان۱۹۱دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان
۹۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم۱۹۲دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایرانشهر
۹۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین المللی جلفا۱۹۳دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرند
۹۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر۱۹۴دانشگاه آزاد اسلامی واحد دشتستان
۹۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند۱۹۵دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان
۹۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان۱۹۶دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات
۹۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش۱۹۷دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان
۹۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامرد۱۹۸دانشگاه آزاد اسلامی واحد محمودآباد
۹۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا۱۹۹دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهین شهر
۱۰۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات۲۰۰دانشگاه آزاد اسلامی واحد سقز

دانشگاه‌ های غیر انتفاعی

موسسه‌ های غیرانتفاعی، مراکزی هستند که از بودجه غیردولتی استفاده کرده و به‌ صورت مستقل زیر نظر هیئت‌ امنای موسسه اداره می‌گردند.
در این مراکز، تحصیل رایگان نیست و همراه با اخذ شهریه بوده است.

نحوه پذیرش در دانشگاه های غیر انتفاعی

دانشجویان در دانشگاه های غیر انتفاعی از طریق آزمون‌ های سراسری سازمان سنجش آموزش کشور، پذیرش می‌ شوند.

به دلیل مستقل بودن این دانشگاه‌ ها از بخش دولتی دارای سطح علمی پایینی نسبت به بقیه مراکز آموزشی هستند، اما امکان تحصیل برای افراد با سطح علمی پایین را فراهم نموده‌اند.
بهتر است قبل از انتخاب این دانشگاه برای ادامه تحصیل شهریه‌ های آن را مورد بررسی قرار دهید.

دانشگاه‌ های پیام نور یا آموزش از راه دور

در ایران سیستم آموزش از راه دور با عنوان دانشگاه پیام نور شناخته می‌شود.
این دانشگاه برای کسانی مناسب است که دارای وقت کمی برای شرکت در کلاس‌ های حضوری هستند. دانشگاه‌های پیام نور نیز از جمله دانشگاه‌ های دولتی هستند و زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می‌ کنند، ولی سامانه آموزشی آن با سایر دانشگاه‌ های دولتی متفاوت است و بر مبنای آموزش نیمه‌ حضوری استوار است.
در این دانشگاه‌ ها دانشجویان می‌ توانند در دروس تئوری بدون حضور در کلاس و با حضور در امتحانات آخر ترم واحدهای درسی خود را گذرانده و موفق به اخذ مدرک شوند. آموزش در این دانشگاه‌ ها نیز رایگان نیست، اما در مقایسه با دانشگاه آزاد و غیرانتفاعی شهریه کمتری را دارند.

نحوه پذیرش در دانشگاه های پیام نور یا آموزش از راه دور

نحوه پذیرش در دانشگاه های پیام نور یا آموزش از راه دور به دو طریق با آزمون و بدون آزمون صورت می گیرد.

دانشگاه‌ های جامع علمی کاربردی

دانشگاه جامع علمی-کاربردی دانشگاهی نیمه دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که با هدف ارتقاء سطح مهارت و قدرت عملی دانشجویان در مشاغل عملی تأسیس گردیده است.
یکی از مزیت‌های خوب دانشگاه علمی کاربردی پذیرش دانشجو بدون کنکور با توجه به سوابق تحصیلی و کم بودن هزینه‌ های تحصیل نسبت به دانشگاه آزاد است.
مزیت دیگر این دانشگاه بالا بودن لیست دروس عملی آن است که دانشجویان را با نکات عملی رشته‌ها آشنا کرده و آن‌ها را آماده ورود به بازار کار می‌کند. امروزه این دانشگاه، با داشتن ۱۲۴۵ مرکز آموزشی در حوزه‌ های مختلف به کار خود ادامه می‌ دهد.
هدف دانشگاه علمی کاربردی، فراهم آوردن موجباتی است که مشارکت سازمان‌ ها و دستگاه‌ های اجرایی دولتی و غیر دولتی را برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌ های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور ممکن سازد.

