کنکور اینفو

بروزترین و برترین سایت کنکوری کشور

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

در این مطلب به بررسی نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کنکوری و رابطه آن با موفقیت تحصیلی خواهیم پرداخت و توصیه هایی را در جهت بهبود عملکرد والدین ارائه خواهیم داد .

از زمانی که کودک چشم به جهان می گشاید ، خانواده و طرز تفکر والدین ، طرز تفکر و رشد کودک را بر اساس معیار ها و اعتقادات خود پی ریزی می کند .

یکی از معیار هایی که بر روی عملکرد کودک تاثیر گذار است ، اهداف تحصیلی و شغلی است که توسط والدین و خانواده تعیین می شود .

خانواده اولین نهادی است که کودک در آن رشد و پرورش می یابد و ویژگی های شخصیتی و اهداف فرد را مشخص می کند .

بنابراین نوع برخورد و برنامه ریزی والدین ، برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان کنکوری ، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که دورنما و اهداف بلند مدت تحصیلی ، ابتدا در محیط خانواده تجلی می باید .

در کنار والدین ، نقش مدرسه و معلمان و سایر عوامل آموزشی ، می تواند نقش بسیار مهمی را در موفقیت تحصیلی و پیشرفت دانش آموزان تضمین کند .

کنکور ، یکی از مسائلی است که درگیری بیشتر والدین با دانش آموزان را طلب می کند . به گونه ای که دیدگاه والدین و سرمایه گذاری آن ها در این جهت ، مستقیما بر روی پیشرفت تحصیلی دانش آموز موثر است .

در ادامه مطلب می توانید نکات تکملی را در رابطه با نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مطالعه بفرمایید .

نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

یکی از عوامل بسیار مهم و کمک کننده در رشد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کنکوری ، چگونگی رفتار ، واکنش و ارتباط والدین با فرزندان است .

نوع برنامه ریزی و رابطه دانش آموزان با والدین می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد تحصیلی فرزندان داشته باشند.

آماده سازی امکانات و مهیا کردن شرایط مساعد ، هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ روانی و عواطفی ، از وظایف اصلی والدین بوده که نقش مهمی را در موفقیت تحصیلی فرد ایفا می کند .

چنان چه والدین بتوانند از جهات مختلف ، مثلا از لحاظ اقتصادی ، فرهنگی ، روانی و … شرایط مناسب و مطلوبی رابرای کودک فراهم کنند ؛ می توانند موفقیت تحصیلی دانش آموزان خود را تا حدودی تضمین کنند .

همانطور که می دانیم خانواده اولین نهاد زندگی اجتماعی است که فرد در آن رشد و پرورش پیدا می کند ؛ نهادی که شاکله و اساس شخصیت و آینده فرد در آن پایه ریزی می شود .

بنابراین می توان نتیجه گرفت که نوع رفتار و نحوه آینده نگری والدین ، می‌تواند در شکل‌گیری عادت ها، انگیزه‌ها و اندیشه‌های فرد تاثیر مهمی داشته باشد.

به طور مثال اگر فردی در خانواده ای پرورش یابد که به ارزش های فرهنگی ، تحصیلی ، اخلاقی و اجتماعی پایبند است ؛ می تواند در آینده نیز نقش مطلوب تری را در جامعه ایفا کند و نسبت به مقاصد تحصیلی ، اهداف و گام های بزرگتری را برای خود برگزیند .

اما برعکس اگر فرد در محیطی پرورش پیدا کند که نسبت به امور تحصیلی و کسب آموزش های مختلف بی اهمیت و بی توجه باشد ؛ نمی تواند عملکرد قابل قبولی را برای پیشرفت تحصیلی ارائه دهد .

بنابراین نوع نگرش والدین و نگاه آن ها به مقاصد تحصیلی و شغلی ؛ مستقیما بر روی انگیزه و هدف گذاری دانش آموزان مرتبط است .

نقش والدین در کاهش اضطراب دانش آموزان

یکی از وظایف بسیار مهمی که والدین در قبال فرزندان خود دارند ، این است که محیطی آرام و بدون تنش و اضطراب را برای تربیت فرزند خود مهیا کنند .

