کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
روش های غلبه بر استرس کنکور

روش های غلبه بر استرس کنکور

ما در این مقاله به معرفی کامل روش های غلبه بر استرس کنکور پرداخته ایم و اگر داوطلب کنکوری هستید که در هنگام کنکور استرس به سراغ شما می آید با مطالعه این روش های گفته شده در این مقاله می توانید به استرس خود غلبه کنید.

برای رفع استرس ابتدا باید منشا و عوامل ایجاد کننده آن را شناسایی کنیم، استرس منشا روانشناختی دارد و هر کدام از مولفه های روانشناختی که داوطلبان کنکور تجربه می کنند به علت باور و تفکری است که داوطلب کنکور در مورد یک فرایند مانند کنکور دارد. در واقع افراد در یک فرایند مشترک واکنش های متفاوتی نشان می دهند. داوطلبانی که با استرس به سراغ کنکور می روند معمولا نتایج دلخواه خود را از کنکور کسب نمی کنند. مطالعه برا کنکور به طور طبیعی استرس و نگرانی دارد، بنابر این تصور نکنید با یک موضوع غیر طبیعی همراه هستید.

علائم استرس قبل از کنکور

برخی از دانش آموزان در هنگام امتحانات نهایی یا کنکور دچار استرس شدید می شوند، ضربان قلبشان تند میزند، دست هایشان میلرزد، عرق می کنند و احساس می کنند ذهنشان خالی شده است. استرس سر جلسه کنکور باعث می شود که وقتی سوالات امتحان را میخوانند احساس کنند گیج شده اند و منظور سوال را متوجه نمیشوند و فکر میکنند همه آن چیزهایی را که خوانده بودند فراموش کرده اند. در نهایت بعد از اینکه فشار زیادی را به ذهن خود می آورند یا سوال را بدون پاسخ رها میکنند و یا پاسخ نادرست و بی ربطی مینویسند. در اینجا آنها به اهمیت امتحان و عدم موفقیت خود می اندیشند و این اندیشه، اضطراب آنان را بیشتر می کند و عملکردشان را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین قضاوت دانش آموز بر اساس نمره کسب کرده و مقایسه او با هم کلاسی هایش، عملکرد نامطلوب و پیامدهای منفی برای او، معلم و والدینش به همراه دارد.

روش های کاهش استرس کنکور

۱-ورزش کردن

ورزش یکی از بهترین راه‌های کاهش استرس است. شاید به نظر متناقض بیاید اما ایجاد استرس فیزیکی در بدن با استفاده از ورزش، باعث کاهش استرس ذهنی می‌شود. فواید ورزش برای کاهش استرس با تمرین منظم و روتین حتی بیشتر هم می‌شود. افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، به چند دلیل کمتر از کسانی که ورزش نمی‌کنند دچار اضطراب می‌شوند. زش باعث کاهش هورمون‌های استرس‌ بدن مثل کورتیزول (Cortisol) می‌شود. ورزش همچنین به تولید هورمون اندورفین کمک می‌کند. اندورفین نوعی ماده شیمیایی در بدن است که باعث بهبود روحیه می‌شود و مانند یک مسکن طبیعی عمل می‌کند. وقتی به صورت منظم ورزش می‌کنید، بیشتر احساس شایستگی و اعتماد به نفس خواهید کرد و این موضوع باعث افزایش سلامت ذهنی و روحی شما می‌شود.

۲-نوشتن

یکی از راه‌های کاهش استرس نوشتن است. ثبت کردن آن‌چه که باعث استرس شما شده مرحله اول است. بعد از آن نوشتن آن‌چه که از داشتن‌ آن راضی هستید و قدردانی از آن در قالب یک چک نویس می‌تواند مفید باشد. حس قدردانی می‌تواند با جهت دادن ذهن‌ تان به سمت چیزهای مثبتی که در زندگی دارید، به طرز عجیبی باعث کاهش استرس شود.

۳- مدریت زمان

معمولا زمانیکه کنترل زمان را از دست می‌دهیم، استرس پدید می‌آید و اوضاع به ناراحتی و تشویش کشیده می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که داوطلبانی که از تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنند، استرس کمتری برای کنکور و آزمون سراسری دارند. مدیریت زمان برنامه‌ریزی مناسب برای استراحت و خواب مناسب نیز است. داوطلبان باید با مدیریت زمان نه تنها زمان کافی برای درس داشته باشند بلکه به اندازه کافی نیز استراحت کنند. نکات زیر را در نظر داشته باشید:

شما باید برای مدیریت زمان ۴۰ الی ۵۰ دقیقه بعد از مطالعه، استراحت کنید.

استراحت‌های ۴۰ الی ۵۰ دقیقه‌ای به داوطلبان کمک می‌کند تا تمرکز بیشتری برای مطالعه داشته باشند.

زمان دقیقی برای هر درس مشخص کنید. به عنوان مثال مشخص کنید که امروز ۶۰ دقیقه دین و زندگی می‌خوانید و در همان ۶۰ دقیقه درس دینی را مطالعه کنید.

مدیریت زمان می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. اگر یک جدول زمانی دارید برای همه‌ی فعالیت‌های روزانه زمانی را اختصاص دهید. داشتن یک لیست اولویت‌بندی شده برای زمان و مدت مطالعه باعث می‌شود احساس کنترل بیشتری در زندگی خود داشته باشید.

