کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور 1403 افزایش یافت

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ افزایش یافت

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در خرداد ۱۴۰۳، امتحان نهایی خواهند داشت و برای کنکور آن سال هم تأثیر سوابق تحصیلی پایه دوازدهم به ۵۰ درصد می‌ رسد.

محمدمهدی کاظمی درباره تغییرات برگزاری کنکور سراسری اظهار داشت: قانون به دنبال ایجاد عدالت آموزشی بیشتر است؛ در این سال‌ها موضوع حذف کنکور مطرح بود و در قانون مجلس شورای اسلامی تأکید بر حذف کنکور و پذیرش از طریق سوابق تحصیلی شد.

وی افزود: در این سال‌ها تبصره‌ها و تغییراتی قانونی با هدف ایجاد عدالت بیشتر همچنین کاهش استرس و اثرات سوء کنکور بر نظام آموزشی وجود داشته است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شیوه ارزشیابی هدایتگر نظام آموزشی است، گفت: با توجه به اینکه شیوه ارزشیابی تستی است، این شیوه به طور طبیعی نظام آموزشی را به همین سو خواهد کشید و می‌بینیم که در سال‌های اخیر آثار تست در دوره ابتدایی هم نمایان شده است و از طرفی هم تلاش سه‌ساله دانش‌آموزان قرار است در یک آزمون سه، چهار ساعته ارزیابی شود که استرس و آینده یک فرد و دانش‌آموز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کاظمی با اشاره به تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس نقشه جامع علمی کشور تصمیم گرفت که نسبت به کنکور سراسری ورود کند و زمینه‌ سازی برای اینکه توجه بیشتر به محتوای برنامه درسی در نظام آموزشی کشور اتفاق بیفتد، انجام دهد و بر همین اساس مصوب شد که تأثیر کنکور تا سه سال آینده به حداکثر ۴۰ درصد برسد و سوابق تحصیلی برای ورود به مراکز آموزش عالی لحاظ شود.

وی درباره مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار داشت: این مصوبه مربوط به سال ۱۴۰۰ است و ابلاغ و از طریق جراید و رسانه‌ها اطلاع ‌رسانی شد. البته ابهاماتی وجود داشت از جمله اینکه اگر یک دانش‌آموز یک عنوان درسی را جزو سوابق تحصیلی نداشت، به طور طبیعی هیچکدام از سوابق تحصیلی برای او منظور نمی‌شد یا اینکه حتما باید سوابق تحصیلی مرتبط می‌بود که در همین راستا، شورا در جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مجدد نسبت به بازنگری این مصوبه اقدام کرد و اصلاحات را انجام داد و اطلاع‌رسانی هم تا قبل از شروع سال تحصیلی در شهریور انجام شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به شیوه جدید، گفت: یکی از اهداف این مصوبه، ایجاد عدالت آموزشی بیشتر بود اما برخی افراد این موضوع را به‌گونه‌ای دیگر جلوه می‌دادند. نکته دیگر این است که ۲ آزمون در سال وجود دارد اما پذیرش یکبار انجام می‌شود.

کاظمی افزود: دانش‌آموزان برای پذیرش در دانشگاه یک نمره کل دارند که مشتمل بر ۲ بخش است. یک بخش شامل آزمون اختصاصی کنکور سراسری در دروس تخصصی و بخش دیگر سوابق تحصیلی است که در هر ۲ مورد نمرات تراز شده چه در آزمون تخصصی چه در سوابق تحصیلی محاسبه می‌شود. سوابق تحصیلی هم مجموع دروس امتحانات نهایی است که به صورت هماهنگ و کشوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظر گرفتن سابقه تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲، ۴۰ درصد است، گفت: نکته قابل توجه این مصوبه نسبت به مصوبه قبلی مجلس شورای این است که در گذشته تأثیر مثبت داشتیم و صرفا در پایه دوازدهم بود اما اکنون ۴۰ درصد از پایه دوازدهم به عنوان سابقه تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته می‌شود. برای سال ۱۴۰۴ سوابق تحصیلی پایه یازدهم هم ایجاد می‌شود و سوابق یازدهم و دوازدهم با تأثیر ۶۰ درصد در نظرگرفته خواهد شد.

کاظمی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی برای پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم، تصریح کرد: در خرداد ۱۴۰۳، همه دانش‌آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی خواهند داشت زیرا در سال ۱۴۰۵ سابقه تحصیلی برای پایه دهم باید داشته باشند. سوابق تحصیلی در سال ۱۴۰۵ در سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم تأثیر ۶۰ درصد قطعی خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه برای برقراری عدالت آموزشی بیشتر و ارتقای کیفیت آموزشی، گفت: طرح هایی در این راستا اجرا شده است که می‌توان به طرح جهاد علمی اشاره کرد که در این طرح دبیران برجسته شهر تهران در دروس گوناگون به تدریس پرداخته و این تدریس‌ها به صورت برخط در اختیار دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی قرار داده شده است که به صورت معمول از مناطق کمتر برخوردار هستند.

برای پیگیری اخبار کنکور و آزمون ها از طریق اینستاگرام، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top