کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

جزئیات تغییرات کنکور 1402 اعلام شد

جزئیات تغییرات کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد

رئیس سازمان سنجش، در جدید ترین مصاحبه خود در تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۰ درباره کنکور ۱۴۰۲ به ارائه توضیحات تکمیلی مربوط به تغییرات اساسی کنکور ۱۴۰۲ از جمله زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ در تیر و دی ماه، حذف دروس عمومی، حذف زیر گروه ها و … پرداختند.

رئیس سازمان سنجش خطاب به داوطلبان کنکور ۱۴۰۲:

کنکوری‌ها تمام وقت خود را صرف مطالعه دروس کنند. نتیجه آزمون خود را در دو آزمون بینند که یکی آزمون کنکور است و یکی هم آزمون‌های دبیرستان و سوابق تحصیلی است. برای برخی نمرات سوابق تحصیلی موجود است و برخی هم نمرات سوابق تحصیلی ندارند که باید ایجاد شود. دانش آموزان به اینکه اینکه نمره سوابق تحصیلی تأثیر قطعی یا غیر قطعی دارد، فکر نکنند. این موضوع برای همه یکسان است و این طور نیست که فردی یک سال نمره اش خیلی خیلی بالا باشد و یک سال دیگر نمره اش خیلی بیاید پایین. قطعاً نمرات سوابق تحصیلی روی زنگوله‌های تراز می‌روند و نرمال می‌شوند. این نمرات با نمرات آزمون سراسری تراز می‌شود، نمرات سال‌های مختلف با همدیگر تراز می‌شوند و سختی سوالات در تراز خودش را نشان می‌دهد. از این رو داوطلبان از این بابت نگرانی نداشته باشند و این موضوع را به سازمان سنجش بسپارند و تمام تلاش خود را بر درس خواندن شأن متمرکز کنند. هر چه به این امورات بیشتر بیاندیشند از کسب نمره سوابق تحصیلی دور می‌شوند.

کنکور در سال ۱۴۰۲ دوبار در سال و در ماه‌ های دی ۱۴۰۱ و تیر ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

این آزمون‌ها در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دی ماه برگزار خواهند شد. ثبت نام دو بار انجام می‌شود اما پذیرش یک بار انجام می‌شود. یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود. هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود. نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می‌سازد و به داوطلب می‌گوئیم گروه آزمایشی خود را انتخاب کند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می‌کند.

زیرگروه‌ ها در کنکور ۱۴۰۲ حذف شده است و ضرایب جدید در شورای سنجش و پذیرش تصویب می‌شود.

در انتظار ارائه ضرایب جدید سوابق تحصیلی از سوی آموزش و پرورش هستیم و بعد از آن ضرایب گروه‌ها را اعلام می‌کنیم. تا قبل از موعد قانونی شهریورماه به اطلاع داوطلبان می‌رسد.

دروس عمومی در قانون جدید کنکور حذف شده است.

در واقع این دروس از آزمون سراسری حذف شده و به آزمون‌های سوابق تحصیلی منتقل شده است. درست است که دروس عمومی در کنکور تأثیر داشت و تفاوت‌هایی را در نمره کنکور ایجاد می‌کرد اما اکنون با انتقال آن به آزمون‌های سوابق تحصیلی که نمره آن ۶۰ درصد در نمره کل تأثیر دارد، تأثیرگذاری بیشتری در نمره کنکور دارد.

در سال‌های دهم و یازدهم در سه سال ۱۴۰۳، ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ داوطلب باید بتواند این سوابق را ایجاد کند. یعنی دروس عربی، زبان فارسی، دینی، زبان انگلیسی را خوب بخواند که بتواند سوابق خوب را ایجاد کند. برخی از دانش آموزان هم از این موضوع استقبال کرده اند و می‌گویند اینکه بتوانیم در سه سال با آرامش بیشتری نمرات این دروس را بدست بیاوریم بهتر است.

همچنین آقای پور عباس درباره نگرانی دانش آموزان در مورد نحوه برگزاری امتحانات نهایی و تقلب های احتمالی در آن ها چنین بیان کردند:

شرط حذف این دروس این بوده است که باید آزمون‌های سراسری استاندارد از سوی آموزش و پرورش انجام شود. آزمون‌های سراسری دیگر آن گلایه‌ای که برخی مطرح می‌کنند که ممکن است مدرسه پول بگیرد را منتفی می‌کند. مدرسه این آزمون‌ها را برگزار نمی‌کند بلکه اینجا یک سازمان آزمون ساز در آموزش و پرورش، این آزمون را به صورت سراسری و استاندارد برگزار می‌کند و آموزش و پرورش هم قطعاً توانایی برگزاری این آزمون‌ها را دارد.

و در آخر در مورد متخلفین کنکور ۱۴۰۲ ایشان گفتند: قانون رسیدگی به تخلفات آزمون‌های سراسری در کشور مصوب مجلس است و با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم پیشنهاد می‌کنیم ضمن اینکه قانون اصلاح شود، تقلب در کنکور جرم انگاری شود. در حال حاضر فقط یک محرومیت از آزمون برای داوطلب در نظر گرفته می‌شود و در برخی موارد مجازات حبس دیده شده است. اما اگر جرم انگاری شود و به عنوان سو سابقه در نظر گرفته شود بازدارندگی بیشتری دارد.

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top