کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
سهمیه های کنکور 1402 اعلام شد

سهمیه های کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد

لیست سهمیه های کنکور ۱۴۰۲ توسط سخنگوی سازمان سنجش در نشست مطبوعاتی اعلام شد که بر اساس آن داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ با سه نوع سهمیه «مناطق»، «سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا» و «سهمیه بهیاری» مواجه هستند که تنها یک بار می‌توانند از آن استفاده کنند.

لیست سهمیه های کنکور سراسری ۱۴۰۲

کنکور ۱۴۰۲ با چهار تغییر مهم دو بار برگزاری در سال، حذف زیرگروه‌ها، تأثیر قطعی ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی و حذف دروس عمومی از کنکور برگزار می‌شود.

برای آشنایی هر چه بیشتر داوطلبان، سلسله اخبار ثبت‌نام و برگزاری کنکور ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

همه داوطلبان بر اساس محل تحصیل خود، جز سهمیه مناطق (مناطق سه گانه کشوری) محسوب می‌شوند، مگر اینکه شرایط استفاده از سهمیه‌های دیگر را نیز داشته باشند.

سهمیه مناطق

شرکت کنندگان داوطلب سهمیه مناطق با توجه به ملاک‌های زیر جز یکی از مناطق ۱ و ۲ و ۳ محسوب می‌شوند. داوطلبان سهمیه مناطق باید قسمت مربوط در بند ۲۶ فرم تقاضانامه ثبت نام اینترنتی را علامتگذاری کنند.

الف) برای داوطلبان نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان (پایه دهم تا دوازدهم).

ب) برای داوطلبان نظام ترمی – واحدی و سالی – واحدی آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی دوره پیش دانشگاهی و دو سال آخر دبیرستان.

ج) برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه، بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دبیرستان یا هنرستان.

د) در صورتی که بخش محل اخذ مدرک تحصیلی داوطلبان سهمیه مناطق متفاوت باشد، سهمیه داوطلب براساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی منطقه مرفه‌تر (حتی یک سال از سه سال) تعیین می‌شود.

ه) فارغ التحصیلان دوره‌های کاردانی (فوق دیپلم) پیوسته آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای (برای داوطلبان دارنده مدرک کاردانی که فاقد مدرک پیش دانشگاهی هستند، دیپلمه‌های فنی و حرفه‌ای یا کاردانش نظام سالی – واحدی یا ترمی – واحدی))، بر اساس بخش محل اخذ مدرک تحصیلی سه سال آخر دوره دبیرستان و یا هنرستان (سال اول، دوم و سوم دبیرستان و یا هنرستان)، جز یکی از سهمیه‌های مناطق ۱ و ۲ و ۳ محسوب می‌شوند.

و) داوطلبانی که حداقل دو سال از سه سال آخر تحصیل در دوره متوسطه و یا سال آخر دوره متوسطه خود را در خارج از کشور گذرانده‌اند، جز سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

ز) همه داوطلبان معلول (بینایی، شنوایی، جسمی حرکتی، آسیب گفتار و زبان، تکاملی رشد (اتیسم) و اعصاب و روان) جز سهمیه منطقه ۳ محسوب می‌شوند.

در صورتی که داوطلب، بخش‌های محل اخذ مدرک تحصیلی خود را اشتباه درج کند به طوری که سهمیه منطقه وی تغییر کند، قبولی او لغو خواهد شد. لذا داوطلبان در درج صحیح کد بخش‌های محل اخذ مدارک تحصیلی دقت کنند.

سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا

هر یک از داوطلبان سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا می‌توانند بر اساس شرایط خود که در بندهای الف تا ج زیر آمده است، داوطلب این سهمیه شوند:

الف) سهمیه رزمندگان:

رزمندگانی که بر اساس ماده ۱ و تبصره‌های چهارگانه ماده مذکور در آئین نامه اجرایی قانون ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل شش ماه متوالی یا متناوب داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل حضور داشته‌اند، لازم است ضمن مراجعه به ارگان ذیربط (سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی) نسبت به تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان اقدام کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت جهاد کشاورزی مورد تائید نهایی قرار گیرد. این افراد در صورت تائید نهایی توسط ارگان‌های ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

با توجه به مصوبه هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۴ مهر ۱۴۰۰ موضوع تصویب نامه شماره /۷۵۸۰۴ ت ۵۹۲۴۱ ه مورخ ۱۹ مهر ۱۴۰۰ رزمندگان جبهه مقاومت مشروط به دارا بودن حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه با تأیید ستادکل نیروهای مسلح (سازمان بسیج مستضعفین و ستادکل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) می‌توانند از تسهیلات ورود به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بهره مند شوند.

یادآوری مهم: داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان ارگان سازمان بسیج مستضعفین و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، لازم است پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی از واحد مربوطه اقدام و آن را در زمان ثبت نام در محلی که در تقاضانامه اینترنتی در نظر گرفته شده درج کنند.

تبصره ۱: داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (سازمان بسیج مستضعفین، نیروهای مسلح و وزارت جهاد کشاورزی) در صورت عدم تائید سهمیه و درج سهمیه مناطق بر روی کارت شرکت در آزمون، به واحدهای تابعه شهرستان‌های محل تشکیل پرونده مراجعه کنند. پ

تبصره ۲: کد پیگیری ۱۲ رقمی سازمان بسیج مستضعفین و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون در هر سال متفاوت است. لذا داوطلبان ضرورت دارد برای ثبت نام در هر آزمون با مراجعه به واحد مربوط نسبت به دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی مخصوص همان آزمون اقدام کنند.

تبصره ۳: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبات شورای عالی دفاع تعیین می‌شود.

