بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

پر در آمد ترین رشته های فنی حرفه ای

پر در آمد ترین رشته های فنی حرفه ای

رشته های فنی حرفه ای از تنوع بالایی برخوردار می باشند برخی از این مشاغل با تغییر سبک زندگی رونق خود را از دست داده و در مقابل برخی دیگر رونق یافته از بازار کار خوبی برخوردار می باشند. بنابراین شناسایی پردرآمدترین رشته فنی متناسب با علایق و توانمندی ها از مهم ترین موضوعات پیش از ورود به بازار کار است. ما در این مقاله سعی داریم شما را با پر در آمد ترین رشته های فنی حرفه ای آشنا کنیم.

رشته های هنرستان

 افرادی که دوره متوسطه را در هنرستان های فنی و حرفه ای میگزرانند، با بکارگیری آموخته های خود میتوانند در مشاغل مربوط به رشته خود به عنوان تکنسین وارد بازارکار شوند. این رشته بسیار گستره میباشد و به ۴ دسته اصلی هنر صنعت کشاورزی و خدمات تقسیم میشود و شامل بیش از ۴۰ زیر شاخه میباشد. آموزش های فنی حرفه ای در بصورت یک دوره ۵ ساله پیوسته میباشد. (۳ سال تحصیل در هنرستان های فنی حرفه ای و کسب مدرک دیپلم و ۲ سال دوره کاردانی بصورت پيوسته در آموزشكده ها). ممکن است دو نفر با علایق متفاوت در یک رشته پولساز  تحصیل کنند و مشغول به کار شوند، شخصی که به رشته انتخابی خود علاقه دارد، با عشق و علاقه به خلاقیت و نوآوری می پردازد و از کار خسته نمی شود با شور و شوق کار می کند و حتی گرسنگی و خستگی هم احساس نمی کند، در طول انجام کار از روند رشد و پیشرفتش در کار لذت می برد و با برنامه ریزی ، به درآمد بالا هم می رسد، ولی شخص دوم که علاقه ای به رشته خود ندارد و صرفا به خاطر پرطرفدار بودن و معروف بودن یک رشته به پولسازی آن را انتخاب کرده ، هر روز با کسالت و خستگی و ناامیدی ادامه می دهد و احتمال کسب درآمد بالا برای این شخص بسیار کم است. پس زمان و هزینه و عمر خود را صرف تحصیل در رشته ای کنید که با علاقه ادامه دهید و رشد و پیشرفت نمایید.

رشته های فنی حرفه ای در گروه هنر

فتوگرافیکطراحی دوخت
معماری داخلیصنایع دستی
انیمیشن و پویانماییتولید برنامه تلویزیونی
گرافیکنقاشی
نمایشنوازندگی ساز جهانی
سینمانقشه کشی معماری
طراحی زبان بصریمرمت آثار فرهنگی
موسیقی مبانی آهنگ سازیپشتیبانی صحنه
چاپ دستینوازندگی ساز ایرانی

رشته های فنی حرفه ای  گروه مدیریت و خدمات 

گروه خدماتناوبری، حمل و نقل
گروه بازرگانی و امور اداری حسابداری
گروه بهداشت و سلامتتربیت کودک، تربیت بدنی

رشته های فنی حرفه ای گروه صنعت

زیرگروه برق و رایانه
الکتروتکنیک
الکترونیک
شبکه و نرم افزار
الکترونیک و مخابرات دریایی
زیرگروه تعمیر و نگهداری ماشین آلات دریایی
مکانیک موتورهای دریایی

رشته های فنی حرفه ای گروه مواد و فراوری

سرامیک
صنایع شیمیایی
صنایع نساجی
متالوژی
معدن

رشته های فنی حرفه ای گروه مکانیک

مکاترونیک
صنایع فلزی
تاسیسات مکانیکی
مکانیک خودرو
ماشین ابزار
صنایع چوب و مبلمان
ابزار
زیرگروه معماری ساختمان
معماری

رشته های فنی حرفه ای گروه کشاورزی

امور زارعی
امور دامی
امور باغی
صنایع غذایی
ماشین های کشاورزی

پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای پردرآمد برای دختران

رشته طراحی دوخت

رشته طراحی دوخت یکی ازکارآمد ترین رشته های فنی و حرفه ای برای خانم ها می باشد زیرا با سلیقه و خلاقیت بانوان سرو کار دارد و می توانند با ایجاد خلاقیت در طراحی دوخت موفق شوند.

