کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ظرفیت دندانپزشکی در کنکور 1401 افزایش می یابد

ظرفیت دندانپزشکی در کنکور ۱۴۰۱ افزایش می یابد

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: در کنکور امسال ۱۰ درصد ظرفیت دندانپزشکی افزایش می‌یابد. 

منصور کبگانیان در حاشیه جلسه ۱۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت بهداشت باید ظرف مدت ۲ ماه نظر خود را درباره افزایش ظرفیت پزشکی ارائه می‌داد اما اکنون کمی بیشتر از ۲ ماه طول کشیده است.

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت:در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی افزایش ظرفیت پزشکی نهایی و هم اکنون این موضوع اجرایی شده است، ولی ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی به جلسه امروز موکول شد.

او گفت: براساس وضع موجود سرانه دندانپزشکی به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۳۵ نفر دندانپزشک است در صورتی که در حداقل مطلوب باید ۷۰ نفر دندانپزشک برای ۱۰۰ هزار نفر وجود داشته باشد. توزیع دندانپزشک مناسب نیست و اوضاع مناطق محروم از کلانشهرها بدتر است. 

کبگانیان گفت:در مقایسه با سایر کشور‌ها نظیر کشور‌های گروه ۲۰ در اواخر جدول قرار داریم. در میان کشور‌های منطقه جز ۵ کشور آخر هستیم و این در شأن جمهوری اسلامی نیست.البته معیار ما مقایسه با کشور‌های دیگر نیست ما فکر می‌کنیم که دندان ساز‌ها به عنوان دندانپزشک در نظر گرفته می‌شوند، توزیع دندانپزشک در کشور اوضاع مناسبی ندارد.

 به گفته وی، تعداد زیادی از استان‌ها در وضعیت قرمز و بدی قرار دارند و این هشداری است که باید عزیزان وزارت بهداشت برای آن چاره اندیشی کنند، یکی از فکر‌ها و راه حل‌ها همین تصمیم امروز است باید گام به گام این مشکل را به کمک مسئولان وزارت بهداشت حل کنیم.

به گفته عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، آمار‌ها نشان می‌دهد که از سن چهل سالگی به بعد میزان پوسیدگی دندان افزایش می‌یابد به همین دلیل به پزشک بیشتری نیاز داریم؛ چرا که کشور ما رو به پیری است و اخیراً موضوع جوانی جمعیت در مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شده است.

او گفت: تا سال ۸۸ شاهد رشد پذیرش در رشته‌های دندانپزشکی بودیم، ولی این افزایش متوقف شد و از سال ۹۵ به شدت کاهش یافت. این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان نخبه برای تحصیل در رشته‌های دندانپزشکی به کشور‌های همسایه مراجعه کنند که البته آموزش در آن‌ها کیفیت خوبی ندارد.

کبگانیان گفت: برای افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی باید نسبت استاد به دانشجو نیز در نظر گرفته شود، خوشبختانه در جلسه عنوان شد که استاندارد وزارت بهداشت نسل استاد به دانشجو یک به ۱۰ باشد، وضع موجود نشان می دهد که نسبت استاد به دانشجو ۱ به ۵ است به همین دلیل می‌توان افزایش ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی را در دستور کار قرار داد.

او گفت: در حال حاضر ظرفیت رشته‌های دندانپزشکی یک هزار و هفتصد و پنجاه هزار نفر است البته بحث پیشگیری و سلامت دهان و دندان از مواردی هستند که مورد تاکید قرار گرفتند البته ما می دانیم که اقدامات پیشگیرانه در ده سال آینده خود را نشان می‌دهد. اگر دولت در زمینه پیشگیری به صورت انقلابی عمل کند مطمئن هستیم که ظرف مدت کوتاهی نتایج مناسبی به دست خواهد آمد.

کبگانیان گفت: بر اساس مصوبه امروز که به اتفاق آرا تصویب شد، افزایش ظرفیت پزشکی باید براساس بومی گزینی و مناطق محروم صورت گیرد. در سال جاری ظرفیت دندانپزشکی به میزان ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، چون مسئولان وزارت بهداشت عنوان می کنند که زمان کمی را دارند. در سال ۱۴۰۲ ظرفیت دندانپزشکی ۲۰ درصد افزایش پیدا می کند و در سال ۱۴۰۳ و در سال ۱۴۰۴، ۳۰ درصد افزایش ظرفیت خواهیم داشت در سال ۱۴۰۴ این ظرفیت متوقف می شود و بازنگری‌های لازم صورت می‌گیرد و در صورت نیاز تصمیمات جدید اتخاذ خواهد شد.

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top