کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

تغییرات آزمون دکتری 1401

تغییرات آزمون دکتری ۱۴۰۱

بر اساس اعلام سازمان سنجش آزمون دکتری ۱۴۰۱ مشمول یکسری تغییرات شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،  مقطع دکتری بالاترین دوره تحصیلی آموزش عالی است که به دو شیوه آموزشی – پژوهشی و پژوهش محور در دانشگاه‌های کشور به دانشجویان ارائه می‌شود.

برگزاری آزمون دکتری تخصصی یا نیمه متمرکز از سوی سازمان سنجش کشور بخشی از نحوه پذیرش دانشجوی دکتری است و بخش دیگر به شیوه مصاحبه انجام می‌شود. گفتنی است که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علاوه بر پذیرش از طریق آزمون، بر اساس آئین نامه دکتری بدون آزمون که ویژه داوطلبان استعداد‌های درخشان است به پذیرش دانشجو اقدام می‌کند.

سازمان سنجش از طریق برگزاری آزمون دکتری در ۷ گروه آزمایشی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر، زبان، دامپزشکی و کشاورزی برای این مقطع دانشجو پذیرش می‌کند.

همچنین، آزمون دکتری وزارت بهداشت برای پذیرش دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی به صورت جداگانه و تحت نظارت مرکز سنجش پزشکی برگزار می‌شود. طول دوره دکتری حداقل ۸ و حداکثر ۱۰ ترم بوده و آزمون آن شامل مراحل ثبت نام، برگزاری، اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته، اعلام نتایج انتخاب رشته یا دعوت به مصاحبه، مصاحبه و اعلام نتایج نهایی است که داوطلب بعد از طی کردن مراحل نهایی آن می‌تواند وارد دانشگاه شود و ادامه تحصیل دهد.

مهلت ثبت نام آزمون دکتری دوازدهم آذر بعد از یک بار تمدید به پایان رسید و در این آزمون ۱۶۹ هزار و ۶۰۱ داوطلب ثبت نام کردند.

آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) سال ۱۴۰۱ به منظور پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی برگزار می‌شود.

پذیرش دانشجوی دکتری  ۱۴۰۱ بر اساس قانون سنجش و پذیرش 

پذیرش دانشجوی مقطع دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ بر اساس قانون «سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی» مصوب ۱۸ اسفندماه ۱۳۹۴ مجلس شورای اسلامی و همچنین آیین نامه اجرایی مربوطه و مصوبات «شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی» صورت می‌گیرد.

دکتری آموزشی – پژوهشی: سنجش و پذیرش برای ورود به مقطع دکتری ناپیوسته آموزشی-پژوهشی بر اساس معیار‌های زیر انجام می‌گیرد:

۱. آزمون متمرکز (۵۰ درصد)

۲. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳. مصاحبه علمی و سنجش عملی (۳۰ درصد)

دکتری پژوهش محور: سنجش و پذیرش برای مقطع دکتری ناپیوسته پژوهش – محور بر اساس معیار‌های زیر صورت می‌گیرد:

۱. آزمون متمرکز (۳۰ درصد)

۲. سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (۲۰ درصد)

۳. مصاحبه علمی و بخش عملی (۳۰ درصد)

۴. تهیه طرح واره (۲۰ درصد)

اجرای مرحله اول (آزمون متمرکز) توسط سازمان سنجش آموزش کشور و امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری، مصاحبه علمی و … توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مواد آزمون متمرکز دکتری (Ph.D) سال ۱۴۰۱ ضریب آزمون‌ها به ترتیب آزمون زبان با ضریب (۱)، آزمون استعداد تحصیلی با ضریب (۱) و آزمون دروس تخصصی در سطح کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ضریب (۴) است.

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top