کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

تکنیک های رفع استرس

استرس و تکنیک های رفع آن در دانش آموزان کنکوری

در این مطلب به تعریف استرس و تکنیک های رفع آن در دانش آموزان کنکوری خواهیم پرداخت و اطلاعات کاملی را پیرامون رفع آن ارائه خواهیم کرد .

تحقیقات متعددی در رابطه با استرس و نحوه تاثیر گذاری آن بر عملکرد دانش آموزان انجام شده است که همه آن ها از وجود رابطه مستقیم میان استرس و فعالیت های تحصیلی دانش اموزان خبر می دهند .

کنکور و مسائل مرتبط با آن موجب ایجاد نوعی فشار روانی بر دانش آموزان می شود که در دراز مدت ممکن است اثر سوئی بر روان افراد بگذارد به گونه ای که تمام جنبه های زندیگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد .

در این مطلب استرس و تکنیک های رفع آن در دانش آموزان کنکوری را از منظر دیگری مورد بررسی قرار خواهیم داد . اما در ابتدا یک تعریف کلی از استرس را ارائه خواهیم داد .

استرس چیست ؟

در روان‌شناسی استرس ، فشار عصبی یا فشار روانی ( Psychological stress)  به معنی احساس نوعی فشار و تنش عصبی است.

علائم و نشانه های استرس را می توان از چهار منظر مورد بررسی قرار داد :

  • فیزیکی : مشکل در خوابیدن ، گرفتگی عضلانی ، سردرد ، درد قفسه سینه ، ناراحتی معده ، اسهال یا یبوست، افزایش ضربان قلب ، دست های سرد و مرطوب ، احساس خستگی مفرط، تنفس سریع، لرز، تیک و …

  • عاطفی : اعتماد به نفس پایین ، بی‌تفاوتی ، تحریک‌پذیری ، ترس ، احساس گناه ، نگرانی ، عصبانی احساس اضطراب و وحشت ، بی قراری یا افسردگی و …

  • رفتاری : مصرف الکل یا مواد مخدر ، افزایش مصرف سیگار ، اختلالات خواب ، کاهش حافظه ، منزوی شدن ، بی حوصلگی ، علاقه نداشتن به کار ، پرخاشگری ، جویدن ناخن ، بازی با موی سر و …

  • شناختی : مشکل در تمرکز ، افکار منفی ، گیجی و اشتغال ذهنی ، اشتباهات مکرر ، کم دقتی ، بهانه‌جویی ، ناتوانی در به خاطر آوردن حوادث ، ضعف در تصمیم گیری و …

در ادامه مطلب ۵ راهکار و تکنیک مفید را به منظور رفع استرس در دانش آموزان کنکوری ، بیان خواهیم کرد .

تکنیک های رفع استرس در دانش آموزان کنکوری : انجام برنامه ریزی صحیح و اصولی

یکی از عوامل بسیار مهمی که در کنترل و رفع استرس در میان دانش آموزان و داوطلبان کنکوری موثر است ، انجام برنامه ریزی مطالعاتی مناسب با سطح توانایی های دانش آموزان است .

هنگامی که یک برنامه ریزی اصولی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شود ، نوعی اطمینان خاطر را برای آنها به همراه دارد که دور نمای کلی روند مطالعاتی را روشن می کند . از این رو تکلیف دانش آموزان از نحوه مطالعه و مقدار و نوع مباحث معین می شود . در نتیجه استرس دانش آموزان کاهش می یابد .

از طرف دیگر هنگامی که این برنامه ریزی ، با سطح جسمی و خلقی دانش آموزان سازگاری داشته باشد ، رغبت آن ها را برای ادامه دادن به مسیر مطالعاتی افزایش میدهد ، در نتیجه موفقیت های زیادی را به همراه خواهد آورد .

همین امر موجب افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان می شود که نتیجه آن کاهش استرس و فشار روانی است .

تکنیک های رفع استرس در دانش آموزان کنکوری : همدلی والدین و معلمان

در کنار توجه به تفاوت های فردی ، همدلی و همراهی والدین و مسئولان آموزشی نقش بسیار مهمی را در کاهش استرس دانش آموزان ایفا میکند .

در واقع وظیفه والدین این است که بتوانند در محیط خانواده ، آرامش روانی را حاکم کنند و بتوانند محیطی ایجاد کنند که بهداشت روانی فرد در آن به حد شکوفایی خود برسد .

همچنین معلمان ، مدیران و مراجع آموزشی نیز باید جوی را فراهم کنند و امکاناتی را تسهیل کنند که یک دانش آموز بتواند استعداد ها و توانایی های خود را بروز بدهد و قادر باشد که در یک محیط امن و به دور از هر گونه و فشار روانی ، روند مطالعاتی خود را به پیش ببرد .

تکنیک های رفع استرس در دانش آموزان کنکوری : انجام فعالیت های ورزشی سبک

توصیه ای که بسیاری ار محققان و روانشناسان به اکثر افراد می کنند این است که حتما انجام فعالیت های ورزشی سبک را در برنامه روزانه خود قرار بدهند .

تاثیر ورزش بر بهبود عملکرد روانی و کاهش استرس بر کسی پوشیده نیست .

در پژوهش های انجام گرفته نشان داده شده است که ورزش علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت جسمانی ضروری است ، رابطه نزدیکی با سلامت روانی و به‌ ویژه پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های روانی مثل استرس و اضطراب دارد.

به‌طور کلی کسانی که فعالیت‌های جسمی و تمرینات ورزشی را انجام می‌دهند دارای اعتماد به نفس و هوش بیشتر، عزت نفس بالاتر و خستگی کمتر، نظم و انگیزه و بازدهی بیشتر نیز می‌باشند.

همچنین ورزش از اضطراب و افسردگی می‌کاهد و سبب افزایش اعتماد به نفس می شود .

تکنیک های رفع استرس در دانش آموزان کنکوری : داشتن خواب مناسب و عادات تغذیه ای صحیح

خواب مناسب و رژیم غذایی صحیح تاثیر شگرفی را در میزان سطح هورمون های بدن ایفا می کنند .

بسیاری از مواد غذایی که روزانه مورد استفاده ما قرار میگیرند با هورمون های بدن و میزان استرس و فشار روانی در ارتباط هستند که کمبود یا افزایش آن ها می تواند بر عملکرد روانی فرد تاثر گذار باشد .

خواب مناسب مستقیما با میزان سطح هورمون کورتیزول در ارتباط است . هورمون کورتیزول از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود که در میزان استرس و اضطراب نقش اساسی را ایفا می کند.

داشتن رژیم غذایی متعادل و خواب کافی به بدن کمک می کند که سلامتی خود را حفظ کند و در نتیجه راحت تر بتواند استرس را دفع کند .

تکنیک های رفع استرس در دانش آموزان کنکوری : اعتماد و باور به توانایی های خود

شاید مهمترین عامل در کنترل استرس و اضطراب ، توجه به این موضوع باشد که فرد نسبت به توانایی ها و استعداد های خود ایمان و باور داشته باشد .

هنگامی که دانش آموزان کنکوری بتوانند این مهارت را کسب کنند که خود را با دیگران مقایسه نکنند و به توانایی های خود اعتماد داشته باشند ، می توانند قدم بزرگی را در کاهش استرس و بار روانی خود بردارند .

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” استرس و تکنیک های رفع آن در دانش آموزان کنکوری ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top