تبصره ۴: مدت حضور در جبهه برای افراد دارای تعهدات و مأموریت‌های خدمتی کارکنان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های نظامی در جبهه و نیز طرح شش ماهه دانشجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، حضور داوطلبانه تلقی نمی‌شود.

تبصره ۵: نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی پایگاه‌های مقاومت بسیج مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی‌شوند.

آن دسته از کارکنان کادر ثابت، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر میزان موظفی، از تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا ۳۱ شهریور ۱۳۶۷ حداقل ۶ ماه پیوسته و یا ۹ ماه ناپیوسته شرکت در عملیات به صورت داوطلبانه در خطوط مقدم حضور داشته‌اند، با تأیید بالاترین مقام هریک از نیروهای مسلح (ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) می‌توانند از مزایای این قانون استفاده کنند.

این قبیل افراد می‌توانند ابتدا به سازمان‌های تابعه مراجعه و پس از تکمیل فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون ذیربط کد پیگیری ۱۲ رقمی دریافت کنند تا آمار و اطلاعات آنان بعد از زمان ثبت نام توسط ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید نهایی قرار گیرد.

این قبیل داوطلبان لازم است بند مربوط به سهمیه خود را در تقاضانامه ثبت نامی علامتگذاری و نسبت به درج کد ۱۲ رقمی پیگیری در محل مربوط اقدام کنند. این افراد در صورت تأیید نهایی

توسط ارگان ذیربط در سهمیه رزمندگان گزینش می‌شوند.

تبصره: داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران لازم است برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی به نشانی اینترنتی www.aja.ir مراجعه کنند.

یادآوری مهم: داوطلبان واجد شرایط که با استفاده از سهمیه رزمندگان در آزمون سراسری سنوات گذشته شرکت کرده‌اند لازم است برای استفاده از سهمیه رزمندگان در این آزمون طبق توضیحات فوق عمل کنند.

ب) سهمیه ایثارگران:

«جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران» برای استفاده از سهمیه ایثارگران باید نسبت به تکمیل بند مربوط در تقاضانامه ثبت نامی اقدام کنند.

همچنین «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» ضمن علامتگذاری بند مربوطه باید کد ۱۲ رقمی از ارگان ذیربط را دریافت و در قسمت مربوطه در تقاضانامه درج کنند که در صورت تأیید ارگان، در سهمیه گزینش می‌شوند.

با توجه به تصویب «قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» (۱۳۹۶-۱۴۰۰) در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان براساس این قوانین صورت می‌گیرد.

بر اساس قوانین فوق:

۲۵ درصد از ظرفیت هر کدرشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنان»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۲۵ درصد ظرفیت)

پنج درصد از ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد. (سهمیه ایثارگران ۵ درصد ظرفیت)

طبق تبصره بند الف ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، خالی مانده آن، ابتدا به مشمولین سهمیه ۵ درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، مابقی آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد.

بر اساس قوانین مذکور حدنصاب نمره ایثارگران (اعم از ایثارگران مشمول ظرفیت ۲۵ درصدی و یا ۵ درصدی) به میزان ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل و حدنصاب نمره رزمندگان ۷۵ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد در هر کد رشته محل است.

ظرفیت در کد رشته محل‌هایی به سهمیه‌های فوق تخصیص می‌یابد، که امکان گرد کردن ریاضی برای آنها وجود داشته باشد.

سهمیه‌های فوق براساس قوانین و مقررات اختصاص یافته و در صورت هرگونه تغییر در این سهمیه‌ها توسط مراجع ذیصلاح، ضوابط و مقررات اعمالی اطلاع رسانی خواهد شد.

داوطلبان سهمیه ایثارگران، علاوه برسهمیه ایثارگران همانند سایر داوطلبان در سهمیه منطقه خود نیز گزینش می‌شوند و سهمیه مناطق آنها نیز در کارنامه نتایج علمی درج می‌شود.

داوطلبان استفاده از سهمیه رزمندگان (شخص رزمنده داوطلب بسیجی) و ایثارگران (همسر و فرزند رزمنده داوطلب بسیجی) سازمان بسیج مستضعفین، لازم است ضمن مراجعه به محل نگهداری پرونده جبهه (نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور)، کد پیگیری ۱۲ رقمی را دریافت کرده و آن را در فرم تقاضانامه اینترنتی آزمون درج کنند.

آمار و اطلاعات پس از اتمام ثبت نام از طریق سپاه‌های استانی به سازمان بسیج مستضعفین ارسال شده و پس از تجمیع اطلاعات، برای اعمال در اطلاعات ثبت نامی داوطلبان به سازمان سنجش آموزش کشور ارائه خواهد شد. لذا اکیداً توصیه می‌شود که از مراجعه مستقیم به سازمان بسیج مستضعفین برای دریافت کد پیگیری ۱۲ رقمی خودداری شود.

نکته بسیار مهم: توضیحات درخصوص آئین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ هیئت وزیران و استفساریه ۴۷۲۳۴/۱۰۳۵۹۵ مورخ ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ معاونت حقوقی رئیس جمهور:

«براساس ماده ۳ آئین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران مصوب جلسه مورخ ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ هیئت وزیران: «مشمولین استفاده از سهمیه صرفاً یکبار در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی می‌توانند در دوره روزانه دانشگاه‌های دولتی از سهمیه استفاده کنند. چنانچه پس از قبولی و ثبت نام در رشته محل مذکور از ادامه تحصیل انصراف دهند و یا ثبت نام نکنند، مجدداً حق استفاده از سهمیه را در آن مقطع تحصیلی ندارند.»

برای پیگیری اخبار کنکور از طریق اینستاگرام، روی لینک زیر کلیک کنید:

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top