کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
پذیرش 1600 نفر مازاد بر ظرفیت پزشکی در کنکور 1401

پذیرش ۱۶۰۰ نفر مازاد بر ظرفیت پزشکی در کنکور ۱۴۰۱

معاون آموزشی وزارت بهداشت (باقری فرد) در مصاحبه هفدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ گفت: سال آینده ١۶٠٠ نفر مازاد بر ظرفیت در رشته پزشکی از طریق کنکور سراسری ۱۴۰۱ جذب می‌شوند.

باقری فرد در نشست خبری با خبرنگاران به سوالاتی پاسخ داد.

چه تعداد دانشجو و عضو هیئت علمی در کشور داریم؟

٢٧٠ هزار دانشجوی علوم پزشکی، ٢٠ هزار هیئت علمی در ۶٨ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم که دانشجویان در ٢۵٠ رشته محل تحصیل می‌کنند.

مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را چگونه حل خواهید کرد؟ برنامه عملیاتی وزارت بهداشت برای افزایش ظرفیت پزشکی چیست؟

ما شاهد افزایش حقوق دستیاران پزشکی هستیم و اعتبار آن از محل درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها است که اعتباری پایدار و منشور حقوق دستیاری در دست تدوین است.

با عدم دسترسی به متخصص در برخی مناطق رو به رو هستیم. سال‌های قبل با پدیده بومی گزینی مواجه بودیم. برنامه داریم با بومی گزینی مشکلات را برطرف کنیم.

چند هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم؟

۶ هزار دانشجوی خارجی در کشور داریم که اغلب این دانشجویان از کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان به ایران می‌آیند.

برنامه‌ای برای بازگشت دانشجویان ایرانی به کشور دارید؟

دانشجویان ایرانی در خارج کشور بعد از فارغ التحصیلی می‌توانند به ایران بازگردند و پس از ارزیابی در ایران مشغول به کار شوند. برنامه داریم شرایط جدیدی را اعلام کنیم و دانشجویان خارجی با حفظ عدالت آموزشی در ایران تحصیل کنند.

ما کنکوری داریم که رقابت سنگینی بوده و از عدالت آموزشی به دور است که عده‌ای به خارج از کشور بروند و بعد از ۶ ماه یا یک سال به داخل کشور بازگردند و تحصیل خود را ادامه دهند. روزانه پیامک‌های تبلیغاتی فریبنده مانند تحصیل در بلاروس و ادامه تحصیل در ایران ارسال می‌شوند. بنابر قانون کسانی که از سال ٢٠١٩ از کشور خارج شده‌اند، نمی‌توانند برای تحصیل بازگردند و بنا داریم شرایط خاصی بگذاریم تا این قانون تغییر کند.

سال آینده چند هزار دانشجوی پزشکی جذب می‌شوند؟

بعد از بحث‌های طولانی، موضوع افزایش ظرفیت آموزش پزشکی مصوب شد. این ظرفیت برای حل مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم بوده و تابع شرایط و ضوابطی است. در حال تدوین برنامه با همکاری سازمان سنجش هستیم تا مشکل کمبود را در مناطق محروم برطرف کنیم. اکنون یکی از مشکلات ما این است که برخی پزشکان با وجود تعهد نمی‌توانند در مناطق محروم به مردم خدمت رسانی کنند و تا پایان سال برنامه عملیاتی افزایش ظرفیت پزشکی ارائه می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: در چه رشته‌های دستیاری پزشکی ظرفیت خالی داریم؟

پدیده خالی بودن صندلی در برخی رشته‌ها اتفاق می‌افتد. ما تکمیل ظرفیت داشتیم و ۴٠ درصد این صندلی‌ها به ویژه در مناطق محروم تکمیل شدند. برنامه داریم به جز آزمون دستیاری، بتوانیم برخی اختیارات را به دانشگاه‌ها محول کنیم تا دستیار بومی جذب کنند و چند برنامه در کنار هم در دست اقدام داریم و با برخی تشویقی‌ها جذابیت لازم را داریم.

در چه رشته‌های دستیاری آموزش پزشکی ظرفیت خالی داریم؟

در طب اورژانس، طب داخلی، بیهوشی و اطفال مشکل جذب داریم و به دلیل آینده مبهم، حداقل درآمد این رشته‌ها و تعهد بالا دلیل خالی ماندن صندلی در این رشته‌ها است. برنامه داریم که با جاذبه‌های مالی ظرفیت خالی این رشته‌ها را پر کنیم.

نحوه برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی در ترم دوم سال تحصیلی ١۴٠٠ با توجه به افزایش شیوع کرونا در کشور چگونه است؟

از مهر ماه امسال به جز ورودی‌های ١۴٠٠ تمام کلاس‌ها به صورت حضوری شروع شدند و به دلیل شرایط کرونایی، تصمیم‌هایی در ستاد کرونا گرفته شد. وزیر بهداشت ابلاغ کرد که در شهر‌های قرمز آموزش مجازی و ترکیبی از مجازی و حضوری باشد. در رنگ بندی‌های دیگر آموزش‌ها حضوری هستند و دانشجویان بالینی برای خدمات بهداشتی و درمانی دوشادوش اساتید خدمت رسانی می‌کنند.

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top