رشته کودکیاری

این رشته همواره مورد توجه بانوان برای انتخاب شغل بوده و هدف این رشته تربیت نیروی انسانی می باشد که بتوانند به آموزش و پرورش کودکان کمک کنند.

رشته کامپیوتر

رشته کامپیوتر به دلیل داشتن جذابیت های آموزشی بسیار،جزو بهترین رشته فنی حرفه ای برای خانم ها قرار می گیرد و از آموزنده ترین رشته های شاخه ی فنی و حرفه ای محسوب می شود. داشتن آینده شغلی و درآمد مناسب در رشته کامپیوتر نیازمند داشتن مهارت کافی در این رشته می باشد. مهارت و تخصص فنی در رشته کامپیوتر از عوامل بسیار مهم موفقیت در این رشته محسوب می شود. این رشته یکی از بهترین و پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای به حساب می آید.

 آرایشگری

زیبا بودن همیشه برای خانم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هست؛ به همین دلیل یکی از شغل های فنی پردرآمد با بازارکار همیشگی برای زنان رشته آرایشگری است. برخی از مهارت ها و رشته هایی که یک آرایشگر بانوان می آموزد عبارتند از: رنگ و مش مو، کوتاهی یا کوپ مو، محافظت از مو با محصولات آرایشی و بهداشتی، میکرودرم ابریژن، صاف کردن مو، کراتینه کردن مو، پدیکور و مانیکور، شینیون، اصلاح صورت و ابرو، آرایش چهره، فر کردن مو، گریم سینمایی، اکستنشن مژه و … .

رشته گرافیک فنی

رشته گرافیک به علت داشتن فضای جذاب برای تحصیل و وجود فعالیت های هیجان انگیز از جداب ترین رشته های فنی و حرفه ای برای خانم ها محسوب می شود. نیازبسیاری از شرکت ها و ارگان ها به یک گرافیست با مهارت کافی می تواند انگیزه ی مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته باشد که بتوانند به راحتی و با داشتن مهارت کافی نیاز های جامعه به این شغل را برطرف نمایند.

رشته نقاشی در هنرستان

رشته نقاشی نیز یکی از رشته های مورد علاقه بانوان در فنی و حرفه ای محسوب می شود و داوطلبان این رشته، علاقه مند به جذابیت رشته نقاشی و فضای شغلی بسیار مناسب مخصوصا برای خانم ها می باشند. درآمد این رشته به تنهایی زیاد نیست و افراد می توانند با اشتغال در زمینه های دیگر این رشته اقدام به کسب درآمد نمایند.

رشته موسیقی

از دیگر رشته های پر طرفدار رشته موسیقی می باشد.در کشور ما به دلیل وجود اقلیم و آداب و رسوم مختلف وجود موسیقی ها محلی و سنتی و کلاسیک و خو گرفتن با این موسیقی ها می تواند کشف یک رشته جذاب برای متقاضیان این رشته و فارغ التحصیلان آن باشد.

رشته های مختلف پرورش گل و گیاه

اهمیت داشتن گل و گیاه در محیط به دلیل افزایش روز افزون آپارتمان نشینی در سراسر کشور بیش از پیش حس می شود. با توجه به میزان استقبالی که از گل ها و گیاهان مختلف باغی و آپارتمانی می شود، می توان با یادگیری مهارت های مختلف از این رشته فنی پردرآمد درآمد خوبی به دست آورد. نحوه آب دهی به گیاهان، میزان نور مورد نیاز آن ها، نگهداری و مراقب از انواع گیاهان و تشخیص و رفع مشکلات گل و گیاهان مختلف و … برخی از مباحث مهم این رشته محسوب می شوند.

پر در آمد ترین رشته فنی حرفه ای برای پسران

رشته تعمیرات موبایل

با آنلاین شدن مدارس و دانشگاه ها و ظهور برنامه ها و اپلیکیشن های جدید استفاده از موبایل روز به روز بیشتر شده و این موضوع نیاز به مراکز تعمیرات موبایل را بیشتر کرده است.