نحوه پذیرش در دانشگاه های جامع علمی کاربردی

ثبت نام در دانشگاه جامع علمی کاربردی در سایت سازمان سنجش کشور انجام می گیرد، دانشگاه علمی کاربردی در مقطع کاردانی، بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور بر اساس دو ورودی مهر و بهمن اقدام به پذیرش دانشجویان می‌نماید.
مقطع کارشناسی برای آن دسته از داوطلبانی می باشد که با دارا بودن مدرک کاردانی ناپیوسته قصد ورود به دانشگاه علمی کاربردی را دارند. ضمنا داوطلبان باید بدانند که در صورتی که مدرک تحصیلیشان با رشته انتخابی مطابقت نداشته باشد نمی توانند در دانشگاه علمی کاربردی ثبت نام کنند.
داوطلبان بر اساس شرط معدل کتبی دیپلم وارد دانشگاه خواهند شد.
دارا بودن مدرک دیپلم در یکی از گروه‌ های، علوم تجربی، ریاضی، انسانی، فنی حرفه ای و کار و دانش الزامی می‌ باشد.
عنوان مدرک داوطلب در نظر گرفته نمی‌ شود و فقط معدل معیار پذیرش خواهد بود.

برای آشنایی با جزییات دانشگاه علمی و کاربردی روی لینک زیر کلیک کنید :

معرفی دانشگاه علمی و کاربردی

دانشگاه‌ های مجازی

این دانشگاه‌ ها نوعی مراکز علمی هستند که دانشجویان می‌توانند از طریق اینترنت اقدام به ثبت‌نام در دانشگاه کرده و از میان لیست دروس ارائه‌ شده دروس موردنظر خود را انتخاب کنند و از جلسات مجازی دروس استفاده کرده و موفق به اخذ مدرک گردند.
این نوع مراکز برای افرادی که وقت کافی برای حضور در سر کلاس‌ های درس را ندارند، مناسب است.

نحوه پذیرش دانشگاه‌ های مجازی

پذیرش دانشجو در این مراکز از طریق آزمون سراسری انجام می‌ شود.

در حال حاضر بسیاری از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه‌های صنعتی شریف، صنعتی امیرکبیر، علم و صنعت، صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی، تهران (مرکز آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه تهران)، شیراز، اصفهان و چند مؤسسه آموزش عالی غیر انتفاعی به ارائه دروس به‌ صورت مجازی پرداخته‌ اند.

روش های متمرکز و نیمه متمرکز در پذیرش دانشگاه ها

روش گزینش متمرکز

در گزینش متمرکز فقط رتبه و امتیازات کارنامه ای شما مهم است، اسامی قطعی قبولی ها در  یک مرحله و شهریور ماه اعلام می شود؛ معمولا نحوه پذیرش اغلب دانشگاه های کشور به این روش می باشد.

 نکته: در روش متمرکز رشته هایی داریم به اسم (رشته های دارای شرایط خاص) که در این رشته ها برای قبولی، شرایط خاصی مثل مصاحبه، معاینه و… لازم است و نتایج این رشته ها هم در زمان اعلام نتیجه رشته های متمرکز اعلام می شود.
در ضمن در مورد این رشته ها بهتر است کد رشته ی این رشته ها حداکثر تا اولویت نهم نوشته شود تا امکان قبولی افزایش یابد.

روش گزینش نیمه متمرکز

رشته هایی که در قبولی آنها علاوه بر رتبه شما و امتیازات کارنامه ای مسائلی مثل مصاحبه، معاینه، آزمون های علمی و عملی و… تاثیر دارند و نتایج در یک مرحله اعلام نمی شوند، و قبولی اولیه به معنای پذیرش قطعی نیست.
نتایج قطعی اواخر دی ماه و بهمن ماه اعلام می شود، در نتیجه شروع سال تحصیلی برای این رشته از بهمن ماه می باشد.

برای مطالعه رشته های نیمه متمرکز روی لینک زیر کلیک کنید :

رشته های نیمه متمرکز

امیدواریم مطالب فوق اطلاعات لازم و کافی را درباره “انواع پذیرش دانشگاه ها ″ در اختیار شما قرار داده باشد.

برای اندیشیدن زمان صرف کنید ولی وقتی که زمان عمل فرا رسید دیگر فکر نکنید، عمل کنید.

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top