آماده کردن چنین محیطی در دوران کنکور و تحصیل فرزند از اهمیت بیشتری برخوردار است ؛ چنان چه که زمینه اصلی موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموز ، در ایجاد چنین جو و محیطی رقم می خورد .

تلقین ها و آرامشی که محیط خانواده به فرد القا می کند ، مستقیما بر روی انتخاب اهداف و وضعیت تحصیلی دانش آموز تاثیر گذار است .

این مورد بسیار مشاهده شده است که خانواده و والدین ، فرزند خود را به سمتی سوق می دهند که خودشان به آن مقصد یا هدف نرسیده اند ، اما اکنون این انتظار را دارند که فرزندنشان جای خالی این کمبود را برای آن ها پر کند .

وجود چنین شرایطی آثار مخربی را برای دانش آموز فراهم می کند به گونه ای که باعث بالا رفتن اضطراب و استرس و کاهش اعتماد به نفس در فرد می شود .

هر قدر که خانواده در ایجاد جو آرامش بخش و فراهم نمودن محیط مساعد و مناسب برای آرامش دانش آموز موفق تر عمل کند ، موفقیت و پیشرفت تحصیلی فرد نیز تضمین خواهد شد .

بنابراین میان رفتار والدین در جهت کسب آرامش و کاهش استرس با افزایش موفقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ، رابطه مستقیمی وجود دارد .

نقش والدین در افزایش خودباوری دانش آموزان

افزایش حس اعتماد به نفس و ایجاد خودباوری در فرد ، بستگی به نوع برخورد و رفتار والدین دارد .

ایجاد چنین حسی در دوران تحصیل فرزند ، به خصوص در دوران کنکور ، اهمیت بیشتری پیدا می کند به گونه ای که مطالعات نشان داده اند که میان خود باورری فرد و موفقیت تحصیلی او رابطه مستقیمی وجود دارد .

خانواده اولین نهاد اجتماعی است که می تواند حس خودباوری و عزت نفس را در کودک ایجاد کند .

تشویق ها و ترغیب ها و همچنین تقویت هایی که از سوی والدین به دانش آموز ارائه می شود ، می تواند نقش به یزایی را در موفقیت تحصیلی فرد ایفا کند .

والدینی که دائما حس اعتماد به نفس فرزند خود را سرکوب می کنند و با مقایسه های بی جا و انتظارات نامعقول ، اعتماد به نفس و خودباوری را در فرد از بین می برند ؛ موجب می شوند که چنین فردی نتواند عملکرد مطلوبی را در هر زمینه ای (تحصیلی ، شغلی ، احتماعی و …) از خود نشان دهد .

نتیجه چنین رفتاری از سوی والدین ، ایجاد حس حقارت در فرد است که صدمات و پیامد های جبران ناپذیری عاطفی و روانی را در فرد ایجاد می کند .

بنابراین خانواده اولین نهادی است که موجب می شود فرد نسبت به توانایی ها و استعداد های خود ایمان داشته باشد و بتواند با اعتماد به نفس عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد .

چندین توصیه کلیدی به والدین

  • در جدول زیر می توانید چندین توصیه را در جهت پیشرفت تحصیلی فرزند خود مشاهده کنید :
ردیفتوصیه های مهم به والدین
۱مهیا کردن امکانات اقتصادی لازم برای تحصیل فرزند خود
۲فراهم نمودن محیط گرم و آرامش بخش و بدون از استرس برای تحصیل دانش آموز
۳داشتن ایمان و باور به توانایی های فرزند خود
۴استفاده از تقویت ها و آشنایی با روش های ایجاد رفتار مطلوب در دانش آموز
۵برقراری روابط سازنده با معلمان و عوامل اجرایی مدرسه
۶پیگیری وضیعت تحصیلی و همکاری با معلمان جهت برطرف نمودن مشکلات درسی
۷عدم مقایسه فرزند خود با دیگران و نداشتن انتظارات نامعقول فراتر از توانایی های فرد
۸ و ….

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با ” نقش والدین در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ” پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید :

پیج اینستاگرام :
konkur.info.official

آریان حیدری کلاسینو
آریان حیدری کلاسینو
ثبت نام کلاسینو
ثبت نام کلاسینو

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کنکور 1403 کلاسینو
کنکور 1403 کلاسینو
پیمایش به بالا
Scroll to Top