رشته نصب و تعمیرات کولر گازی

این رشته از مناسب ترین و پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای برای پسران است. ورود به این رشته آسان بوده و نیاز به سرمایه بالایی ندارد. تنها شرط لازم برای ورود به این رشته کسب دانش و مهارت لازم برای نصب و تعمیرات انواع مدل ها و برندهای کولر گازی داخلی و خارجی است. نصب و تعمیرات کولر نیاز به هیچ گونه مدرک دانشگاهی ندارد، بنابراین اگر به دنبال آینده شغلی و درآمد هستید این شغل از بهترین مشاغل تاسیساتی است که نه تنها در ایران بلکه در تمام کشورها از بازار کار خوبی برخوردار است.

رشته نصب و تعمیرات پکیج دیواری

رشته نصب و تعمیرات پکیج از دیگر دوره های پرطرفدار و بسیار عالی تاسیسات است. با توجه به افزایش خرید و نصب پکیج، انتظار می رود که در سال های آینده این دستگاه به طور کامل جایگزین آبگرمکن دیواری و دیگر سیستم های گرمایشی در ساختمان ها شود.

بنابراین اگر به دنبال انتخاب یک رشته فنی آینده دار هستید باید بگوییم نصب و تعمیرات پکیج از بهترین انتخاب ها است. در حال حاضر یک نصاب و تعمیرکار پکیج متوسط درآمد ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه کسب می کند.

 تعمیرات برد الکترونیکی

بردهای الکترونیکی از اجزای کاربردی بسیاری از لوازم و تجهیزات برقی و الکتریکی به شمار می روند. همین امر، رونق و توسعه بازار کاری شغل تعمیرات برد را رقم زده است. بروز کوچک ترین ایراد در برد، کارکرد و عملکرد دستگاه را مختل می کند. به همین جهت، تعمیر و رفع ایراد ایجاد شده در اولویت افراد قرار می گیرد.

تعمیرات لوازم خانگی

نقش و اهمیت تجهیزات الکتریکی و لوازم خانگی را در تمام ابعاد زندگی انسان نمی توان نادیده گرفت. حضور پر رنگ این تجهیزات در عصر حاضر، رونق و پیشرفت شغل تعمیرات لوازم خانگی را در پی داشته است. افزایش چشمگیر قیمت لوازم برقی در سال های اخیر، تعمیر این دستگاه ها را با روند رو به رشدی همراه ساخته است. این موضوع بازار کار این شغل فنی را بسیار عالی و پر رونق کرده است.

 مکانیک خودرو

مکانیک خودرو، از بهترین رشته های پولساز و جز مشاغل پردرآمد فنی مربوط به خودرو در تمامی کشورها به حساب می آید. آشنایی داشتن با لوازم تعمیرات خودرو و نحوه کار با آنها، شناخت اجزا و بخش های گوناگون خودرو از قبیل موتور، گیربکس، باتری، دینام، کولر و غیره، توانایی تشخیص درست و سریع ایرادات فنی خودرو و آشنایی با روش تعمیرات مشکلات خودرو از مهم ترین مؤلفه ها برای موفق شدن در این شغل و رشته می باشد.

برق ساختمان

برق ساختمان جز آن دسته از رشته های فنی حرفه ای است که همواره از بازار کار عالی و پردرآمدی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای دانست که نگاه بسیاری از کارجویان و جوانان را به خود معطوف ساخته است. یک برقکار حرفه ای ساختمان بایستی با انواع سیم کشی ساختمان، مراحل، استانداردها و اشتباهات سیم کشی ساختمان در انواع ساختمان ها آشنا باشد. علاوه بر مهارت های فوق توانمند بودن در نصب انواع سیستم های امنیتی و رفاهی از قبیل: دوربین، دزدگیر، آیفون، درب های اتوماتیک و غیره از دیگر مهارت هایی است که برای موفق شدن در این شغل مورد نیاز است.

برق صنعتی

برای وارد شدن در این حوزه، آشنایی با مبانی و مفاهیم اولیه و پایه‌ای برق صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و می توان گفت از پیش نیازهای اصلی این شغل می باشد. به همین جهت، برای تصدی این شغل، شرکت در دوره‌های آموزش برق صنعتی در آموزشگاه های مجاز و معتبر کمک شایانی می نماید.

