کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

اصلاح قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور

اصلاح قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور

در این مطلب به بررسی صفر تا صد جزئیات مرتبط با خبر اصلاح قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور خواهیم پرداخت و اطلاعات تکمیلی در رابطه با آن را ارائه خواهیم داد .

آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ ، دستخوش تغییرات گسترده و زیادی شد که یکی از مهمترین این تغییرات ، حذف دروس عمومی از کنکور و جایگزینی سوابق تحصیلی در رتبه داوطلب بود .

شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان مجری این امر ، مصوبه ای را با این مضمون به تصویب رساند که دروس عمومی از کنکور حذف گردد و سوالات کنکور ، صرفا از دروس تخصصی هر رشته تحصیلی طراحی شوند .

همچنین یکی از دیگر از تغییرات چشمگیر در برگزاری آزمون سراسری ، جایگزینی تاثیر مقطعی سوابق تحصیلی به جای تاثیر مثبت سوابق تحصیلی بود . به این معنا که نمرات امتحانات نهایی داوطلب ، به طور قطع و به شکل مستقیم ، در تراز و رتبه نهایی نهایی داوطلب تاثیر گذار باشد .

اما در خبری جدید سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی ، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را لغو کرد و از تغییرات دیگری در نحوه برگزاری آزمون سراسری از سال ۱۴۰۲ به بعد خبر داد .

کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی از تصویب طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی در جلسه این کمیسیون خبر داد و اعلام کرد : در طرح مذکور آمده که میزان تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در آزمون سراسری می بایست مجددا در شورای سنجش ، تعیین گردد .

احمد نادری نماینده تهران و عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به تصویب عنوان کرد که امیدواریم طبق ضوابط آئین نامه داخلی مجلس ، این طرح طی دو هفته آینده در صحن مجلس مصوب کنیم تا این مصوبه به کنکور ۱۴۰۳ برسد.

در ادامه مطلب اخبار جدید مربوط به چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی و شیوه های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را مطالعه خواهید کرد .

شیوه های پذیرش دانشجو در دانشگاه ها

وزارت آموزش و پرورش مسئولیت ایجاد و ارائه سابقه تحصیلی برای دانش‌ آموزان و متقاضیان ورود به دانشگاه را بر عهده دارد و سازمان سنجش آموزش کشور مسئولیت سنجش داوطلبان را بر عهده خواهد داشت.

تعیین نوع ورود به دانشگاه ها براساس ظرفیت رشته‌ ها و تقاضای داوطلبان با تصویب «شورا» به صورت سالانه تعیین می‌ گردد.

پذیرش دانشجو در دانشگاه براساس ظرفیت رشته محل و تقاضای داوطلبان براساس یکی از سه روش ذیل صورت می‌ گیرد :

الف) سابقه تحصیلی :

عبارت از نمرات دروسی است که داوطلب در دوره آموزش متوسطه کسب می‌ کند و امتحانات آنها توسط وزرات آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهائی و استاندارد مطابق اصول سنجش و اندازه‌ گیری و قوانین شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌ شود.

ب) سابقه تحصیلی و آزمون عمومی :

آزمون عمومی عبارت از آزمون سراسری از دروس عمومی رشته‌ های تحصیلی دوره آموزش متوسطه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌ شود.

پ) سابقه تحصیلی ، آزمون عمومی و آزمون اختصاصی :

آزمون اختصاصی عبارت از آزمون سراسری از دروس تخصصی رشته‌ های تحصیلی دوره آموزش متوسطه که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌ شود.

اصل بر سنجش داوطلبان براساس روشهای (الف) و (ب) می‌باشد. تأثیر سابقه تحصیلی باید روند تولیدی و صعودی داشته باشد و براساس پیشرفت‌ در ایجاد و ارائه سابقه تحصیلی سالانه با تصویب «شورا» افزایش یابد.

وزارتخانه‌ های آموزش و پرورش ، علوم تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باید به گونه‌ ای برنامه‌ ریزی نماید که سالانه پذیرش دانشجو در رشته محل ها براساس روشهای (الف) و (ب) رشد حداقل ده درصدی (۱۰%) داشته باشد به گونه‌ ای که پس از پنج سال از تصویب این قانون پذیرش دانشجو صرفاً براساس روش (الف) صورت گیرد.

نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور

حجت الاسلام عبدالحسین خسرو پناه در ر واکنش به تصویب طرح اصلاح قانون کنکور در کمیسیون آموزش و اجرای آن از سال ۱۴۰۳ گفت: بحثی که در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده است ، پیشنهاد برخی از نمایندگان مجلس است که البته حق دارند نظر بدهند ، قطعاً ما نباید جلوی آزادی بیان نمایندگان را بگیریم.

وی ادامه داد : نمایندگان مجلس حتماً نخبگانی هستند که به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک می کنند ولی این مصوبه در حد همین کمیسیون آموزش عالی مجلس مطرح شده است، قطعاً این موضوع به صحن نمی رود چون برخلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است.

دبیرشورای عالی اقلاب فرهنگی افزود: مقام معظم رهبری و حضرت امام (ره) وظایفی به شورای عالی انقلاب فرهنگی محول کرده اند و چون در حوزه کنکور مصوبه ابلاغ شده است ، خانواده ها کاملاً با آرامش بدانند که همان مصوبه دنبال می شود به هیچ وجه این مصوبه تغییر پیدا نمی کند.

وی افزود : قطعاً در صحن مجلس نیز مطرح نمی شود، رئیس مجلس هم با این مصوبه کاملا همراه است چون خود وی هم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در نهایت اگر هم مصوب شود ، چون خلاف اصل ۵۷ قانون اساسی است، شورای نگهبان آن را رد می کند.

به گزارش مهر، اخیرا یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس با اشاره به تصویب طرح اصلاح قانون کنکور در کمیسیون آموزش، اعلام کرده است: با تصویب این طرح، کنکور از سال ۱۴۰۳ با مصوبه مجلس برگزار می‌ شود.

اصلاح قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور

رضا حاجی پور  سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌ و گو با خبرگزاری ها ، با اشاره به جلسه این کمیسیون گفت : رسیدگی به طرح یک فوریتی اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی در دستور کار اعضای کمیسیون قرار دارد .

وی در توضیح محور اصلی این طرح ، گفت: طرح مذکور در واقع اصلاح قانون سال ۹۲ مجلس است و در آن اشاره شده که میزان تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری با پیشنهاد آموزش و پرورش توسط شورای سنجش و پذیرش دانشجو تعیین شود .

همچنین شورا مکلف است میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی را قبل از شروع سال تحصیلی دانشگاه‌ ها به اطلاع عموم برساند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به سایر مفاد این طرح، اظهار کرد : در این طرح همچنین مجازات‌ هایی در صورت استنکاف از قانون پیش بینی شده و همچنین در طرح مذکور تاکید شده سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی کشور از سال ۱۴۰۳ و بعد از آن براساس این قانون صورت می پذیرد.

در نهایت اینکه حاجی‌ پور تاکید کرد: این طرح برای تبدیل شدن به قانون نیاز به موافقت نمایندگان با این طرح در جلسه علنی و تایید شورای نگهبان دارد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” اصلاح قانون تاثیر قطعی معدل در کنکور ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا
Scroll to Top