۴- اصلاح رژیم غذایی

رژیم‌های غذایی نا‌مناسب بر واکنش فرد نسبت به استرس تأثیر می‌گذارند. مصرف برخی از غذاها مانند غذاهای پر‌چرب و شیرین، به‌صورت موقتی باعث کاهش سطح استرس فرد می‌شوند، اما در بلندمدت استرس فرد را افزایش می‌دهند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده و هر ماده دیگری که باعث افزایش ناگهانی قند خون شما شوند، نیز باعث استرس می‌شوند. زیرا این‌گونه مواد غذایی به‌سرعت باعث افزایش قند خون می‌شوند، اما بعد از مصرف آن‌ها، قند خون به همان نسبت به‌سرعت کاهش می‌یابد و این کاهش ناگهانی قند خون باعث استرس و اضطراب شدید می‌شود. ویتامین های گروه B مانند موز، آجیل، حبوبات و محصولات لبنی و گوشت قرمز و ماهی و سبزیجات با برگ سبز میتوانند حس نشاط و انرژی را در دوران های پر اضطراب ایجاد کنند. ویتامین های گروه C مانند مرکبات، گوجه فرنگی، بروکلی کمک کننده اند. همچنين ميزان جذب منیزیم را میتوان از طريق آجیل و مغزها و غلات سبوس دار به خصوص جو افزایش داد.

۵- هدف گذاری

ابتدا هدف خود را تعیین کنید و بعد به مطالعه بپردازید. با توجه به زمان باقی مانده برای کنکور، رشته و دانشگاهی که قصد ادامه تحصیل در آن را دارید انتخاب کنید و درصدهای قبولی در آن رشته دانشگاهی را از روی رتبه و نمره داوطلبان سال های گذشته در بیاورید. با این بررسی ها متوجه می شوید که لازم نیست تمام سوالات کنکور را برای قبولی در رشته دانشگاهی مورد علاقتان جواب دهید و بر اساس یافته هایتان، به سراغ تسلط بر روی مباحثی بروید که ضرایب بالاتری در رشته تان دارد.

۶-  خلاصه برداری و مرور

خلاصه برداری نقش بسیار مفیدی در دوره و جمع بندی قبل از کنکور دارد. در روزهای پایانی کنکور، مرور کردن مطالبی که خوانده اید بسیار حائز اهمیت است و زمانی که خلاصه برداری می کنید این روند را با سرعت بیشتری انجام خواهید داد. از طرفی دست نوشته های خودتان چون براساس اولویت های یادگیری خودتان است، می تواند نقش مهمی در جمع بندی نهایی و کاهش استرس دارد.

۷- خواب کافی

نداشتن خواب کافی سبب ضعیف شدن شده حافظه می شود و می تواند بازدهی مطالعه را تا حد بسیار بالایی پایین بیاورد. البته به یاد داشته باشید که خواب شبانه مناسب ترین نوع خواب می باشد.

ساعت خواب برای کنکور

۶ تا ۷ صبحدمای بدن افزایش می‌یابد. سرعت سوخت و ساز بدن حداکثر است
۱۰ تا ۱۱صبححداکثر هوشیاری و بهترین زمان برای یادگیری و حفظ مطالب در حافظه‌ی کوتاه‌ مدت
۱۲ تا ۱ بعد از ظهرحداقل میزان انرژی و درجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین کاهش می‌یابد. احساس خواب‌ آلودگی نیم‌ روزی اتفاق می‌افتد
۳ بعد از ظهردمای بدن و آدرنالین مجدداً افزایش می یابد. بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر‌سپاری مطالب در حافظه‌ی بلندمدت است
۵ تا ۷ بعد از ظهردرجه‌ی حرارت بدن و آدرنالین به اوج خود می‌رسند. بهترین زمان برای فعالیت بدنی و ورزشی است
۹ شبملاتونین افزایش می یابد و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد
۱۰ شبخواب آلودگی به اوج می رسد

۸- خلاصه برداری و مرور

بهترین حالت در یادداشت برداری کنکور این است که یادداشت ها و خلاصه برداری های ما شامل کلمات کلیدی دروس باشند. یعنی ما باید در هر صفحه نکات اصلی را پیدا کنیم و بنویسیم. بهتر است در یادداشت برداری از نکات اصلی استفاده کنیم و از کلمات اضافه استفاده نکنیم. دسته بندی اطلاعات و رسم جدول و نمودار می تواند کمک بسیار زیادی در خلاصه نویسی برای کنکور به ما کند. این کار باعث ایجاد ساختار ذهنی برای مطالب در ما می شود. این ساختار ذهنی به ما کمک می کند تا مطالب را بهتر به یاد بسپاریم و به یاد آوریم.

عوامل ایجاد استرس برای کنکور

ترس و نگرانی از نتیجه کنکورترس از ارزیابی شدن
آمادگی کافی نداشتنهدف نداشتن
کاهش اعتماد به نفسوقت زیادی برای مطالعه و مرور نداشتند
احساس رقابت بادیگرانمفاهیم و مطالب را به خوبی یاد نگرفتند

پیج اینستاگرام :
koknkur.info.officia

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top