کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

افزایش سهم مناطق محروم در کنکور

افزایش سهم مناطق محروم در کنکور

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه سهم مناطق محروم در کنکور با تأثیر قطعی معدل افزایش می‌یابد، گفت: رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور امسال، هیچکدام در دروس خودشان در امتحانات نهایی، نمره ۲۰ کسب نکرده بودند و در بعضی از دروس که در کنکورشان تأثیر نداشت، نمره در حد دانش‌آموز متوسط کسب کرده بودند.

آقای زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در این باره چنین توضیح دادند:

ما در آموزش و پرورش به دنبال رفع دغدغه و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌ها هستیم و این مصوبه دنبال این است که استرس و اضطراب اضافی را از دانش‌آموزان کم کند. خود آزمون و ارزشیابی به هرحال یک بخش اضطراب در حد پایین نیاز دارد که دانش آموز داشته باشد تا به آن موضوع اهمیت دهد و به آن بپردازد.

منتها استرس و اضطراب اضافی که بار روانی برای دانش‌آموز داشته باشد و نگران باشد که فرصتی را از دست می‌دهد، خوب نیست. اگر داوطلب در آن یک روز کنکور به هر حال نتواند عملکرد درستی داشته باشد، به آینده‌اش خدشه وارد می‌شود، اما سوابق تحصیلی در طول سال تحصیلی هست و از درس خود دانش‌آموز گرفته می‌شود؛ درسی که معلم می‌دهد و در هر نقطه‌ای از کشور، کتاب همان است. معلم همان درس را تدریس می‌کند و ارزشیابی ما بر اساس نگرشی که دبیران در سراسر کشور نسبت به آن موضوع در قالب بانک سوال به طراحان منتقل می‌کنند، انجام می‌شود؛ لذا این کمک را می‌کند تمام دانش‌آموزان در مناطق محروم و مناطق دیگر، دیده شوند و این طراحی سوال برای همه اتفاق می‌افتد و این نگرانی را از دانش‌آموزان کم می‌کند. از سوی دیگر یک بخشی از مسأله کنکور توسط تولید سابقه تحصیلی حل می‌شود و این ۴۰ درصد به کمکشان می‌آید.

پس داوطلبان با این نگاه به این مسأله نگاه کنند که تأثیر معدل کمکی به دانش‌آموزان است و سعی‌مان این است که هم در طراحی سؤال و هم در اجرای آزمون‌ها این دقت را داشته باشیم که رعایت عدالت شود و دانش‌آموزان مناطق محروم هم دیده شوند و بتوانند آن‌ها هم این سهم را دریافت کنند. کما اینکه در حال حاضر هم در آمار‌هایی که داریم سهم دانش‌آموزان مناطق محروم از کنکور خیلی پایین‌تر است.

مثلا سهم استان سیستان و بلوچستان از کنکور به نسبت معدل، یک سوم است. یعنی اگر سهمشان را نسبت به معدل در کنکور دهیم، سه برابر می‌شود. این نشان می‌دهد که این امیدواری را به دانش‌آموزان بدهیم که با تلاش خودشان می‌توانند در تولید سابقه تلاش بیشتری کنند و به نمره‌ای برسند که کمک کارشان باشد نه اینکه نگران باشند که خدای ناکرده مشکلی برایشان ایجاد کند.

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top