برق خودرو

برقکار خودرو شخصی است که مهارت لازم در سیم کشی خودرو، رفع عیوب کولر خودرو، تعمیر استارت خودرو، نصب انواع سنسورها بر روی خودرو، نحوه ﺷﺎرژ ﺑﺎﺗﺮي، رفع عیوب باتری خودرو و بسیاری از موارد دیگر مربوط به برق کشی خودرو را دارا می باشد.

میزان سرمایه برای شروع مشاغل فنی و حرفه ای 

میزان سرمایه لازم برای شروع مشاغل فنی و حرفه ای با توجه به هر شغل متفاوت می باشد و حداقلی برای آن نمی توان در نظر گرفت. به عنوان مثال برای شروع شغل برنامه نویسی به یک سیستم قوی نیاز است اما برای ایجاد یک کارگاه مبلمان سازی هزینه خرید یا اجاره کارگاه، چوب و مواد اولیه، ابزار و دستگاه های مورد نیاز و غیره لازم می باشند و یا تعمیرکار لوازم خانگی نیاز به قطعه و ابزار دارد و این در حالیست که یک فارغ التحصیل رشته خیاطی می تواند با هزینه کمتری به اشتغال بپردازد.

بنابراین هر یک از افراد با توجه به رشته انتخابی خود و لوازم و پیش نیازهای مورد استفاده، باید ابتدا سرمایه ضروری برای ایجاد اشتغال را محاسبه نموده و پس از آن وارد بازار کار شوند. البته در این راه می توان از تسهیلات و وام های اشتغال زایی نیز استفاده کرد. 

بررسی ادامه تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای

امروزه بیشتر دانش آموزان علاقه دارند تا به جای مطالعه دروس به صورت تئوری، وارد زیر شاخه های کار و دانش و همچنین فنی و حرفه ای شوند تا بتوانند همزمان با تحصیل خود مهارت و تجربه لازم برای ورود به بازار کار را نیز به صورت عملی کسب کنند. اما بسیاری از این دانش آموزان نگران ادامه تحصیل خود هستند و می خواهند پس از دریافت مدرک دیپلم خود به ادامه تحصیل بپردازند. از این رو در زیر روش هایی را که دانش آموزان شاخه های فنی و حرفه ای یا کار و دانش می توانند به ادامه تحصیل بپردازند معرفی می کنیم.

دانشگاه های جامع علمی کاربردی

آموزشکده های فنی و حرفه ای

ورود به دانشگاه از طریق شرکت در کنکور سراسری 

شرکت در دوره های فراگیر پیام نور

دوره های کاردانی پیوسته بدون آزمون دانشگاه های آزاد

دوره های کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

دانشگاه های غیر انتفاعی به صورت با آزمون و بدون آزمون 

معرفی پردرآمد ترین رشته فنی حرفه ای خارج از کشور 

اینکه پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای خارج از کشور چیست؟ سوالی است که ذهن بسیاری از افراد تحصیل کرده در شاخه های فنی حرفه ای و کار و دانش را به خود مشغول می‌کند که قصد مهاجرت به کشورهای خارجی را دارند. البته نیاز به هر یک از رشته ها در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد اما به طور کلی رشته های مربوط به صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر نیز در خارج از کشور بازار کار خوبی دارند.

کانادااسترالیاآلمان
خدمات درمانی و پرستاریشغل های مرتبط با صنعتمشاغل مرتبط با تعمیر و نگهداری
منابع انسانیموسیقی و نقاشیمدیریت MBA 
مهندسی مکانیک و صنایعحسابداری و حسابرسیرشته برق، برنامه نویسی و تعمیرات موبایل
مدیریت MBA برنامه نویسی و تعمیرات موبایلحسابداری  و مدیریت مالی
دامداری و دام پروریکشاورزی و دامپروری کشاورزی و دامپروری 
کابینت سازی، جوشکاری، لوله کشیبرق لوله کشی و جوشکاریساخت و ساز

پردرآمدترین رشته های فنی حرفه ای سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲

صنعت

خدمات

هنر

کشاورزی

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.official

🔰 دانلود بهترین جزوه های دهم _ یازدهم _ دوازدهم 🔰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا